Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-14, 09:20
  #13
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borgus
Det är väldigt svårt att se själv, om man inte har specifika mätinstrument. Hur ska du t.ex. kunna se om basstationen höjer effekten på din mobil för att mobilens antenn är underdimensionerad?

Min fråga beror på att det funnits en sk. "undersökning" som var sponsrad av en viss tillverkare, där undersökningen anpassats till att såga tillverkarens värsta konkurrenter!

"Undersökningen" där man dissade såväl iphonens som nokia lumia 920´s antenner baserades på ENBART på mottagningen i 2G.. och det finns jättemånga flera här som tror att "undersökningen" speglar verkligheten!

Men då de flesta har bättre uppkoppling än 2G så stämmer inte "undersökningens" resultat i verkligheten! och det var det jag tänkte höra om Nedomansky kunde bekräfta eller inte?
Citera
2014-04-14, 18:16
  #14
Medlem
UncaScroogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Min fråga beror på att det funnits en sk. "undersökning" som var sponsrad av en viss tillverkare, där undersökningen anpassats till att såga tillverkarens värsta konkurrenter!

"Undersökningen" där man dissade såväl iphonens som nokia lumia 920´s antenner baserades på ENBART på mottagningen i 2G.. och det finns jättemånga flera här som tror att "undersökningen" speglar verkligheten!

Men då de flesta har bättre uppkoppling än 2G så stämmer inte "undersökningens" resultat i verkligheten! och det var det jag tänkte höra om Nedomansky kunde bekräfta eller inte?

Det är en skröna du har hört. Du bör nog ta reda på lite mer innan du "tycker till". Såvida du inte på fullt allvar tror att danska staten är köpt av nån "konkurrent".

Undersökningen görs varje år på Århus Universitet av några av världens mest ansedda forskare på området antenner, på uppdrag av danska statens Erhvervsstyrelsen, motsvarande närmast Näringsdepartementet.

Här är en länk till den senaste:

http://erhvervsstyrelsen.dk/file/435...mance_2013.pdf
Citera
2014-04-15, 17:47
  #15
Medlem
YoungTonys avatar
Helt klart Nokia Lumia 925!
Citera
2014-04-24, 07:34
  #16
Medlem
Nedomanskys avatar
Har inga problem med mottagningen...
Citera
2014-04-24, 09:22
  #17
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nedomansky
Har inga problem med mottagningen...

Tack! Det var precis vad jag misstänkte, att "undersökningen" som Lumia-motståndare älskar att hänsvisa till är sponsrad av eriksson och är utförd på ett icke verklighetsbaserat sätt enbart för att gynna erikssons mobiler. (varför mätte man annars endast 2G mottagningen? Ett väl utfört test hade mätt mottagningen i 2G, 3G och LTE och sedan bedömt mobilerna utifrån en samlad bild!
som ni ser i denna artikel så klarar sig lumia 925 riktigt bra i 3Gtestet.. Men detta nämner inte "undersökningen" i sitt resultat, utan har baserat resultaten på 2Gmottagningen http://www.nyteknik.se/nyheter/it_te...cle3797369.ece Det är lätt att se att universitetet har fått sin verksamhet "sponsrad"och av vem! Tyvärr leder sponsring till att resultat anpassas till att gynna sponsraren..)

Därmed kan vi mycket väl konstatera att den "undersökning" som AntonS, bog11 & atjautigs hänvisar till är rent falsarium..

Ett uselt utfört marknadsföringstrick från sony eriksson!
__________________
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2014-04-24 kl. 09:34.
Citera
2014-04-24, 10:57
  #18
Medlem
pagerunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Tack! Det var precis vad jag misstänkte, att "undersökningen" som Lumia-motståndare älskar att hänsvisa till är sponsrad av eriksson och är utförd på ett icke verklighetsbaserat sätt enbart för att gynna erikssons mobiler. (varför mätte man annars endast 2G mottagningen? Ett väl utfört test hade mätt mottagningen i 2G, 3G och LTE och sedan bedömt mobilerna utifrån en samlad bild!
som ni ser i denna artikel så klarar sig lumia 925 riktigt bra i 3Gtestet.. Men detta nämner inte "undersökningen" i sitt resultat, utan har baserat resultaten på 2Gmottagningen http://www.nyteknik.se/nyheter/it_te...cle3797369.ece Det är lätt att se att universitetet har fått sin verksamhet "sponsrad"och av vem! Tyvärr leder sponsring till att resultat anpassas till att gynna sponsraren..)

Därmed kan vi mycket väl konstatera att den "undersökning" som AntonS, bog11 & atjautigs hänvisar till är rent falsarium..

Ett uselt utfört marknadsföringstrick från sony eriksson!
Nja, såvitt jag förstår och kommer ihåg mötte man även 3G-mottagningen, men där var det inga skillnader att tala om.

Sen kan jag väl hålla med om att i "verkliga livet" märker man nog ingen större skillnad.
Jag menar, iPhone är ju en av världens mest sålda smartphones. Om den varit så pass tvärusel hade det nog varit liv i luckan, lindrigt sagt.
Citera
2014-04-24, 11:15
  #19
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pagerune
Nja, såvitt jag förstår och kommer ihåg mötte man även 3G-mottagningen, men där var det inga skillnader att tala om.

Sen kan jag väl hålla med om att i "verkliga livet" märker man nog ingen större skillnad.
Jag menar, iPhone är ju en av världens mest sålda smartphones. Om den varit så pass tvärusel hade det nog varit liv i luckan, lindrigt sagt.

För mej är det så att om en undersökning påstår att en viss pryl är så mycket sämre än andra att det garanterar problem för användarna och de som använder prylen i sig inte upplever minsta problem i fråga överhuvud taget så blir jag gärna lite konspiratorisk mot undersökningen!

Extra speciellt när inte en enda test i övrigt (eller recension) anger att det skulle finnas dylika problem!

Speciellt som jag vet att sponsrade undersökningar ALDRIG missgynnar sponsrarens produkter...

I verkligheten så hade iphone ägarna vissa mottagningsproblem, men dessa löste sig med uppdatering (eller liknande) och precis som lumia ägarna (har frågat flera) inte upplever minsta problem med mottagningen så drar jag snabbt och totalt ovetenskapligt slutsatsen att undersökningen inte riktigt gick till som den skulle gjort ifall undersökningen var 100% egenfinansierad!
Tyvärr är universitet oftast tvungna att ta emot sponsring för att utföra sin verksamhet!
__________________
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2014-04-24 kl. 11:18.
Citera
2014-04-24, 11:36
  #20
Medlem
lorebfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
För mej är det så att om en undersökning påstår att en viss pryl är så mycket sämre än andra att det garanterar problem för användarna och de som använder prylen i sig inte upplever minsta problem i fråga överhuvud taget så blir jag gärna lite konspiratorisk mot undersökningen!

Extra speciellt när inte en enda test i övrigt (eller recension) anger att det skulle finnas dylika problem!

Speciellt som jag vet att sponsrade undersökningar ALDRIG missgynnar sponsrarens produkter...

I verkligheten så hade iphone ägarna vissa mottagningsproblem, men dessa löste sig med uppdatering (eller liknande) och precis som lumia ägarna (har frågat flera) inte upplever minsta problem med mottagningen så drar jag snabbt och totalt ovetenskapligt slutsatsen att undersökningen inte riktigt gick till som den skulle gjort ifall undersökningen var 100% egenfinansierad!
Tyvärr är universitet oftast tvungna att ta emot sponsring för att utföra sin verksamhet!
Man märker att mottagningen är dålig först när man kommer utanför stan. Om kompisen med en gammal telefon med samma operatör sitter och surfar medan man själv har ett kryss över stapeln, så vet man.
Iphonens grip of death vad ett hårdvaruproblem. Uppdateringen löste egentligen inte problemet utan visade bara på bättre mottagning än vad det egentligen var.

Jag bor på ett ställe där det är viktigt att ha bra mottagning. Just iphone har mycket problem med avbrutna samtal. Hur det är med lumia vet jag inte eftersom den senaste jag känner med en sån råkade tappa den så den gick sönder, och hon har nu en sgs4 istället :P
Citera
2014-04-24, 11:55
  #21
Medlem
pagerunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
För mej är det så att om en undersökning påstår att en viss pryl är så mycket sämre än andra att det garanterar problem för användarna och de som använder prylen i sig inte upplever minsta problem i fråga överhuvud taget så blir jag gärna lite konspiratorisk mot undersökningen!

Extra speciellt när inte en enda test i övrigt (eller recension) anger att det skulle finnas dylika problem!

Speciellt som jag vet att sponsrade undersökningar ALDRIG missgynnar sponsrarens produkter...

I verkligheten så hade iphone ägarna vissa mottagningsproblem, men dessa löste sig med uppdatering (eller liknande) och precis som lumia ägarna (har frågat flera) inte upplever minsta problem med mottagningen så drar jag snabbt och totalt ovetenskapligt slutsatsen att undersökningen inte riktigt gick till som den skulle gjort ifall undersökningen var 100% egenfinansierad!
Tyvärr är universitet oftast tvungna att ta emot sponsring för att utföra sin verksamhet!
Jo visst, jag kan hålla med om att det är lite lustigt att problemet inte återspeglas i recensioner. Men det är väl så att i recensioner fokuserar man just på hur bra det fungerar i praktiken.
Citera
2014-04-24, 13:48
  #22
Medlem
Wendigos avatar
Jag har också en Nokia Lumia 925 och är supernöjd. Har inte haft ett enda avbrutet samtal eller andra problem med mottagning, trots att jag bor mitt ute i skogen i Norrland. Tvärtom, min 4G-uppkoppling fungerar minst lika bra och stabilt som kollegor och vänners, oberoende av telefonmodell och operatör. Sen är 925 en väldigt skön mobil tycker jag personligen och nu med Windows Phone 8.1 blev den ännu ett par snäpp bättre.. fast än är det tragiskt nog ett par steg kvar tills den har samma funktioner som min fyra år gamla Nokia N8 hade 2010.
Citera
2014-04-30, 20:26
  #23
Medlem
UncaScroogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Tack! Det var precis vad jag misstänkte, att "undersökningen" som Lumia-motståndare älskar att hänsvisa till är sponsrad av eriksson och är utförd på ett icke verklighetsbaserat sätt enbart för att gynna erikssons mobiler. (varför mätte man annars endast 2G mottagningen? Ett väl utfört test hade mätt mottagningen i 2G, 3G och LTE och sedan bedömt mobilerna utifrån en samlad bild!
som ni ser i denna artikel så klarar sig lumia 925 riktigt bra i 3Gtestet.. Men detta nämner inte "undersökningen" i sitt resultat, utan har baserat resultaten på 2Gmottagningen http://www.nyteknik.se/nyheter/it_te...cle3797369.ece Det är lätt att se att universitetet har fått sin verksamhet "sponsrad"och av vem! Tyvärr leder sponsring till att resultat anpassas till att gynna sponsraren..)

Därmed kan vi mycket väl konstatera att den "undersökning" som AntonS, bog11 & atjautigs hänvisar till är rent falsarium..

Ett uselt utfört marknadsföringstrick från sony eriksson!

Vilka konspirationsteorier! Menar du på fullt allvar att Sony Ericsson skulle ha mutat eller köpt danska staten och ett av deras universitet? Sony Ericsson existerar ju inte ens!

Nu är du ute och snurrar rejält!
Citera
2014-04-30, 20:31
  #24
Medlem
UncaScroogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pagerune
Jo visst, jag kan hålla med om att det är lite lustigt att problemet inte återspeglas i recensioner. Men det är väl så att i recensioner fokuserar man just på hur bra det fungerar i praktiken.

Kanske inte så väldigt konstigt ändå. Recensionerna skrivs ju i större städer, där vilken skruttig antenn får tillräcklig signal ändå.

Personligen har jag sällan sett en recension där man verkligen MÄTT signalstyrkan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback