Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-21, 20:04
  #1
Medlem
Huckelberryfins avatar
Min fråga lyder är Lennart Lillstrimma Svedberg Sveriges bästa hockeyback genomtiderna?

Han var den enda utlänningen som fick åka över till Sovjetunionen och träna med dem när de var överlägsna alla andra inom hockeyn!
Citera
2014-03-21, 20:08
  #2
Medlem
B-Dawks avatar
Nu var jag inte född när Lill-Strimma hade sin karriär men jag skulle nog ändå sätta Lidas före. Han spelade på absolut högsta nivå riktigt länge och sju st Norris Trophy säger en hel del.
Citera
2014-03-21, 20:13
  #3
Medlem
Huckelberryfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
Nu var jag inte född när Lill-Strimma hade sin karriär men jag skulle nog ändå sätta Lidas före. Han spelade på absolut högsta nivå riktigt länge och sju st Norris Trophy säger en hel del.

Men med tanke på att lillstrimma var amatör och spelade jämtskägg med ryssarnas proffsspelare säger ju väldigt mycket om hans skicklighet som spelare...

Med tanke på ett Sovjetunionen som åt upp alla andra länder bokstavligen inom hockeyn.
Citera
2014-03-21, 21:10
  #4
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Det är nog väldigt få som håller Lill-Stimma som den bäste svenske backen genom tiderna.

Av bara de samtida svenska backarna är jag rätt övertygad om att många skulle ranka Ulf Sterner före.
Citera
2014-03-21, 22:20
  #5
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Det är nog väldigt få som håller Lill-Stimma som den bäste svenske backen genom tiderna.

Av bara de samtida svenska backarna är jag rätt övertygad om att många skulle ranka Ulf Sterner före.

Jag tvivlar starkt på att Ulf Sterner rankas som en bättre back änLill-Strimma.
Citera
2014-03-21, 22:22
  #6
Medlem
m4tt145s avatar
Är inte Salming en kandidat?
Citera
2014-03-21, 22:37
  #7
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Jag tvivlar starkt på att Ulf Sterner rankas som en bättre back änLill-Strimma.

Just det, Uffe var ju för fan center.
Citera
2014-03-21, 22:42
  #8
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Jag tänkte på Rolle Stoltz.
Citera
2014-03-21, 22:56
  #9
Medlem
Huckelberryfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Jag tänkte på Rolle Stoltz.

Av vad jag får fram på nätet så rankas Rolle och Strimma lika högt

Men borde inte Rolle fått inbjudan över till Sovjetunionen om han var så mycket bättre än Strimma?
Citera
2014-03-21, 22:59
  #10
Medlem
Njet. Det är Nicklas Lidström. Punkt slut.
Citera
2014-03-21, 23:07
  #11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huckelberryfin
Av vad jag får fram på nätet så rankas Rolle och Strimma lika högt

Men borde inte Rolle fått inbjudan över till Sovjetunionen om han var så mycket bättre än Strimma?

För det första går det inte att jämföra spelare mellan olika tidsperioder på ett meningsfullt sätt. För det andra är det ju betydligt större chans att någon som var med när "Lill-Strimma" spelade kan göra bedömningen än någon som inte var det.

Inlägg av slaget "Nu var jag inte född när Lill-Strimma hade sin karriär men jag skulle nog ändå sätta Lidas före.", har ju noll och inget värde.

Lill-Strimma var en fantastisk back. På den tiden han spelade ansågs han vara den bäste back som kommit fram i svensk ishockey. Visst var Roland Stoltz också en bra back, men vare sig han eller Lasse Björn kom upp i Lill-Strimmas offensiva kvaliteter. Lill-Strimmas karriär avslutades tragiskt i en bilolycka och hans privatliv var inte utan problem, men en gudabenådad ishockeyspelare var han.
Citera
2014-03-21, 23:09
  #12
Medlem
Huckelberryfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
För det första går det inte att jämföra spelare mellan olika tidsperioder på ett meningsfullt sätt. För det andra är det ju betydligt större chans att någon som var med när "Lill-Strimma" spelade kan göra bedömningen än någon som inte var det.

Inlägg av slaget "Nu var jag inte född när Lill-Strimma hade sin karriär men jag skulle nog ändå sätta Lidas före.", har ju noll och inget värde.

Lill-Strimma var en fantastisk back. På den tiden han spelade ansågs han vara den bäste back som kommit fram i svensk ishockey. Visst var Roland Stoltz också en bra back, men vare sig han eller Lasse Björn kom upp i Lill-Strimmas offensiva kvaliteter. Lill-Strimmas karriär avslutades tragiskt i en bilolycka och hans privatliv var inte utan problem, men en gudabenådad ishockeyspelare var han.

Jo tack hans tröja nummer 5 är helig i vår arena i Timrå

Tyvärr var jag inte ens påtänkt när han gick bort... men av de som finns på film av honom ser han ju överlägsen ut.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback