Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2014-04-14, 09:25
  #25
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sdfg
Jag vet, men två punkter i universum kan röra sig relativt sett bort från varandra "snabbare än ljuset". Enligt Lawrence Krauss kommer vi i framtiden inte kunna se några andra galaxer än vår egen eftersom de försvinner bort från oss såpass snabbt :/
Ja det stämmer, det beror på accelerationen. Den gräns där galaxer rör sig ifrån oss snabbare än ljuset kallas "Hubble gränsen" och innanför denna kan vi kommunicera med, i praktiken. Allt som ligger innanför denna gräns kallas "Hubblevolymen".
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Hubble_volume

Eftersom universum accelererar kommer fler och fler galaxer hamna utanför denna.
Citera
2014-04-14, 14:31
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Ja det stämmer, det beror på accelerationen. Den gräns där galaxer rör sig ifrån oss snabbare än ljuset kallas "Hubble gränsen" och innanför denna kan vi kommunicera med, i praktiken. Allt som ligger innanför denna gräns kallas "Hubblevolymen".
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Hubble_volume

Eftersom universum accelererar kommer fler och fler galaxer hamna utanför denna.

Precis, men jag förstår fortfarande inte hur detta ljus kan träffa jorden. Det känns som att antingen så har det åkt förbi oss för länge sen, eller så har "vi" accelererat ifrån det. Det är så konstigt att ljuset både kom till vår punk i universum efter oss OCH att vi samtidigt "färdas" såpass långsamt att det hinner ikapp

Är du med mig hur jag tänker?
Citera
2014-04-14, 15:48
  #27
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sdfg
Precis, men jag förstår fortfarande inte hur detta ljus kan träffa jorden. Det känns som att antingen så har det åkt förbi oss för länge sen, eller så har "vi" accelererat ifrån det. Det är så konstigt att ljuset både kom till vår punk i universum efter oss OCH att vi samtidigt "färdas" såpass långsamt att det hinner ikapp

Är du med mig hur jag tänker?
Jo jag förstår, men du tänker att strålningen startade vid ett specifikt område vid en specifik tid. Den kosmiska bakgrundsstrålningen förändras med tiden. Hade vi människor levt för 3 miljarder år sedan, hade vi också sett den, men den hade haft en kortare våglängd.
Citera
2014-04-14, 17:14
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Jo jag förstår, men du tänker att strålningen startade vid ett specifikt område vid en specifik tid. Den kosmiska bakgrundsstrålningen förändras med tiden. Hade vi människor levt för 3 miljarder år sedan, hade vi också sett den, men den hade haft en kortare våglängd.

Fair enough. Men om fotonen kom från en 12 miljarder år stjärna istället?
Citera
2014-04-14, 19:07
  #29
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sdfg
Fair enough. Men om fotonen kom från en 12 miljarder år stjärna istället?
Så ser vi den idag som den såg ut för 12 miljarder år sedan. (Nu går det inte att lösa upp individuella stjärnor på det avståndet. Ljuset är förbaskat svagt.)
Troligtvis existerar inte den unga stjärnan längre, eftersom stjärnor levde generellt kortare tid i det unga universum. Men lever den, befinner den sig idag ca 24 miljarder ljusår bort.
När ljuset lämnade stjärnan var universum ungefär 1/5 av sin nuvarande storlek (observerbara universum).
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback