Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-21, 03:19
  #1
Medlem
En kompis till mig undrar hur man blir hyfsat anonym på internet?
Det är så att han gillar att köpa hem hyfsat stora mängder marijuana vilket kan ge mellan 1-2 års fängelse om han torskar och han är ganska paranoid och frågar mig om shit när jag egentligen inte har någon större koll på detta så tänkte fråga.

Han har tänkt beställa från en person på nätet som ska vara pålitlig men vad behöver han göra för att inte torska, vi drar worst case scenario att han som min kompis beställer av är en snut (utomlands) och han som han mailar med använder hotmail? och då snuten tipsar Svenska polisen osv... Vad kan dem ha för info på honom. (Han har använt VPN)

Som jag har förstått är det VPN man ska ha för att dem inte ska kunna få fram IP på honom men när jag checkar runt så säger vissa att man ska köpa laptop osv i någons annan namn för att vara helt anonym?
Vad är det Polisen kan få fram om man inte har gjort detta?

Bästa hade ju varit att helt enkelt köpt en mobilt bredband kontant och ny dator och suttit sig ute i skogen osv... Men om inte det är en möjlighet tänker jag.

Vad krävs för att dem ska få reda på hans IP-Address om han använder sig av VPN med andra ord, hur ska en laptop i någon annans namn kunna hjälpa honom?

Och en annan sak, han använder sig att ccleaner, räcker det för att rensa datorns hårddisk med så att Polisen aldrig kan få fram gammal info sparad på datorn, såsom webbsidor olika filer osv...

Håll er gärna till topic

Tack på förhand.
2014-03-21, 05:58
  #2
Medlem
Hmm, tror knappast en snut från utlandet slösar all sin tid på att spåra upp en liten dealer i Sverige.
Ja, en VPN kan vara bra.
Du frågar "hur ska en laptop i någon annans namn kunna hjälpa honom?"
Jag gissar på att det är bara till för om han väl åker fast, Så kan du ju säga att det inte är din dator, någon måste ha glömt den hemma hos honom t.ex.

Men jag förstår inte varför man skulle köpa en ny dator för det, Bara köra på den gammla hederliga burken + VPN och HÅRT krypterad hårddisk.
2014-03-21, 07:07
  #3
Medlem
Quinqqs avatar
Det har sagts tusentals gånger förut men installera denna webbläsare och du är 100% anonym så länge du inte aktiverar Java och liknande:

https://www.torproject.org/
2014-03-21, 19:09
  #4
Medlem
Hans internetleverantör borde ju ge ut alla hemsidor han har surfat på till polisen vid förfrågan eller?
2014-03-24, 23:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RidGid20
Han har tänkt beställa från en person på nätet som ska vara pålitlig men vad behöver han göra för att inte torska, vi drar worst case scenario att han som min kompis beställer av är en snut (utomlands) och han som han mailar med använder hotmail? och då snuten tipsar Svenska polisen osv... Vad kan dem ha för info på honom. (Han har använt VPN)
Under förutsättning att din "kompis" inte har använt eller skapat mailen utan att vara ansluten till en VPN-tjänst kan ingen info hämtas där. Detta gäller naturligtvis under förustättning att VPN-tjänsten inte loggar och personen ifråga inte lämnat ut någon personlig information om sig själv i mailen.

Citat:
Ursprungligen postat av RidGid20
Som jag har förstått är det VPN man ska ha för att dem inte ska kunna få fram IP på honom men när jag checkar runt så säger vissa att man ska köpa laptop osv i någons annan namn för att vara helt anonym?
Vad är det Polisen kan få fram om man inte har gjort detta?

Bästa hade ju varit att helt enkelt köpt en mobilt bredband kontant och ny dator och suttit sig ute i skogen osv... Men om inte det är en möjlighet tänker jag.
Om det fortfarande går att köpa ett oregistrerat mobilt bredband kontant så finns ingen personlig info att hämta där heller. Unvik att göra olagligheter på nätet med andra personers wifi.

Citat:
Ursprungligen postat av RidGid20
Och en annan sak, han använder sig att ccleaner, räcker det för att rensa datorns hårddisk med så att Polisen aldrig kan få fram gammal info sparad på datorn, såsom webbsidor olika filer osv...
För att data inte ska kunna återskapas från en disk så måste den skrivas över. Du kan skriva över ledigt utrymme med ccleaner men det bästa är att kryptera hårddisken med truecrypt.

Den största risken i det här fallet är att det måste utgå en betalning från köparen samt att en vara ska levereras till en adress. Detta är svårare att dölja om man inte möts upp irl.
2014-03-25, 16:40
  #6
Medlem
Gnomegirls avatar
Hejsan.
Nu är jag inte precis nån dataexpert, men min lillebror är duktig, och han hävdar att CC-clean är rena bluffen. Snuten recovrar rubbet inom loppet av en fikarast enligt honom.
Vet som sagt inga fakta själv, men vore kul att höra åsikter från andra människor.



MVH/Gnomegirl
2014-03-25, 19:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Hejsan.
Nu är jag inte precis nån dataexpert, men min lillebror är duktig, och han hävdar att CC-clean är rena bluffen. Snuten recovrar rubbet inom loppet av en fikarast enligt honom.
Vet som sagt inga fakta själv, men vore kul att höra åsikter från andra människor.



MVH/Gnomegirl
Någon bluff är det knappast. Programmet utför sitt syfte som är att rensa "skräpfiler" från systemet. I sitt standardutförande skriver dock programmet inte över några filer vid rensning. Då går det naturligtvis att återställa.

Man kan inte heller vara helt säker på att alla känsliga filer verkligen skrivs över. Då tänker jag på temporära filer, swap och loggfiler samt andra eventuella kopior. Man ska därför inte helt förlita sig på detta program för att få bort känslig data från Windows. Det bästa är fortfarande att kryptera disken med truecrypt.
2014-04-01, 18:20
  #8
Moderator
Ruskigbusss avatar
Det står massor i en tråd i rätt forum:
(FB) Surfa med större integritet och anonymitet, en liten guide(/Mod)

Tråd låst.
/Mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback