Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-19, 19:34
  #1
Medlem
AnnaLinderssons avatar
Finland hade en vänskaps-, bistånds- och samarbetspakt med Sovjetunionen under decennier. http://sv.wikipedia.org/wiki/VSB-avtalet.

Finland utvecklades till en välfärdsstat, hade stabila relationer med Sovjet och hade en lika utvecklad demokrati som vilket annat västland som helst.

Alltså, med en stor granne som Ryssland, varför inte slå in på denna väg för Rysslands grannar?

Det är ju inget fel med att ha ett starkt försvar för att undvika säkerhetspolitiska vakuum, men det är ju inte heller något fel i att samtidigt upprätthålla utvecklade samarbeten med regionala stormakter istället för att se dem som hot.

Allt tal om NATO-medlemskap är i detta sammanhang helt dysfunktionellt, då det kommer att uppfattats som hotfullt av Moskva. Detta gäller förstås om Finland plötsligt skulle få för sig att gå med i Nato och Nato skulle acceptera det, men detta gäller ju också för Sverige som inte ligger långt ifrån stormaktens gränser.

För Ukrainas del är ett VSB-avtal troligen enda chansen för landet ska kunna att överleva som territoriell enhet av nuvarande slag, alltså bortsett från att Krim nu lämnat. Utan ett VSB-avtal kommer landet att splittras i västra Ukraina och i östra Ukraina.

Men frågan gäller ju egentligen inte blott Ukraina. Alla länder i närheten av Ryssland borde se till att försöka ha goda och förbättrade relationer med Ryssland.

Jag ser inget fel i att Sverige nu kommer att rusta upp sitt försvar då det föreligger ett säkerhetspolitisk vakuum och jag skulle även vilja se en allmän värnplikt, men jag ser en fara i det anti-ryska sentimentet bland dagens ledande politiker, ett sentiment som vittnar om en stor portion naivitet om politiska realiteter. Främst bland dessa naivister är förstås den evigt barnslige utrikesministern och tillika USA-spionen, Carl Bildt.

I motsats till detta anti-ryska sentiment borde vi utveckla vänskapliga och fredliga relationer med vår mäktiga regionala stormakt i öster. Jag skulle kunna tänka mig att ett VSB-avtal även för Sveriges del vore att föredra framför ett nära samarbete med USA då denna stat är fortsatt aggressiv i sina försök att destablisera omvärlden och ivrig att starta krig varhelst den för chansen, som t ex nyligen i Syrien och nu i Ukraina då USA varit den verksamma agenten för att stjälpa demokratin i landet.

I Sveriges intressen ligger inte att vara hotfull mot Ryssland eller att utmåla Ryssland som ett hot. I Sveriges intressen ligger inte att ha ett utvecklat samarbete med USA som för en destabiliserande och aggressiv utrikespolitik med ständiga interventioner och inblandningar i andra länders angelägenheter. I Sveriges intresse ligger i stället att ha ett utvecklat och fredligt samarbete med den regionala stormakten Ryssland, med respekt för Rysslands legitima säkerhetspolitiska intressen.

Om vi inte inser detta så kan det sluta illa. Ryssland är som bekant inte så svagt som det var på 90-talet, då det bara kunde se på när Nato inringade landet. Idag är det geopolitiska läget helt förändrat. Endast ömsesidig respekt och samarbete med Ryssland kan utgöra långsiktiga garantier för fred och säkerhet. Att i det sammanhanget samarbeta med USA istället för med Ryssland är direkt farligt.
Citera
2014-03-19, 19:47
  #2
Medlem
Havremopedens avatar
Aldrig i hela jävla livet jag skulle föredra att samarbeta med USSR 2.0.. Värsta jag hört, oavsett hur mycket idioti USA sprider, i helvete jävla heller.

Du verkar gå på knäna för Putin fy fy.


Putin vill återta forna sovjetunionen, han har bara gått emot sig själv och försöker smutsa sig fram, det är så genomskinligt.


Dom första dagarna i krimkrisen, Putin förklarar att han inte ser/tror att krim skulle bli en del av Ryssland, men det tog inte länge innan det snabbt förändrades med en penna i hand.

De facto att han annektera Krim bekymrar dig inte?
Citera
2014-03-19, 21:24
  #3
Medlem
Zeunerts avatar
Någon islossning kommere inte att ske tillvida vi inte får en strukturomvandling inom politiken med nya politiker som vågar se Sverige för vad det är och gör något åt det.

Det finns en väl spridd bild om Sverige som en stormakt, läser ofta och läste alldeles nyss i DN om hänvisningar till Finland angående Ukraina, det är mycket tyckande här som enbart gör finnar på alla instanser förbannade, och samma gäller för Norge kan jag säga efter en affärsresa till Oslo, ja de gillar inte oss så värst och jag fick mig berättat att de hellre gör affärer med finnarna och se på fan att det är inte bara Nokia och olja utan att de har affärer i superledare och är tydligen världsledande inom området.

Vi har vill jag påstå en sjudjävla resa framför oss där första steget är att förbättra relationerna till våra klassiska grannar och Tyskland, att vi hittar rätt där före att vi tycker att vi är du o kompis med alla i långtbortistan, balter och övriga randfolk i det forna Sovjet och väl där när vi återfunnit vår rätta plats så kommer vi också att se på Ryssland på ett mer nyanserat sätt.

Dock så tror jag inte att så kommer att ske då vi allt sedan 1943/44 är ett verktyg ämnat för sådant här scenario som nu är där i fakto Tyskland med flera går sin egen väg, det är ingen tillfällighet att Borg nu flaggar för ett stödlån till Ukraina och vill att Eu följer på, helt fel i tiden och Sverige i täten som vanligt men det är också det som är meningen så att ja hoppas kan man... men vi får nog gilla läget.
Citera
2014-03-19, 23:46
  #4
Medlem
http://cpi.transparency.org/cpi2013/

Vill vi gå österut eller västerut?

Vi ska inte ingå i någon pakt med det som vanligtvis klassas som gangsters.

Det är vårat intresse.

Sen kommer det alltid finnas damer som skickar kärleksbrev till interner i Kumlabunkern.

Så är det bara.
Och det är inte så mycket att bry sig om.

Carl Bildt?
Att göra reklam för mjölk är ingen matchobooster i det här sammanhanget direkt.
Och det är EXAKT på den nivå det är med ryssarna.

Man ska vara machoman, bura in bögar och tonårstjejer som protesterar.

Ryssarna likt ett litet barn kan inte göra och ställa till med vad som helst utan att det får konsekvenser.
Citera
2014-03-20, 08:02
  #5
Medlem
tverskoys avatar
Det är varken Sovjet eller Ryssland som har haft några planer på att hota Sverige militärt eller ekonomiskt. Rysslandsfientligheten är naturligvisst irrationellt. Det finns inget hot från öst. Ryssen kommer inte.

Det pågår dessutom flera samarbetsprojekt om Östersjön mellan Sverige och Ryssland. En massa handel framförallt Sveriges export till Ryssland. Enligt Reinfeldt så är det 400 svenska företag som är verksamma i Ryssland, IKEA och Volvo är exemplen att nämna.

Jag tycker att svenskar och ryssar delar på fredsmentaliteten. Man önskar fred och undviker konflikter, men klart att man står på sitt när konflikten inte går att undvika.
Citera
2014-03-20, 17:31
  #6
Medlem
AnnaLinderssons avatar
Tyvärr är den svenska exporten till Ryssland begränsad och uppgår blott till 2,2% av den samlade exporten. Detta skall jämföras t ex med Finlands, 10%. Stora länder som Tyskland och Frankrike har för övrigt en stor handel med Ryssland.

Orsaken till Sveriges begränsade handel med Ryssland har politiska anledningar. Vi har en utrikesminister som vid varje tillfälle som ges uttrycker sitt hat mot Ryssland. Detta skapar inga goda förutsättningar för handel. Regeringen borde förstås vara inställd på samarbete och utveckling, istället för på konfrontation och hot.

Vad innebär detta då? Ja, ekonomiskt innebär det att den svenska ekonomin begränsas. Ryssland är ett jätteland med en jättemarknad som man förstås skulle göra det mesta för att bättre kunna penetrera. Politiskt innebär det att vårt säkerhetspolitiska läge försämras. Om Sverige inte ses som vänskapligt utan istället som hotfullt, kommer Sverige också att behandlas alltmer som en fiende istället för som en fredlig granne.

Jag har själv mina rötter i Norra Sverige och i Haparanda vid den finska gränsen slog IKEA upp en butik för några år sedan, just med tanke på närheten till Finland och även med tanke på att Murmansk inte ligger så långt borta. När man besöker Haparanda är det uppenbart att ryssarna kommer över och handlar; det är alltid många ryskregistrerade bilar i stan. Ryssarna är intresserade av utbyte och det är förstås inte hotfullt alls, det är ju snarare utvecklande och bra för affärerna. Detta ryska inslag kanske minskar nu vilket skulle vara skadligt för den lokala ekonomin.

Nuvarande dysfunktionella politik gentemot Ryssland är både säkerhetspolitiskt farlig och ekonomiskt skadlig.
Citera
2014-03-20, 18:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Det är varken Sovjet eller Ryssland som har haft några planer på att hota Sverige militärt eller ekonomiskt. Rysslandsfientligheten är naturligvisst irrationellt. Det finns inget hot från öst. Ryssen kommer inte.

Det pågår dessutom flera samarbetsprojekt om Östersjön mellan Sverige och Ryssland. En massa handel framförallt Sveriges export till Ryssland. Enligt Reinfeldt så är det 400 svenska företag som är verksamma i Ryssland, IKEA och Volvo är exemplen att nämna.

Jag tycker att svenskar och ryssar delar på fredsmentaliteten. Man önskar fred och undviker konflikter, men klart att man står på sitt när konflikten inte går att undvika.
Viss rysskräck är ändå befogad sett till historiska orsaker. Men de senaste 200 åren har vi gått och skallrat tänder för dem och det som hänt är att några felnavigerade bomber landade i Stockholm, en u-båt gick på grund och lite flygövningar. Noll döda. Så nog håller jag med om att man kan tona ned rysskräcken betydligt och ersätta den med en viss respekt. Samarbete vore nog inte heller fel. Ryssland är världens äldsta stormakt, vilket talar sitt tydliga språk redan där...
Citera
2014-03-20, 18:44
  #8
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaLindersson
Tyvärr är den svenska exporten till Ryssland begränsad och uppgår blott till 2,2% av den samlade exporten. Detta skall jämföras t ex med Finlands, 10%.
------
Nuvarande dysfunktionella politik gentemot Ryssland är både säkerhetspolitiskt farlig och ekonomiskt skadlig.

Jag tror ändå att 2.2 % av den samlade svenska exporten blir ganska många kronor Har ju viss betydelse trots allt även om finnarna kanske tjänar ännu mer pengar på affärer med ryssarna.

Men jag förvånas också ibland över svenskars inställning till Ryssland generellt (...jag brukar iofs inte heller vänslas med ryssen, har viss rysskräck men...). Det verkar dumt att ha en nedlåtande attityd och undvika samarbete eftersom det kan få allvarliga konsekvenser. Ett kallt krig eller motsättningar och handelssanktioner kan kanske leda till ännu värre konflikter i förlängningen som sagt.

Tveksamt agerande av ryssarna när de återtog Krim tycker jag, tillvägagångssättet upplevs som provokativt. Man får lite obehagliga vibbar av ryssarnas militärövningar också. Men även Nato och USA uppträder stundtals lite buffligt i anslutning till denna händelse tycker jag också, t.ex pratet om att placera militär förstärkning i baltikum. Verkar som att båda sidor beslutat att man ska spela tuffa och helst starta ett krig. Vi vanliga skitmänniskor på lägstanivån ska ju som vanligt foga in oss i leden för att gynna vapenindustri och testosteronstinna tokpolitiker som ägnar sej åt tuppfäktning.
Citera
2014-03-21, 21:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Jag tycker att svenskar och ryssar delar på fredsmentaliteten. Man önskar fred och undviker konflikter, men klart att man står på sitt när konflikten inte går att undvika.

Ryssland har just attackerat och invaderat ett grannland.
Ungefär hur indoktrinerad är du i Putin-systemet på en skala från 99 till 100?
Citera
2014-03-21, 21:38
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raticid
Ryssland har just attackerat och invaderat ett grannland.
Ungefär hur indoktrinerad är du i Putin-systemet på en skala från 99 till 100?
Hur indoktrinerad i väst- och bankgangsterismens propagandasystem är du själv?

Vi matas dagligen med anti-ryska slagdängor, debattartiklar och en hysterisk pöbelhop som gärna svär över den hemske ryssen - men så fort någon uttalar sig om Putin eller Ryssland på ett sätt som ens kan misstänkas vara positivt så får vederbörande höra hur blåst och lättledd den är som har svalt Putins propaganda.

Vill du testa en grej?
Tolkar det som ett ja.

Peka rakt fram med pekfingret en gång...
Citera
2014-03-21, 21:57
  #11
Medlem
Problemet är väl att Ryssland styrs av lite ...hmm..oberäkneliga krafter fortfarande (post 1917-) idag. Personligen har jag inte haft problem med etniska slaviska ryssar i Finland, dock.
Citera
2014-03-21, 22:04
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Hur indoktrinerad i väst- och bankgangsterismens propagandasystem är du själv?

Vissa läser tydligen inte alls det de kommenterar.

Vi tar en snabb repris för er som har ett speciellt antal kromosomer, så ni får en andra chans att komma in i matchen. Inte för att jag tror det hjälper, men för den goda viljans visandes skull. Tänkte först hjälpa er på traven med fettextning, men inser snart att hela texten är så osedvanligt barock att alltsammans i så fall bör fettextas:

Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Jag tycker att svenskar och ryssar delar på fredsmentaliteten. Man önskar fred och undviker konflikter, men klart att man står på sitt när konflikten inte går att undvika.
  • Senaste gången svenska armén invaderade ett grannland var under napoleonkrigen för 200 år sedan.
  • Senaste gången Ryssland invaderade ett grannland, är nu.

Näst senaste gången var väl för några år sedan. Minns inte exakt om folkmordet i Tjetjenien var det senaste överfallet eller om det var något annat krig i Kaukasus kanske. Så många krig, så få fria ryska journalister kvar att rapportera om dem.

Det spelar ingen roll. Frågan är vem som står på tur härnäst i den ryska nyimperialismen under Tsar Putin.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback