2005-08-12, 17:57
Medlem
Jag har växt upp i Eslöv sedan barnsben. Det är mycket riktigt som tidigare skribenter nämnt ett av Sveriges tråkigaste städer, om det ens kan kallas för stad(?), jag benämner det i vart fall som by. Emellertid är det mycket tryggt och optimalt för barnuppfostran jämfört med alternativen i Skåne. Eslöv är dock inte "blattefritt" om det är det du sökte. Isåfall kan du bege dig till nazisternas härbärge Klippan eller i Sjöbo där en viss negerbulle bagare huserar. Det har bott flertalet invandrare i Eslöv de senaste tiderna. Jag tror att albaner och juggar är de som har stadfäst sig mest. Somalier bosatte sig där i massor i början av 90-talet men drog kosan åt England och Malmö kort därefter, så de finns i stort sett inte kvar längre. Däremot har nog beståndet av västafrikaner ökat lite (väldigt lite) men eftersom vi pratar om Eslöv så är en promilles ökning big deal.

Utbildning

Vad gäller byns skolväsen så är den acceptabel på grundskolenivå. Norrevångskolan finns att tillgå där liksom Ekenässkolan som i vart fall när jag gick i Norrevång (för 3 år sedan) var mindre till storlek och elevantal än Eslöv. Det är en subjektiv fråga i det avseendet. Om det frågan om gymnasienivå
får du dock ta och göra en kraftig u-sväng. Bergaskolan är en ointressant, tråkig skola med loja elever och förmodligen även lärare. Här utbildas inga framtida VD:ar inte. Kanske att en undersköterska har examen från bergaskolan efter några rundor på Komvux. Nej, jag rekommenderar Procivitas privata gymnasium: Länk. Ambitiös skola med bra förankring i samhället då den finansieras av företag i näringslivet. Intressant och meritande utbildningskoncept, lite som Handelshögskolan fast på gymnasienivå. Jag vet däremot inte om naturvetenskapliga programmet är tillgängligt på dessa skolor, tror det endast är samhällsvetenskapliga (mest ekonomer har jag för mig). Relativt blattefritt också så den passar nog som hand i handsken för dina önskemål. En nackdel kan vara att det är en "snobbskola" vilket gör att dina barns expenser vad gäller kläder kan öka dramatiskt då de vill köpa den senaste modetröjan/jackan/byxan.

Bo i Eslöv

Ja som tidigare sagt så är Eslöv litet, extremt litet. Faktum är att jag brukade cykla runt, ibland promenera, runt hela staden på en cirkus 1h. Marken som betecknar Eslöv verkar dock större på kartan då de räknar in några kringliggande torp och byar som stadsdelar eller något liknande. Till saken nu så är det mest barnvänliga området att bo i Rönneberga. Finns ett fint villaområde med vita hus längst bort kommer inte ihåg adressen. Finns fina villor att tillgå överallt i staden rent allmänt. Billiga är de också, vet inte bopriserna nu men de vart det när jag bodde där. En annan valmöjlighet är vid Karlsro badets bostadsområde. Kommer inte på fler barnvänliga områden nu men det kan ju sägas att hela stället är ett barnvänligt sömnpiller. Berga som många kritiserar här är inget blattifierat ghetto - garvade muntert åt det. Det är lika folktomt och ensligt där som i de andra ställena. Möjligen är antalet barnfamiljer med invandrarbakgrund något större där vilket kan vara störande för en rastaliban/nazist.

Dåliga vibbar

Nu har vi kunnat skönja att invandrarbrottsligheten i Eslöv är lika låg som de legala samhälleliga verksamheterna (endast två busslinjer är verksamma i staden). Däremot så har Eslöv pekats ut för att vara lite av en knarkcentral. Ett offshore-knark/knarkar-paradis. En orsak till detta kan vara att närmaste polisstation är stationerad i Lund, även om polisbilar ses patrullera staden ganska ofta nu när problemet förhöjts. De som handlar med knarket är stora fiskar som opererar genom ett omfattande nätverk. Du ska dock vara vaksam på att knarkgrossisternas varor kan komma på "drift". En haschkaka som släpps lös i Eslöv är som en jude i en gaskammare. Den absorberas direkt av antingen de yngre lirarna med bondekomplex eller av bohemer som försöker leva som sina idoleri Colorado. Så ett varningens tecken är att en flytt till Eslöv automatiskt renderar i lappande av Ekströms jordgubbskräm och kalle-anka läsande bland dina barn. En nonchalant lösning som att man bara förbjuder barnet att träffa invandrare eller bergabor (där bor minst pundare för övrigt) fungerar inte heller särkilt bra. Värre än knarket är den vilka konsumeringen av alkohol som skåningarna anammat från danskarna(?). Sannolikheten att bli kvarterets nya alkis-åke är överhängande.

I konklusion kan man säga att Eslöv är ett bra alternativ att bo och leva i, speciellt för barnfamiljer idag, frånsett de få negativa influenser jag nämnt i slutet. De är mest till för att man inte ska bli alltför blåögd och naiv.
Citera
2005-08-12, 19:21
Bannlyst
Angående utbildningarna så har Eslöv en bra linje (den som jag går). Den heter Specialutformadteknikprogram TESM.. blev utnämnd till sveriges bästa teknikutbildning år 2004 och är en blandning mellan natur och teknik. Så detså, den är nog den enda utbildningen som är värd att gå i Eslöv på gymnasiet.
Citera
2005-08-12, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Jo, Hörby är också en bra marknad. Synd att det brukar vara så förbannat kallt, bara...

// Roger P.

I år var det faktist varmt, och inte så mycket regn..
Citera
2005-08-13, 10:53
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hwilan
Kom till Hörby marknad istället nästa år, här är det stöt i grejorna

Jag har jobbat i Hörby och att döma av mina infödda arbetskamrater så torde det vara den mest inavlade hålan i hela skåne. Och det säger en jävla massa

Jag kände ett gäng människor i Eslöv tidigare och de var i allafall trevliga och hyfsat välartade så helt är nog inte hoppet ute för det samhället som en gång utnämndes till Sveriges tråkigaste.
Citera
2005-08-14, 01:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av J.N
Jag har jobbat i Hörby och att döma av mina infödda arbetskamrater så torde det vara den mest inavlade hålan i hela skåne. Och det säger en jävla massa

Jag kände ett gäng människor i Eslöv tidigare och de var i allafall trevliga och hyfsat välartade så helt är nog inte hoppet ute för det samhället som en gång utnämndes till Sveriges tråkigaste.

Här är absolut ingen inavel, eller jo vissa men mesta dels så är det trevligt folk
Citera
2005-08-23, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av devilleaf
Det jag undrar är givetvis, är det mycket svartingar, pundare, annat drägg?

Vilka områden ska "man akta sig för" resp är trygga att bo i?

Här finns en jävla massa svartingar. För många. Pundare finns här ju också såklart, men dom brukar jag inte lägga märke till iallafall. Sen annat drägg, vettefan om fjortisar kan räknas in där, dom kryllar det också av.

Akta dig för berga om du inte gillar svartingar. Sallerup är rätt lugnt, bor där själv och har bott här hela mitt liv. Men det blir värre och värre här också. En massa socialfall med miljontals ungar som dom inte bryr sig om verkar det som. Ungarna springer ute och fördärvar och har sig, och försöker lura den lokala affären på pengar. Affären är inte heller någon vacker syn. Galler för alla ingångar, dörrar, fönster, tillochmed takfönsterna har dom satt galler för.

Jag skulle nog rekomendera ett villaområde tex hällan, eller det nybygga området, solkullen eller vad det heter. Där borde inte finnas lika många drägg.

Alla säger att Eslöv är så satans tråkigt också. Det stämmer till en viss del. Men här finns ju pubar och nattklubb att gå till. Så det finns något att göra på helgerna iallafall.
Citera
2009-07-14, 13:00
Medlem
För att väcka liv i denna tråd:

Eslöv är bra!
Citera
2009-07-14, 13:07
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poncho
För att väcka liv i denna tråd:

Eslöv är bra!
Det bästa med Eslöv, är att det går så många tåg därifrån...
Härlig bump förresten..
Citera
2009-07-14, 13:13
Bannlyst
Är också grym intresserad; Är det många snygga fjortisar tror ni?
Citera
2009-07-16, 17:59
Medlem
eftertraktads avatar
Härliga vänner!

Jag skall flytta ner till Lund med omnejd och har nu blivit erbjuden lägenheter i Eslöv på Lars otterstedts väg Någon som vet hur det området är? TIttar man på eniro verkar det ligga granne med tågstationen? Störs man av tågen tro? Någon som kan gå dit och provlyssna? :P

Bonusfråga: hur lång tid tar det att pendla till Lund och ca månadkostnad för detta för en 21-23 åring?
Citera
2009-07-26, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eftertraktad
Härliga vänner!

Jag skall flytta ner till Lund med omnejd och har nu blivit erbjuden lägenheter i Eslöv på Lars otterstedts väg Någon som vet hur det området är? TIttar man på eniro verkar det ligga granne med tågstationen? Störs man av tågen tro? Någon som kan gå dit och provlyssna? :P

Bonusfråga: hur lång tid tar det att pendla till Lund och ca månadkostnad för detta för en 21-23 åring?

Du kommer inte att störas av tågen.
Tåget från Eslöv till Lund tar ca 10-15 minuter.
Kostnaden skulle jag tro hamnar på ca 500 kr/månad.
Citera
2009-07-26, 18:35
Medlem
najass avatar
Övrigt --> Bostad, hem och trädgård

/mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem