Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-20, 17:27
  #1
Medlem
BarryHeros avatar
Tjena.

Satt och tänkte på Senegalmatchen från VM 2002 när jag kom på den här trådstarten. Att få en sån drömlottning i ett VM efter att just ha vunnit "Dödens grupp" var en chans man bara inte fick bränna. Ändå lyckades Sverige tappa en 1-0-ledning efter diverse soperier från bland annat Magnus Hedman och Mattias Jonson. Vet inte om jag någonsin kan förlåta Hedman och Jonson för att det inte blev ett nytt VM 94.

En annan episod jag kommer ihåg är från Europacupen 1986 där IFK Göteborg mötte Barcelona i kvartsfinal. Efter 3-3 sammanlagt i två matcher gick matchen till straffar. Väl där vägrar den 32-årige (!) storstjärnan Torbjörn Nilsson gå fram och slå en straff och istället går någon junis fram och bränner och IFK är ute. Helt oacceptabelt beteende från en sådan storstjärna.

0-0 mot Trinidad & Tobago är givetvis ett annat helt oförlåtligt svenskt svek. Uselt resultat.

Frågeställning

När har ni blivit svikna av antingen 1) svenska spelare, eller 2) svenska lag (klubb-/landslag)?

Diskutera.
Citera
2014-03-20, 18:29
  #2
Medlem
Knotknets avatar
Jag kommer aldrig förlåta Andreas Jakobsson för att han vägrade slå en straff i EM 2004 trots att han var ordinarie straffskytt i klubblaget och landslaget. Istället fick Mellberg slå den. Jakobsson borde ha dödsstraff eller livstids utvisning ur landet.
Citera
2014-03-20, 18:59
  #3
Avstängd
Domarens inkompetens under AIK-Barcelona i Cl.....
Citera
2014-03-20, 19:06
  #4
Medlem
ragingcows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Tolkien
Domarens inkompetens under AIK-Barcelona i Cl.....
"This is the fucking champions league" som Stuart Baxter sa efteråt, håller faktiskt med (trots att jag är djurgårdare) AIK skulle haft en pinne ifrån den matchen de gjorde kanske sin bästa match i klubbens historia.

Håller med om Hedman i Senagal matchen där han släppte in två strumprullare utanför straffområdet, sen så tycker jag att Anders Svensson kunde ha kört en placerad bredsida efter sin snurrfint istället för en stenhård vrist.
Citera
2014-03-20, 19:14
  #5
Medlem
1. Åttondelsfinalen mot Senegal där Sverige och framför allt sopan Magnus Hedman gjorde bort sig.

2. Undrar fortfarande vad Lustig tänkte med när Sjevtjenko (en sann legendar för övrigt) fick bli en hjälte hemma i Kiev.

3. Kanske lite väl hårt men... typ varje gång Ola Toivonen fått en målchans i landslaget.
Citera
2014-03-20, 19:32
  #6
Medlem
Angående Senegalmatchen vill jag minnas att en ung Zlatan byttes in i slutet och kom fri ute på kanten, istället för att spela till en fristående Henke med ett nästan öppet mål så väljer Zlatan att avsluta själv. Någon annan som minns eller har mina minnen blivit en aning förvrängda?
Citera
2014-03-20, 19:35
  #7
Medlem
robomans avatar
Några spontana saker som fortfarande SVIDER. Inte svek kanske, men väldigt svidande tillfällen:

- Anders Svenssons stolpskott i förlängningen mot Senegal VM 2002.
- Fredrik Ljungbergs stolpskott i förlängningen (?) mot Holland VM 2004.

Citat:
Ursprungligen postat av Dworek
Angående Senegalmatchen vill jag minnas att en ung Zlatan byttes in i slutet och kom fri ute på kanten, istället för att spela till en fristående Henke med ett nästan öppet mål så väljer Zlatan att avsluta själv. Någon annan som minns eller har mina minnen blivit en aning förvrängda?
Du har rätt. Zlatan fick feeling... https://www.youtube.com/watch?v=MkxxiGPKPo8#t=254
__________________
Senast redigerad av roboman 2014-03-20 kl. 19:38.
Citera
2014-03-20, 20:29
  #8
Medlem
Stivalis avatar
Förlusten mot Senegal var dock inget fiasko på det sättet. Senegal var bättre än Sverige. Eller i rättare sagt både Danmark & Senegal var klart bättre än Sverige & Nigeria så jag tycker nästan deras grupp var "Dödens grupp".
Citera
2014-03-20, 20:33
  #9
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dworek
Angående Senegalmatchen vill jag minnas att en ung Zlatan byttes in i slutet och kom fri ute på kanten, istället för att spela till en fristående Henke med ett nästan öppet mål så väljer Zlatan att avsluta själv. Någon annan som minns eller har mina minnen blivit en aning förvrängda?

Visst kan han passa. Troligtvis borde han ha passat.

Men det där har sannerligen överdrivits. Passningen är långt ifrån given att gå fram därifrån. Och Henke skulle verkligen inte ha öppet mål.

Edit: Precis när passningen skulle kunna slås med avgörande ackuratess, så stänger faktiskt de bortre passningen den farliga ytan att kunna spela Henke ett öppet mål. Egentligen borde Henke ha droppat ur och fått den snett bakåt istället. Henke löper inte bra där.
__________________
Senast redigerad av anteri17 2014-03-20 kl. 20:36.
Citera
2014-03-20, 20:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Visst kan han passa. Troligtvis borde han ha passat.

Men det där har sannerligen överdrivits. Passningen är långt ifrån given att gå fram därifrån. Och Henke skulle verkligen inte ha öppet mål.

Edit: Precis när passningen skulle kunna slås med avgörande ackuratess, så stänger faktiskt de bortre passningen den farliga ytan att kunna spela Henke ett öppet mål. Egentligen borde Henke ha droppat ur och fått den snett bakåt istället. Henke löper inte bra där.
Han skulle snarare passat Svensson eller vem det nu var som också kom in i straffområdet men inte var Henrik Larsson. Då hade det garanterat blivit mål.
Citera
2014-03-20, 20:41
  #11
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sult
Han skulle snarare passat Svensson eller vem det nu var som också kom in i straffområdet men inte var Henrik Larsson. Då hade det garanterat blivit mål.

Okej. Det är möjligt. Ser inte honom i bild.
Citera
2014-03-20, 20:44
  #12
Medlem
nomadics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Visst kan han passa. Troligtvis borde han ha passat.

Men det där har sannerligen överdrivits. Passningen är långt ifrån given att gå fram därifrån. Och Henke skulle verkligen inte ha öppet mål.

Edit: Precis när passningen skulle kunna slås med avgörande ackuratess, så stänger faktiskt de bortre passningen den farliga ytan att kunna spela Henke ett öppet mål. Egentligen borde Henke ha droppat ur och fått den snett bakåt istället. Henke löper inte bra där.

Det är väl ändå ganska givet att det är Svensson och inte Henke som ska ha passningen av Zlatan? Han kommer ju perfekt i helt fritt skottläge snett bakifrån (syns i bild precis när Zlatan skjuter).

Edit: tvåa på bollen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback