Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-18, 00:09
  #1
Medlem
Holisistics avatar
Vad gäller när man parkerar i ett villaområde? Hur länge får man stå?

Jag har läst allt från 7 dagar till 24 timmar.

Skyltarna i området jag tänker på anger att det är parkeringsförbud en dag i veckan några speciella timmar (troligtvis pga av gatusopning eller dylikt). Utöver det står det inget utom typ "boendeparkering".

Om jag ställer mig i ett sådant område med min firmabil i 2 dygn, är det ok?
Citera
2014-03-18, 01:38
  #2
Medlem
2 dygn är inte okej på vardagar.

Citat:
På en gata eller allmän väg får du parkera
högst 24 timmar i följd på vardagar utom
vardag före sön- och helgdag. Detta
gäller inte i de fall generella regler för-
bjuder stannande eller parkering, t.ex. vid
backkrön, korsning, huvudled eller om
särskild utmärkning anger något annat.

http://publikationswebbutik.vv.se/up...rkera_utg2.pdf
Citera
2014-03-18, 03:50
  #3
Medlem
Skelets avatar
**** skulle jag säga, men läs på för faen hur svårt kan det vara. Kan skilja från stad till stad dock så det som gäller i en stad kanske inte gäller i nästa. Mestadels parkeringsfrågår.
Citera
2014-03-18, 09:52
  #4
Medlem
Megaforces avatar
I många kommer har man dock lokal trafikstadga som säger att man får stå 7 dagar. Detta beror på att kommunen vill att man skall åka kommunalt och därför är parkeringsreglerna ofta mer generösa än 24 timmar. Det kan dock variera mellan gator för de gator som har en P-skylt är i regel max 24 timmar medan andra gator utan p-skylt har 7 dagar.

I vissa villaområden kan parkeringsplatserna tillhöra fastigheten och då gäller inga parkeringsregler förutom markägarens tillstånd.
Citera
2014-03-18, 10:17
  #5
Medlem
Om det inte är parkeringsplatser i området, så kan du åka på böter för "parkering i terräng".
Den boten fick jag utskriven av polisen när jag parkerat i villaområde på gatan utanför villorna.
Citera
2014-03-18, 10:41
  #6
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Om det inte är parkeringsplatser i området, så kan du åka på böter för "parkering i terräng".
Den boten fick jag utskriven av polisen när jag parkerat i villaområde på gatan utanför villorna.
Den boten hade jag överklagat då den var felaktig.
Citera
2014-03-18, 10:55
  #7
Medlem
bratemos avatar
Där jag bor är det max 24h i sträck. Dock kommer p-vakten en gång i veckan som mest, oftast varannan.
Har en kärring som har privatparkering men väljer att dumpa bilen på gatan 24/7, hon brukar få en bot á 400 någon gång i månaden.
Citera
2014-03-18, 16:36
  #8
Medlem
Holisistics avatar
Fast på den här sidan står det att "pytt-regeln" gäller i "ytterstaden".

http://www.stockholm.se/TrafikStadsp...keringsregler/

Se "parkering i ytterstaden".

Det ä just en sådan skylt på området jag parkerat så då borde väl det gälla?
Citera
2014-03-18, 18:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
I många kommer har man dock lokal trafikstadga som säger att man får stå 7 dagar. Detta beror på att kommunen vill att man skall åka kommunalt och därför är parkeringsreglerna ofta mer generösa än 24 timmar. Det kan dock variera mellan gator för de gator som har en P-skylt är i regel max 24 timmar medan andra gator utan p-skylt har 7 dagar.

I vissa villaområden kan parkeringsplatserna tillhöra fastigheten och då gäller inga parkeringsregler förutom markägarens tillstånd.

Fast det är väl ändå så att undantag från TrF skall märkas ut? Vet att transportstyrelsen varit på många kommuner ang. detta, inte minst Stockholm.

Fast vi har väl i vilket fall som helst förbud att stanna och parkera i terräng, oavsett vem som är fastighetsägare?
Citera
2014-03-18, 22:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Fast vi har väl i vilket fall som helst förbud att stanna och parkera i terräng, oavsett vem som är fastighetsägare?

Det var väl just detta som skapade min pbot. I Bengtsfors av alla ställen. Har inte en susning om vilka lokala föreskrifter som fanns. Bodde inte där och fick faktiskt fel på bilen, därav parkeringen å den platsen. Fick promenerar till grannstaden före jag fick hjälp.
Fanns ej heller en endaste skylt. Varken vid tillfarter eller i villaområdets vägar med korsningar. Var visserligen länge sedan, mitten på 80-talet. Och polisen som jag också besökte för att protestera påstod att det räknas som terräng.
Orsak att jag protesterade på den tiden i min ungdom, var att jag tolkade terräng annorlunda än lagen/polisen.

Jag har inte satt mig in i detta efteråt utan glömt ända tills denna tråd kom upp.
Så jag är rejält nyfiken på vad som egentligen gällde.
Citera
2014-03-18, 23:47
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Det var väl just detta som skapade min pbot. I Bengtsfors av alla ställen. Har inte en susning om vilka lokala föreskrifter som fanns. Bodde inte där och fick faktiskt fel på bilen, därav parkeringen å den platsen. Fick promenerar till grannstaden före jag fick hjälp.
Fanns ej heller en endaste skylt. Varken vid tillfarter eller i villaområdets vägar med korsningar. Var visserligen länge sedan, mitten på 80-talet. Och polisen som jag också besökte för att protestera påstod att det räknas som terräng.
Orsak att jag protesterade på den tiden i min ungdom, var att jag tolkade terräng annorlunda än lagen/polisen.

Jag har inte satt mig in i detta efteråt utan glömt ända tills denna tråd kom upp.
Så jag är rejält nyfiken på vad som egentligen gällde.

Då får vi väl titta in i TrF samt FDEF?

Det jag kommer ihåg är att då gällde främst förbud att parkera i terräng. Samt att det var gamla VTK som gällde, men innebörderna för det ovanstående var med mindre revideringar de samma.
Citera
2014-03-19, 13:41
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Då får vi väl titta in i TrF samt FDEF?

Det jag kommer ihåg är att då gällde främst förbud att parkera i terräng. Samt att det var gamla VTK som gällde, men innebörderna för det ovanstående var med mindre revideringar de samma.

I sådant fall borde polisen varit fel ute.
1. En sådan väg, gata, torg och annan led
eller plats som allmänt används för trafik
med motorfordon,
Är det enda som passar in.
Väg mellan villatomter. Ingen trottoar. Inget cykelfält.
Asfalterad vägbana med tomtgränser markerade med staket ända intill asfaltskanten förutom 1-2dcm

Lite sent att överklaga den boten dock.
Att det inte är ok att parkera på cykelbana samt vid sidan av vägen visste jag redan då.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback