Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-18, 18:32
  #13
Medlem
rex144s avatar
mechanichs pole? how nice

Polen kan leda den västslaviska aliansen, Tjeckien måste bara lämna tillbaka polskt territorium,

där bor polacker som längtar til moderlandet,

Putin har öppnat pandoras ask,
Citera
2014-03-18, 19:40
  #14
Medlem
Jag ser att ett par personer ifrågasätter min bild av Ryssland som den kanske mäktigaste enskilda nationen idag med argument om BNP, etc. Jag ska inte sitta här och påstå att jag har stenhård koll på den typen av fakta. Jag har bildat mig en uppfattning av Ryssland genom utrikespolitiken där Ryssland på VÄLDIGT kort tid relativt sett har vuxit enormt från att ha varit i spillror på 90-talet. Idag kan de utan problem sätta käppar i hjulet för USA i frågor som t ex Syrien och deras kaxiga intåg i Krim kan de ju uppenbarligen syssla med utan att USA vågar göra ett skit egentligen. Det, om något visar ju hur mycket Ryssland som nation vuxit och fortsätter växa.

Någon gjorde jämförelser mellan Ryssland och Italien och whatnot baserat på ekonomi, men en sådan jämförelse är meningslös enligt min mening. Ryssland har en stark och stolt militär historia och skulle käka upp ett land som Italien utan att behöva avlossa ett skott (om vi nu ska köra min pappa är starkare än dig typ av retorik).

Jag inser dock med flera argument här att någon panslavism inte verkar vara aktuell och att det jag noterat bara är isolerade öar av sådana strävanden. Men jag tror i och för sig inte Ryssland är i behov av en panslavism. De skulle nog klara av sin expansionism på egen hand. Jag kan inte se att något Europeiskt land skulle ha något att sätta emot, inte ens tillsammans faktiskt. Ryssland skulle antagligen kunna ingå en pakt med Kina i värsta fall och då skulle det ju definitivt vara kört. Inte ens USA har något att sätta emot där.
Citera
2014-03-18, 21:32
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Jag ser att ett par personer ifrågasätter min bild av Ryssland som den kanske mäktigaste enskilda nationen idag med argument om BNP, etc. Jag ska inte sitta här och påstå att jag har stenhård koll på den typen av fakta. Jag har bildat mig en uppfattning av Ryssland genom utrikespolitiken där Ryssland på VÄLDIGT kort tid relativt sett har vuxit enormt från att ha varit i spillror på 90-talet. Idag kan de utan problem sätta käppar i hjulet för USA i frågor som t ex Syrien och deras kaxiga intåg i Krim kan de ju uppenbarligen syssla med utan att USA vågar göra ett skit egentligen. Det, om något visar ju hur mycket Ryssland som nation vuxit och fortsätter växa.

Någon gjorde jämförelser mellan Ryssland och Italien och whatnot baserat på ekonomi, men en sådan jämförelse är meningslös enligt min mening. Ryssland har en stark och stolt militär historia och skulle käka upp ett land som Italien utan att behöva avlossa ett skott (om vi nu ska köra min pappa är starkare än dig typ av retorik).

Jag inser dock med flera argument här att någon panslavism inte verkar vara aktuell och att det jag noterat bara är isolerade öar av sådana strävanden. Men jag tror i och för sig inte Ryssland är i behov av en panslavism. De skulle nog klara av sin expansionism på egen hand. Jag kan inte se att något Europeiskt land skulle ha något att sätta emot, inte ens tillsammans faktiskt. Ryssland skulle antagligen kunna ingå en pakt med Kina i värsta fall och då skulle det ju definitivt vara kört. Inte ens USA har något att sätta emot där.

Det är ingen tvekan om att Ryssland är en militär stormakt..faktiskt nr 2 i världen enligt http://globalfirepower.com/ . Men USA är fortfarande en superamakt och överlägset Ryssland militärt.

Ryssland kan säkerligen ta stora delar av EU på kort sikt i ett storkrig men ärligt talat vad är vitsen med det ? Inget land som startat såna här krigsprojekt har lyckats . Det har alltid slutat med nederlag, sönderfall och fattigdom...så jag tror faktiskt att Putin begår stora misstag just nu. Ryssland är i grunden oerhört rikt land med enorma naturresurser och hade man utvecklat sin ekonomi istället för att tro att man är ett nytt Romarrike så skulle Ryssland mått mkt bättre idag.
Citera
2014-03-20, 12:54
  #16
Medlem
sectariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Eller är det så att de slaviska folken står alldeles för långt ifrån varandra för att stå enade? Det kanske bara räcker med Ryssland för att genomföra ett nytt slaviskt herravälde? Hitler och Tyskland fick ju inte med sig så många germanska nationer trots allt, om ens något.
Du svarade i princip själv på frågan. Panslavismen är omöjlig såvida inte idén finns rotad hos alla slaviska folk. Snarare så försvagas panslavismen nu i skrivande stund när ryssarna annekterar ukrainskt territorium.
Citera
2014-03-20, 13:48
  #17
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av problemformulerarn
Men balterna, Polen och Rumänien tillhör ju NATO. Och som sådana är de ju ”untouchable” för rysk expansion
Baltstaterna lever mer eller mindre på rysk turism, Estland har liet företag men de andra två skulle gå under utan ryska sommarturister. Konflikten mellan baltstaterna och Ryssar är nog extremt uppdragen av media för det jag sett är att folk inte verkar bry sig nämnvärt, det finns ett ryskt område man inte går in i för det finns inget där på samma sätt som att förorterna är helt ointressanta om man inte bor där.
Citat:
Ursprungligen postat av sectarius
Du svarade i princip själv på frågan. Panslavismen är omöjlig såvida inte idén finns rotad hos alla slaviska folk. Snarare så försvagas panslavismen nu i skrivande stund när ryssarna annekterar ukrainskt territorium.
Antagandet att det finns en sådan verkar vara en premiss från TS. Ryssland idag har ett gäng minoriteter som har viktiga funktioner inom statens olika delar och att man skulle ge sig på dem är knappast troligt. Förutom vissa få minoriteter som ställt till det för Ryssar och Ryssland är de betraktade som folk i allmänhet, ungeför som en Skåning ser på någon från Norrland.

Tror inte att det kommer ske någon slavisk expansion, däremot kommer Ryssland att ta mark pv den politiska dagordningen och det kokar just nu i ett EU land som kanske kommer vända sig till/mot Ryssland. Talas om stora protester inom kort och om något sker kanske jag åker dit på egen bekostnad för att rapportera på plats för flashback
Citera
2014-03-20, 16:55
  #18
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
det finns ingen panslavism, förutom Ryssland-Serbien,

men hade Serbien haft Ryssland som granne då hade det varit annat ljud i skällan,

inte ens Tjeckien och Slovakien ville vara tillsammans

därför kanske Polen har en lång vänskap med Ungern

Fast serberna röstar på ett EU vänligt parti och vill därmed, sunt nog, bli del av ett civiliserat Europa. De vill definitivt inte bli del av "Putlers" sk. union, (förutom då vissa extremister, varav vissa har rest till Krim för att bemanna vägspärrar o.dyl.)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback