Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-19, 18:50
  #1
Medlem
Hejsan! jag har använt 3 Icom radio under våra vakt pass. nu helt plötsligt när jag tog ut och skulle göra rent batteriutrymmet osv så kan jag inte nu i efterhand när jag satt ihop dom igen (med samma batterier som innan) samman koppla dom!? en av dom bara piper korta snuttar om jag går älngre en kanal 1? dom andra blinkar och har sig.

Någon som vet hur man nollställer dom? försökt att läsa manualen med förstår inte så bra när det är på engelska..

Manualen är här nästan längst ner till höger på denna sida!!

http://vhfgroup.com/se/produkter/ico...ic_f3002_f4002
Citera
2014-03-23, 21:35
  #2
Medlem
profundersams avatar
Testa den där proceduren att tala om för radion vilken typ av batteri som monterats.
Står i manualen att man bara behöver göra det första gången, men kanske måste göras om man lossat batteriet. Värt att testa i alla fall.

Radion ska vara avstängd
Välj en kanal, men INTE 16
Håll PTT intryckt och sätt på radion med volymvredet.
Fortsätt håll ca 5 sekunder eller tills du hör ett pip (eller flera pip). Släpp då på PTT'n.

Hör du ett pip, så är det läget för Li-Ion. Är det sånt batteri, så är du klar.
Hör du 2 pip, så är det för batterikassetten för lösa vanliga batterier.
3 pip betyder Ni-MH-batteri.

Matchar inte pipet/pipen ditt batteri, så stänger du av radion och upprepar proceduren.
Enligt manualen så ökar antalet pip med antalet omstarter dvs de kommer i turordning, så kör på tills du får rätt antal pip, som matchar din typ av batteri.
Citera
2014-03-23, 23:30
  #3
Medlem
profundersams avatar
Glömde skriva att jag inte hittade nån nollställningsinfo i din manual.
T ex för IC-F25SR så finns sådan i den manualen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback