Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-18, 05:24
  #1
Medlem
P0Kers avatar
Tja flashback.
Jag började med familj och ett fåtal kompisar att lira Codemasters formel 1, när jag lärde mig kartorna, svängarna och sedan att det kom in en svensk i formel 1 så började jag att följa det och finna tycke för det.

Men jag har aldrig varit ett fan av varken sport eller någonting som har med fordon eller motorer att göra, därför har jag en del frågor angående motorsporten formel 1 om ni har lust att svara på de.

Mod får gärna hålla tråden öppen då jag kommer att följa hela sässongen och förmodligen komma med fler frågor

1. Vad är ett systerstall? Jag tänker då på Toro Rosso som är systerstall till Red Bull, jag läste lite och varje stall var tydligen tvungna att göra sina egna bilar, så vad direkt knytning har Toro Rosso med RBR?

"Anledningen anges vara regeländringen till säsongen 2010 att varje stall måste utveckla sin egen bil, vilket gör att samarbetet mellan Red Bull-stallet och Toro Rosso då inte längre kan fortsätta"

2.(Melbourne, 2014) Varför tog inte Marcus Ericsson ett pit-stop när säkerhetsbilen kom ut på banan, han var också ifrågasättande på det, men stallet valde att ha kvar han på banan, vilken var anledningen till det?

3. Stallet McLaren heter ju Mclaren-Mercedes, det betyder att de har en Mercedes motor va?, var inte stallen tvungna att utveckla sina egna bilar?

4. Det har sagts att Catherhamn måste ta en 13 plats för att de förlorade, varför måste dom det? vad händer om dom inte gör det? Både det laget dom var tvungna att ta på den platsen har ju också 0 poäng, så det spelar väl ingen roll?

5. Vem är det som bestämmer, föraren eller stallet? för jag hör att stallen ger order men att förare ibland ignorerar dessa, te x Vettel Malaysia 2013. Vad kan det bli för konsekvenser, förarbyte, böter?

6. Nu kommer nog dummaste frågan. Alla stall har likadana motorer (?), V6.... Hur kan då vissa bilar vara så fruktansvärt mycket snabbare om alla har tillgång till samma effekt?

7. Marcus nämnde att han låste framhjulen och då får flatspots på däcken, det nämner också min stallchef när jag spelar spelet, varför låser hjulen sig? och hur låser man upp dom?

Det var allt för nu, men kommer säkerligen att fylla på med frågor under sässongen, hopas det inte var allt för besvärligt, tack för mig på förhand!
__________________
Senast redigerad av P0Ker 2014-03-18 kl. 05:30.
Citera
2014-03-18, 06:00
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P0Ker
Tja flashback.
Jag började med familj och ett fåtal kompisar att lira Codemasters formel 1, när jag lärde mig kartorna, svängarna och sedan att det kom in en svensk i formel 1 så började jag att följa det och finna tycke för det.

Men jag har aldrig varit ett fan av varken sport eller någonting som har med fordon eller motorer att göra, därför har jag en del frågor angående motorsporten formel 1 om ni har lust att svara på de.

Mod får gärna hålla tråden öppen då jag kommer att följa hela sässongen och förmodligen komma med fler frågor

1. Vad är ett systerstall? Jag tänker då på Toro Rosso som är systerstall till Red Bull, jag läste lite och varje stall var tydligen tvungna att göra sina egna bilar, så vad direkt knytning har Toro Rosso med RBR?

"Anledningen anges vara regeländringen till säsongen 2010 att varje stall måste utveckla sin egen bil, vilket gör att samarbetet mellan Red Bull-stallet och Toro Rosso då inte längre kan fortsätta"

2.(Melbourne, 2014) Varför tog inte Marcus Ericsson ett pit-stop när säkerhetsbilen kom ut på banan, han var också ifrågasättande på det, men stallet valde att ha kvar han på banan, vilken var anledningen till det?

3. Stallet McLaren heter ju Mclaren-Mercedes, det betyder att de har en Mercedes motor va?, var inte stallen tvungna att utveckla sina egna bilar?

4. Det har sagts att Catherhamn måste ta en 13 plats för att de förlorade, varför måste dom det? vad händer om dom inte gör det? Både det laget dom var tvungna att ta på den platsen har ju också 0 poäng, så det spelar väl ingen roll?

5. Vem är det som bestämmer, föraren eller stallet? för jag hör att stallen ger order men att förare ibland ignorerar dessa, te x Vettel Malaysia 2013. Vad kan det bli för konsekvenser, förarbyte, böter?

6. Nu kommer nog dummaste frågan. Alla stall har likadana motorer (?), V6.... Hur kan då vissa bilar vara så fruktansvärt mycket snabbare om alla har tillgång till samma effekt?

7. Marcus nämnde att han låste framhjulen och då får flatspots på däcken, det nämner också min stallchef när jag spelar spelet, varför låser hjulen sig? och hur låser man upp dom?

Det var allt för nu, men kommer säkerligen att fylla på med frågor under sässongen, hopas det inte var allt för besvärligt, tack för mig på förhand!


1. Red Bull köpte Minardi tillsammans med Gerhard Berger och skapade Toro Rosso, Berger blev sedan utköpt. Toro Rosso betyder Red Bull på italienska. Till en början körde dem med samma bil som Red Bull men nu är dem ett eget stall när det kommer till bilen men Red Bull använder det som ett Juniorstall för sina förare från sin förarakademi.

2. Det kan bara teamet svara på.

3. Ja dem har Merc motor men det är ju inte bilen, bilen har dem gjort helt själva, chassi etc.

4. Om två team har samma poäng, i detta fallet 0, så vinner den som har en enskilt högst placering.

5. Teamen ska ju bestämma i samråd med föraren men teamen har ju också självklart all makt om dem vill använda den, i slut ändan så är ju föraren en anställd hos teamet.

6. Alla kör samma motor, det är korrekt och dem är mer eller mindre likadana, svårt att säga i år men bilen går inte snabbt på grund utav den utan på grund utav sin aerodynamik som skiljer avsevärt mellan teamen.

7. Kalla däck kan låsa sig, för mycket bromsbalans på fel ställe kan låsa dem etc. Däcken slutar helt enkelt att snurra och står still och skrapar marken och skapar en flatspot.
Citera
2014-03-18, 09:47
  #3
Medlem
Under den här länken kan man läsa sig till mycke!

http://www.formula1.com/inside_f1/ru...d_regulations/

Samt så är google din vän i denna fråga...

Annars brukar det finnas frågehörna när loppen direktsänds via twitter/email/facebook.
Citera
2014-03-18, 12:15
  #4
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P0Ker
1. Vad är ett systerstall? Jag tänker då på Toro Rosso som är systerstall till Red Bull, jag läste lite och varje stall var tydligen tvungna att göra sina egna bilar, så vad direkt knytning har Toro Rosso med RBR?

"Anledningen anges vara regeländringen till säsongen 2010 att varje stall måste utveckla sin egen bil, vilket gör att samarbetet mellan Red Bull-stallet och Toro Rosso då inte längre kan fortsätta"
Det ska sägas att Red Bull GmbH inte spenderar lika mycket pengar på Toro Rosso som man gör på huvudstallet. Som Huntresa skriver så är TR ett farmarstall för de förare som är med i Red Bulls young driver program och varit framgångsrika i serierna under F1.

Det har ryktats av och till i flera år att Red Bull GmbHs ägare Dietrich Mateschitz velat sälja TR, då stallet sen 2010 tvingats utveckla sina egna chassin, vilket naturligtvis är mycket dyrare, jämfört med att man tidigare tog ett existerande chassi från RBR och moddade det för att passa den Ferrarimotor man använde då.

Regeln om customer cars som du nämner hade vissa kryphål, dessa slöts till inför 2010. Skulle customer cars tillåtas i F1 skulle det sluta med att vi bara skulle se chassin från McLaren, RBR, Mercedes och Ferrari, under olika teamnamn på griden.

Citat:
Ursprungligen postat av P0Ker
6. Nu kommer nog dummaste frågan. Alla stall har likadana motorer (?), V6.... Hur kan då vissa bilar vara så fruktansvärt mycket snabbare om alla har tillgång till samma effekt?
Huntresa har redan svarat på frågan när det gäller aerodynamik, men låt mig kåsera lite om hur det var förr.

Förr så var det större skillnad i effekt mellan olika motorer än vad det är idag. På 90-talet (då jag blev intresserad av F1 på allvar) t.ex. så hade varje motorleverantör en huvudkund, medan de mindre teamen fick nöja sig med en s.k. "customer version" (ett vanligt förfarande hos Ford), med lägre effekt eller så köpte man fjolårsmotorer från Ferrari t.ex. och döpte om dem efter någon sponsor.

Dessa huvudkunder var då i någon mening fabriksstall, eftersom det inte fanns några renodlade dito som utvecklade både motor och chassi (förutom Ferrari). Detta förändrades under 00-talet när fler och fler biltillverkare (Renault, BMW, Toyota, Honda etc.) köpte upp existerande stall eller startade egna från scratch.

Nu finns det inga "customer versions" längre, utan det är samma Mercedesmotorer i McLarens, Williams och Force Indias bilar som återfinns i fabriksstallets dito. Dock hade de Cosworthmotorer som de mindre stallen (plus Williams) använde de första åren på 10-talet lägre effekt (och var förmodligen avsevärt billigare) kontra Renault, Ferrari och Mercedes.

Det nya motorreglementet som infördes i år och de försök man gjort för att skära ner kostnaderna i största allmänhet är en strategi för att få fler bil- och motortillverkare att återvända till F1. De flesta (inkl. de fyra ovan nämnda) lämnade i slutet av 00-talet för att det blivit för dyrt (enligt deras sätt att se på saken) att vara konkurrenskraftiga. Dessutom fanns det inget intresse från deras sida att marknadsföra sig genom de V8or som användes från 2006 fram tills i år. Om det sen är bra eller ej för F1 att bli en arena för vem som kan tillverka den bensinsnålaste motorn är en annan fråga.
__________________
Senast redigerad av Cousin Cocaine 2014-03-18 kl. 12:19.
Citera
2014-03-18, 12:24
  #5
Medlem
Fan man saknar den tiden när det var motorkrig, där vid 02-05, såna sjuka revs och hastigheter på Monza, det var tider de
__________________
Senast redigerad av Huntresa 2014-03-18 kl. 12:27.
Citera
2014-03-18, 18:52
  #6
Medlem
P0Kers avatar
Glad jag är att ni tog tiden att svara mig! , Ser även att det blev redigerat till ett Nybörjarfrågor FAQ, kul!

Tackar även för länken, ska läsa och ta till mig den information som finns där även om jag inte är den bästa på engelska.

1. Fortsätter min fundersamhet och frågar, det sägs att Vettel vann över Webber vissa race p.g.a att han hade bättre bil, är det så att dem gör olika chassin i samma stall då med?
Och om den ena är sämre så kan man väl bara kopiera till det bättre chassit?

2. Om så är fallet så leder min fråga till ännu en
Det sägs att Ricciardo har bättre bil än Vettel, varför ger man den bästa bilen till den nyare föraren?, Tänker sig stallet att Vettel är såpass bra så han klarar sig med en lite sämre bil?, eller är det så att dem tänker satsa på sina yngre talanger?

Känner sig som en riktig nybörjare nu, men det är kul det med, information är kunskap, och kunskap , ahh. det är helt enkelt bara kul att innehava.
Tack
Citera
2014-03-18, 20:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P0Ker
Glad jag är att ni tog tiden att svara mig! , Ser även att det blev redigerat till ett Nybörjarfrågor FAQ, kul!

Tackar även för länken, ska läsa och ta till mig den information som finns där även om jag inte är den bästa på engelska.

1. Fortsätter min fundersamhet och frågar, det sägs att Vettel vann över Webber vissa race p.g.a att han hade bättre bil, är det så att dem gör olika chassin i samma stall då med?
Och om den ena är sämre så kan man väl bara kopiera till det bättre chassit?

2. Om så är fallet så leder min fråga till ännu en
Det sägs att Ricciardo har bättre bil än Vettel, varför ger man den bästa bilen till den nyare föraren?, Tänker sig stallet att Vettel är såpass bra så han klarar sig med en lite sämre bil?, eller är det så att dem tänker satsa på sina yngre talanger?

Känner sig som en riktig nybörjare nu, men det är kul det med, information är kunskap, och kunskap , ahh. det är helt enkelt bara kul att innehava.
Tack

Det är inte så att två förare kör en bättre och en sämre bil, i värsta fall kan det vara så att det varit tidsnöd i fabriken och att en bil får uppgraderingarna som bara finns i en upplaga.

Just i Vettel vs Webber så började ju rykten om en sämre bil för att Webbers bil gick sönder mer än Vettel men det är ju bara rykten, om ens det egentligen.

Har inte hört att Ricciardo skulle haft en bättre bil än Vettel, så det blir samma som ovan, rykten om ens det.
Citera
2014-03-18, 21:32
  #8
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P0Ker
Glad jag är att ni tog tiden att svara mig! , Ser även att det blev redigerat till ett Nybörjarfrågor FAQ, kul!

Tackar även för länken, ska läsa och ta till mig den information som finns där även om jag inte är den bästa på engelska.

1. Fortsätter min fundersamhet och frågar, det sägs att Vettel vann över Webber vissa race p.g.a att han hade bättre bil, är det så att dem gör olika chassin i samma stall då med?
Och om den ena är sämre så kan man väl bara kopiera till det bättre chassit?
Det har funnits konspirationsteorier sen 70-talet som säger att vissa team medvetet skulle ha skruvat ner effekten på en bil för att ge föraren av den andra bilen ett övertag. Detta är naturligtvis ingenting annat än rent strunt. En stor del av ett teams inkomster kommer från poängen i konstruktörs-VM, faktiskt är det så att det är viktigare för ett team att vinna konstruktörstiteln jämfört med förartiteln. Att då ge sig själv ett handikapp och förlora poäng och i slutändan pengar, är ingenting annat än ett stort självmål.

Sant är dock att om en "magisk" del bara finns i ett exemplar, så är det naturligt att den hamnar på den av teamets bilar som leder VM eller där det finns en uttalad försteförare. T.ex. var Ferraris reservbil (reservbilar försvann inför 2008) alltid konfigurerad för Michael Schumacher. Krashade någon av hans teamkamrater i starten och det blev omstart med reservbil, så tog det en jäkla tid för Ferraris mekaniker att konfigurera om den till att passa Irvine eller Barrichello.

När det gäller Mark Webber så var det framför allt KERS-systemet på hans bil som krånglade. Webber är lång för att vara F1-förare - 184cm om jag minns rätt, och det har spekulerats i att det var svårt att kyla det stora batteriet i KERS-enheten p.g.a. bristande utrymme. Sen är det helt enkelt så att Mark Webber är en sämre förare än Vettel. Han hade sin stora chans 2010 när han var i VM-ledning inför Koreas GP, men krashade av egen förskyllan och sen var det kört.
Citera
2014-03-22, 15:07
  #9
Medlem
P0Kers avatar
Har en till fråga nu!

Kollade skysports och läste angående lotus, men det har inte till saken att göra, på sidan av såg jag resultats taballen och undrar varför marcus ericsson står som 22 plats, han bröt ju faktist som 17nde (?)..

Enligt min logik borde Kobayashi vara 22 plats då han var den som bröt först


http://www1.skysports.com/f1/drivers/kamui-kobayashi
Citera
2014-03-22, 17:45
  #10
Medlem
MowCows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P0Ker
Har en till fråga nu!

Kollade skysports och läste angående lotus, men det har inte till saken att göra, på sidan av såg jag resultats taballen och undrar varför marcus ericsson står som 22 plats, han bröt ju faktist som 17nde (?)..

Enligt min logik borde Kobayashi vara 22 plats då han var den som bröt först


http://www1.skysports.com/f1/drivers/kamui-kobayashi

Sky sports har fel på sin sida. Officiella resultat kan du se på http://www.formula1.com/results/driver/

Orsaken till att Ricciardo är sist och inte Kobayashi är att Ricciardo blev diskad från racet.
Citera
2014-05-24, 15:19
  #11
Medlem
Milizers avatar
En till nybörjarfråga: Hur kommer det sig att Vettel som dominerat sporten stort de senaste åren plötsligt sackar klart efter Nico Rosberg och Lewis Hamilton. Vad beror detta på? Har Red Bull-teamet haft dåliga produktutvecklare eller sämre ekonomi än Mercedes-teamet?
Citera
2014-05-24, 18:05
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
En till nybörjarfråga: Hur kommer det sig att Vettel som dominerat sporten stort de senaste åren plötsligt sackar klart efter Nico Rosberg och Lewis Hamilton. Vad beror detta på? Har Red Bull-teamet haft dåliga produktutvecklare eller sämre ekonomi än Mercedes-teamet?

Merca har byggt en bättre bil så som RB gjorde de senaste fyra åren. Plus att Merca kunnat utveckla sin nuvarande bil tillsammans med sin nya motor från dag 1 något RB inte kunnat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback