Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2014-03-23, 11:40
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det löjliga är att du är VIK:are och därmed synnerligen part i målet. Det löjliga är att det inte finns några objektiva mått. Jämför bara när världslag tas ut i samband med VM eller OS. Det är framför allt subjektiva uppfattningar som sätter ihop dessa.

Det löjliga är att du inte kan se förbi en avatar. Jag skrev ju att det var min subjektiva uppfattning, det finns ju "objektiva" mått som poäng, titlar etc det är bara det att dessa är ganska dåliga indikatorer främst med hänsyn till tidsaspekten. En back kanske borde bedömas mer efter +- än poäng, å andra sidan finns det offensiva backar...

Man måste alltså ta ett helhetsgrepp kring spelaren och bedöma därefter, det är då svårt att inte landa i att Lidas är #1 som svensk back.
__________________
Senast redigerad av qvintusgul 2014-03-23 kl. 11:44.
Citera
2014-03-23, 12:11
  #50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qvintusgul
Det löjliga är att du inte kan se förbi en avatar. Jag skrev ju att det var min subjektiva uppfattning, det finns ju "objektiva" mått som poäng, titlar etc det är bara det att dessa är ganska dåliga indikatorer främst med hänsyn till tidsaspekten. En back kanske borde bedömas mer efter +- än poäng, å andra sidan finns det offensiva backar...

Man måste alltså ta ett helhetsgrepp kring spelaren och bedöma därefter, det är då svårt att inte landa i att Lidas är #1 som svensk back.

Jag kan se förbi en avatar, men jag kan även se till en avatar.

Det går ju inte att göra en objektiv bedömning mellan spelare som haft helt olika förutsättningar för sitt idrottsutövande. Det är som att jämföra uppfinnare. De tidiga uppfinnarna kom ju inte fram till några saker som går att jämföras med det som kommer i nutid om man ser till reella effekter. Det gick emellertid inte att uppfinna TV:n på 1200-talet. Däremot uppfann man kompassen. Hur ska man kunna jämföra värdet av dessa två helt olika uppfinningar på ett meningsfullt sätt?

Var tid har sina begåvningar och förmodligen är det så att de bästa är lika bra, men tiderna blir bättre.
Citera
2014-03-23, 12:26
  #51
Medlem
Börje Salming som var begåvad nog att avsluta sin karriär i AIK, är den bäste svenske backen genom tiderna. Den som säger något annat har noll koll på ishockey.

Det är bara att fråga alla stora spelare där borta i nordamerika som Phil Esposito och Bobby Hull för att ta två exempel i mängden och du får svaret Salming.
Citera
2014-03-23, 13:04
  #52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Det är bara att fråga alla stora spelare där borta i nordamerika som Phil Esposito och Bobby Hull för att ta två exempel i mängden och du får svaret Salming.

Du menar att de inte har en subjektiv uppfattning då?

Fråga i stället Boris Michailov och Vladimir Petrov så säger de Lill-Strimma. De var ju spelare som rundade Esposito för han kunde inte åka skridskor bara dumslåss.
Citera
2014-03-23, 14:28
  #53
Medlem
perry2s avatar
Han var nog bäst 67-72 men inte bäst någonsin.
Enligt uppgift värde han 72 kg.....
Citera
2014-03-23, 15:36
  #54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Han var nog bäst 67-72 men inte bäst någonsin.
Enligt uppgift värde han 72 kg.....


Ja, han var igen typisk försvarsback av dagens snitt. Det var ju inte heller så fysiskt då. Det fanns både tid och plats för individen på ett helt annat sätt. Det var ju i mångt och mycket ett helt annat spel. Lill-Strimmas signum var att avväpna forwards med klubbteknik och sedan åka ifrån dem i en offensiv attack.
Citera
2014-03-24, 12:17
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godslayer
Ska man ge ett kort svar så är svaret nej.

Det långa svaret är nej, det är han inte.

Frågeställaren är så vitt jag förstår timråit och önskar att han vore det, men Lidström är den absolut bästa backen som kommit från Sverige.
Nu vet jag inte om det stämmer men oavsett hur det ligger till med den saken så bör alla lyssna på följande ljudklipp. Uppfriskande med nya infallsvinklar.


Krönika av Johan Norberg om nyttan i att ändra åsikt
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5816626
Citera
2014-03-24, 12:26
  #56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Nu vet jag inte om det stämmer men oavsett hur det ligger till med den saken så bör alla lyssna på följande ljudklipp. Uppfriskande med nya infallsvinklar.


Krönika av Johan Norberg om nyttan i att ändra åsikt
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5816626

Det är ju precis vad Karl Popper hävdade på 1930-talet och som givit upphov till vikten av falsifieringsprövning vid vetenskapliga anlyser.

Ska jag se det som ett tecken på att du nu är öppen för alternativa bedömningar?
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback