Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-20, 22:50
  #1
Medlem
Hej! Ställer frågan här eftersom att kompetensen antagligen finns i detta forumet.

Det är så att min timräknare på crossen har slutat fungera, så då är tanken att jag ska köpa en ny men ingen av dessa går att knappa in önskad starttid utan dom utgår alltid från 0.

Timräknarna virar man med hjälp utav en liten elkabel runt tändkabeln på crossen och därefter börjar den räkna när man startar den - alltså känner den av någonting.

Skulle man med hjälp utav något annat än crossen kunna få timräknaren att börja räkna? T.ex. En hemelektronik pryl eller nått annat smart? - det skulle ta veckor om man skulle sätta den på bilen och det har jag inte tid med :/

Tack på förhand till den som kan hjälpa mig
Citera
2014-03-20, 22:58
  #2
Medlem
Manboiiis avatar
Pröva dig fram. Tror det blir svårt med nå elektroniker för inomhusbruk.. Kräver ganska hög volt om jag inte missminner mig. Den räknar inte ens om du står på tomgång med hojjen, man måste gasa lite för att den ska orka hållas igång.

Varför egentligen? Hur svårt är att skriva ner timantal på en lapp och sätta på kylskåpet?
Citera
2014-03-20, 23:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Pröva dig fram. Tror det blir svårt med nå elektroniker för inomhusbruk.. Kräver ganska hög volt om jag inte missminner mig. Den räknar inte ens om du står på tomgång med hojjen, man måste gasa lite för att den ska orka hållas igång.

Varför egentligen? Hur svårt är att skriva ner timantal på en lapp och sätta på kylskåpet?


Vill helst kunna använda timräknare :/
Citera
2014-03-20, 23:22
  #4
Medlem
Manboiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailrace
Vill helst kunna använda timräknare :/

Men allt går inte att få.
Citera
2014-03-21, 10:48
  #5
Medlem
rawsezxs avatar
Timräknaren känner av den magnetiska fluxdensiteten som skapas när strömmen går igenom tändkabeln. Spänningen är med andra ord inte intressant, utan strömmen som går genom kabeln.

Testa att linda signalkabeln från timräknaren runt ena fasen på exempelvis en glödlampa eller dyl. i hemmet, om du har tur så kanske timräknaren känner av det ändrade magnetfältet som 50Hz växelströmmen skapar.

Som sagt, ett långshot. inte en aning om det fungerar.
Citera
2014-03-21, 19:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawsezx
Timräknaren känner av den magnetiska fluxdensiteten som skapas när strömmen går igenom tändkabeln. Spänningen är med andra ord inte intressant, utan strömmen som går genom kabeln.

Testa att linda signalkabeln från timräknaren runt ena fasen på exempelvis en glödlampa eller dyl. i hemmet, om du har tur så kanske timräknaren känner av det ändrade magnetfältet som 50Hz växelströmmen skapar.

Som sagt, ett långshot. inte en aning om det fungerar.


Med andra ord borde detta funka på en svets? Men då kanske man lär svetsa för att den ska känna av någonting eller tror du det räcker med att bara ha den påslagen?
Citera
2014-03-26, 20:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Men allt går inte att få.

Allt går att få - likaså det hära just nu står den och tickar i köket.
Citera
2017-08-02, 18:16
  #8
Medlem
Hej, jag har samma problem! Hur gjorde du? Hur fick de den att ticka i köket?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback