Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-17, 22:45
  #817
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Visst - intressant med meditation och så men vad har det med ämnet att göra? Det är ju snarare tvärtom som du skrev.

De bevisar ju att meditation inte är flum utan fungerar som de sagt i alla tider.

Kvantfysiken har även visat att en partikel som ngn gång haft kontakt med en annan partikel alltid har en koppling till varandra. Det är rätt nära karma.

Första gyllene regeln av 4 inom buddismen är att vi alla skall dö och det kan vi ju ändå vara överens om

Jag vill komma till att det faktiskt finns troende som bevisar sin tro.
Citera
2017-08-17, 22:56
  #818
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoBandit
De bevisar ju att meditation inte är flum utan fungerar som de sagt i alla tider.

Kvantfysiken har även visat att en partikel som ngn gång haft kontakt med en annan partikel alltid har en koppling till varandra. Det är rätt nära karma.

Första gyllene regeln av 4 inom buddismen är att vi alla skall dö och det kan vi ju ändå vara överens om

Jag vill komma till att det faktiskt finns troende som bevisar sin tro.

Ja, jag gillar verkligen Dalai lamas inställning till tro/vetenskap som den beskrivs i länken: Om vetenskaplig analys visar att buddismens antaganden är falska, menar han, så bör buddisterna överge dem. Falska antaganden kan man finna inom buddistisk kosmologi och fysik.

Men detta är väl ett undantag, eller menar du att detta är normen idag även bland paranormalt / religiöst / konspiratoriskt troende i västvärlden?

Edit: för övrigt tror jag också att meditation säkert kan vara nyttigt - men särskilt paranormalt är det väl inte om man inte tror att det ger kontakt med högre makter eller nåt??
__________________
Senast redigerad av SnakePlisssken 2017-08-17 kl. 22:59.
Citera
2018-03-22, 17:00
  #819
Medlem
Rankin99s avatar
Sann och reell kristen tro är inte alls en typ av mental tro som är baserat på något som vi brukar kalla bevis som är kopplat till något materiellt, det är mycket mer djupgående än så.
Tron är en inre, 100% övertygelse om det man inte kan se, och det är mycket påtagligt verkligt.
Ett fysiskt bevis leder inte till den sanna tron, då tron inte härstammar från sinnet utan från ’hjärtat” dvs ditt inre.
Finns många som har mött Jesus och blivit helt övertygade om att han verkligen är guds son och världens frälsare osv men dom såg honom inte fysiskt, det gav en stark, inre, andlig upplevelse.
Detta ger en helt annan nivå av övertygelse än något fysiskt bevis kan ge.
Men allas vår väg till Jesus som frälsare kan se lite olika ut då vi är så olika som individer.
Gud, frälsningen och hans ord är dock alltid desamma.
Citera
2018-03-22, 20:39
  #820
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rankin99
Sann och reell kristen tro är inte alls en typ av mental tro som är baserat på något som vi brukar kalla bevis som är kopplat till något materiellt, det är mycket mer djupgående än så.
Tron är en inre, 100% övertygelse om det man inte kan se, och det är mycket påtagligt verkligt.
Ett fysiskt bevis leder inte till den sanna tron, då tron inte härstammar från sinnet utan från ’hjärtat” dvs ditt inre.
Finns många som har mött Jesus och blivit helt övertygade om att han verkligen är guds son och världens frälsare osv men dom såg honom inte fysiskt, det gav en stark, inre, andlig upplevelse.
Detta ger en helt annan nivå av övertygelse än något fysiskt bevis kan ge.
Men allas vår väg till Jesus som frälsare kan se lite olika ut då vi är så olika som individer.
Gud, frälsningen och hans ord är dock alltid desamma.
1. På vilket sätt skiljer sig sann och reell kristen tro från exempelvis sann och reell hinduistisk tro?

2. Hur vet du att det är guds ord?
Citera
2018-03-25, 23:56
  #821
Medlem
Mandateofheavens avatar
För att det inte finns bevis för någonting alls.
Citera
2018-03-25, 23:58
  #822
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandateofheaven
För att det inte finns bevis för någonting alls.

Tack det har vi märkt - frågan var dock varför troende inte lägger mannen till för att få fram sådana bevis?
Citera
2018-03-30, 16:21
  #823
Medlem
Mandateofheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Tack det har vi märkt - frågan var dock varför troende inte lägger mannen till för att få fram sådana bevis?

Men shit det står magiker på varenda show och trollar framför era ögon men ni undrar ju bara "Hur gjorde dom?" sedan går ni hem och tror att allt har en logisk förklaring... vilket det har. Magi kan också vara logisk om man inte som jag är en scrublord.
__________________
Senast redigerad av Mandateofheaven 2018-03-30 kl. 16:23.
Citera
2018-04-01, 00:11
  #824
Medlem
Steinarrs avatar
Man kan ju också vända på det hela:

Tänk om det är så att dom icke-troende verkligen inte vill se bevisen? För om det skulle existera spöken så skulle väldigt många få sin världsbild fullkomligt upp och nedvänd. Då skulle man inte kunna utesluta att man kommer att leva igen efter man dött.
Citera
2018-04-01, 00:23
  #825
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Man kan ju också vända på det hela:

Tänk om det är så att dom icke-troende verkligen inte vill se bevisen? För om det skulle existera spöken så skulle väldigt många få sin världsbild fullkomligt upp och nedvänd. Då skulle man inte kunna utesluta att man kommer att leva igen efter man dött.
Jag är icke-troende, men jag vill se bevis. Jag vill få min världsbild fullkomligt upp och nedvänd.
Problemet är att de troende inte verkar vara intresserade av att presentera bevis.
Citera
2018-04-01, 16:55
  #826
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag är icke-troende, men jag vill se bevis. Jag vill få min världsbild fullkomligt upp och nedvänd.
Problemet är att de troende inte verkar vara intresserade av att presentera bevis.

Det är väl samtidigt inte det lättaste att bevisa. För övrigt så verkar det vara mycket fokus på religion i denna tråd.

Man behöver inte vara religiös för att tro att man kommer att leva igen efter döden. Det finns tex väldigt många icke-religösa filosofer och astronomer som tror att man kommer att leva igen efter döden.

Dock så tror dessa mer på den här teorin om att Universum hela tiden går under och börjar om igen. Att vi kan ha haft ett liknande liv och historia oändligt med gånger redan.
Citera
2018-04-18, 21:26
  #827
Medlem
Rankin99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
1. På vilket sätt skiljer sig sann och reell kristen tro från exempelvis sann och reell hinduistisk tro?

2. Hur vet du att det är guds ord?

Det är skillnad på det sättet den kristna verkliga övertygelsen kommer.
Övriga religiösa övertygelser har inte den kristna substansen som vi kallar tro.
Dom kan säkert ha kontakt med andevärlden,(demoniskt)och göra vissa övernaturlga upplevelser, men det är inte från den ljusa sidan som leder till Jesus och frälsningen. Dom tror säkert att deras ’väg’ är Guds, men det är det tyvärr inte.

Det är övernaturligt, precis som tron. När man har upplevt gudsordet verka i ens liv så tvivlar man inte längre. Det är något som kommer när man öppnar upp för Jesus Kristus och bjuder in honom som frälsare och Herre i sitt liv.
När Jesus kommer in så följer den sanna tron med, så enkelt är det.
Allt är hans verk, man måste bara låta honom få göra det.
Citera
2018-04-18, 21:34
  #828
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rankin99
Det är skillnad på det sättet den kristna verkliga övertygelsen kommer.
Övriga religiösa övertygelser har inte den kristna substansen som vi kallar tro.
Dom kan säkert ha kontakt med andevärlden,(demoniskt)och göra vissa övernaturlga upplevelser, men det är inte från den ljusa sidan som leder till Jesus och frälsningen. Dom tror säkert att deras ’väg’ är Guds, men det är det tyvärr inte.
Det är skillnad på det sättet den Hinduiska verkliga övertygelsen kommer.
Övriga religiösa övertygelser har inte den hinduiska substansen som vi kallar tro.
Dom kan säkert ha kontakt med andevärlden,(demoniskt)och göra vissa övernaturliga upplevelser, men det är inte från den ljusa sidan som leder till hinduismen. Dom tror säkert att deras ’väg’ är Shivas, men det är det tyvärr inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Rankin99
Det är övernaturligt, precis som tron. När man har upplevt gudsordet verka i ens liv så tvivlar man inte längre. Det är något som kommer när man öppnar upp för Jesus Kristus och bjuder in honom som frälsare och Herre i sitt liv.
När Jesus kommer in så följer den sanna tron med, så enkelt är det.
Allt är hans verk, man måste bara låta honom få göra det.
Det tror jag inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback