Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-21, 08:48
  #1
Medlem
Hej min macbook pro har blivit segare och segare tänkt om jag skulle formatera datorn om det skulle hjälpa till, men frågan är det att har ingen skiva har köpt den från skolan för 3år sedan.
Om jag nu formaterar så att allt försvinner kommer jag då att behöva några lösenord eller liknande?
Citera
2014-03-21, 14:32
  #2
Medlem
För att ens kunna formatera så behöver du boota datorn från en annan partition/media

Kör du 10.7 eller senare så bör du ha en recovery-partition

Vad får du upp för alternativ om du håller nere alt när du startar datorn?
Citera
2014-03-22, 10:01
  #3
Medlem
får upp Macintosh HD och Återställning-10.9.2 ?

Går det inte bara och trycka på återställ eller?

Tack på förhand
Citera
2014-03-22, 10:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haapis
får upp Macintosh HD och Återställning-10.9.2 ?

Går det inte bara och trycka på återställ eller?

Tack på förhand

Precis så,

återställningen hämtar hela installationen via nätverket. Så se till att du är uppkopplad mot internet och har har en stabil anslutning hela tiden så kan du få en fräsch kopia på OSX genom återställning.
Citera
2014-03-22, 13:46
  #5
Medlem
stayblacks avatar
Om du nu vill formatera och blåsa ut hårddisken, glöm inte att gå in i Skivverktyg/Disk utility och formatera disken innan ominstallation. Annars kommer du installera över ditt nuvarande os x och alla filer förblir orörda.
Citera
2014-03-22, 14:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stayblack
Om du nu vill formatera och blåsa ut hårddisken, glöm inte att gå in i Skivverktyg/Disk utility och formatera disken innan ominstallation. Annars kommer du installera över ditt nuvarande os x och alla filer förblir orörda.


alltså steg 1. formatera disken innan ominstallation, och steg två trycka på Återställning-10.9.2 när man startar om?

vill ha allt bort så att den blir fresh och förhoppningsvis snabbare

behöver jag veta något annat viktigt?
kommer jag behöva några lösenord eller liknande när jag gör detta?
Citera
2014-03-23, 15:41
  #7
Medlem
stayblacks avatar
Nej, tvärtom Först när du är inne i återställningen och valt språk kommer du få möjligheten att välja Skivverktyg från Verktygsmenyn och därifrån formatera/radera hårddisken. Som filsystem väljer du Mac os extended (journalförd).

Det du kommer behöva är eventuellt lösenord för internetåtkomst, annars kan jag inte komma på något som är superviktigt.
Citera
2014-03-24, 01:16
  #8
Medlem
Har du laddat ner din nuvarande OS-version från Appstore så kommer du behöva ditt AppleID & lösenord
Citera
2014-03-24, 16:30
  #9
Medlem
okej då är de bara och börja pröva
har alltid haft windows så mac är lite nytt för mig

tackar för lite info
Citera
2014-03-27, 18:50
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stayblack
Nej, tvärtom Först när du är inne i återställningen och valt språk kommer du få möjligheten att välja Skivverktyg från Verktygsmenyn och därifrån formatera/radera hårddisken. Som filsystem väljer du Mac os extended (journalförd).

Det du kommer behöva är eventuellt lösenord för internetåtkomst, annars kan jag inte komma på något som är superviktigt.


Ska jag trycka på formatera eller radera hårddisk om jag vill ha den helt ren?
Citera
2014-03-27, 21:49
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haapis
Ska jag trycka på formatera eller radera hårddisk om jag vill ha den helt ren?

Fliken radera, sedan "radera..." längst ner
Citera
2014-04-08, 09:42
  #12
Medlem
Innan du gör detta, så testa med följande:

- Ta bort onödiga program
- kör smc reset, nvram reset
- Starta i safe mode
- starta om och gå in som vanligt
- starta skivverktyget och välj Macintosh HD - reparera skivbehörigheter

Sen tryck i mer RAM (maxa den)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback