Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-20, 09:22
  #13
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expresso
Tack för länkarna. Schysst chart det där.

Jag kör numera med Zonealarm Free antivirus + Firewall. Hade Malwarebytes sen förr, men vet inte om jag körde den utöver Hitmanpro (som är riktigt bra vad jag har förstått), innan jag tog bort Winpcap och alla skumma dll's, samt en relaterad tjänst som körde konstant i bakgrunden (not cool).

Bör tillägga en sak, som kan ses som att denna tråd är "löst": Som "Revolutions" sa i första inlägget så var det ett program som jag glömt att jag hade installerat. Det är ett program som hjälper till att ladda ned webb-video. Antagligen används en slags "sniffer" till att tidigt upptäcka videos i nätverkstrafiken, som annars är dolda. Det finns en del sådana program som "baseras" på Winpcap, t ex: Media Sniffer (hörs på namnet!), DownloadStudio, Freemake Video Downloader och Hidownload.

Man bör kanske vara försiktig med program som är "gratis" i allmänhet och som är känd för "crapware" i sina installationer osv. Winpcap är ju ett kraftfullt verktyg och vilket reklamföretag skulle inte vilja "analysera" användarens internetaktivitet genom det. Reklamföretag skulle nog mer än gärna köpa lite nätverksaktivitet som mjukvaruföretaget sitter på, om de var öppen för det. Låt mig bara säga att jag är (lite) skeptisk, även om detta är spekulationer. Men jag är mycket lugnare nu i alla fall Tack för era svar.


Här är en annan schysst chart http://www.matousec.com/projects/pro...64/results.php , som du ser gör inte Zonealarm speciellt bra ifrån sig så mitt råd är byt B.vägg och Av .

Malwarebytes "fria" är bara en skanner och har inte real-time protection det är bara Pro versionen som har det men bägge är riktigt bra på det de gör .

Skaffa ett bra HIPS skydd då kan du ha sådana där program installerade men nedlåsta och under kontroll .
__________________
Senast redigerad av 1FF 2014-03-20 kl. 09:24.
Citera
2014-03-27, 11:21
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Här är en annan schysst chart http://www.matousec.com/projects/pro...64/results.php , som du ser gör inte Zonealarm speciellt bra ifrån sig så mitt råd är byt B.vägg och Av .

Malwarebytes "fria" är bara en skanner och har inte real-time protection det är bara Pro versionen som har det men bägge är riktigt bra på det de gör .

Skaffa ett bra HIPS skydd då kan du ha sådana där program installerade men nedlåsta och under kontroll .

Tackar. Installerade "Comodo Free Internet Security" som har HIPS, så det kanske blir bättre än mitt nuvarande zonealarm av+b.vägg. Dock så är det trial.

Kanske kan man använda Comodos firewall som ska vara gratis och inte trial (enligt chattsupport), och sedan ett gratis antivirus till det. Något tips? http://www.bitdefender.com/solutions/free.html (http://forum.bitdefender.com/index.php?showtopic=40732) Bitdefender Free AV verkar ha real-time protection, som är gratis.
__________________
Senast redigerad av Expresso 2014-03-27 kl. 11:42.
Citera
2014-03-27, 11:51
  #15
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expresso
Tackar. Installerade "Comodo Free Internet Security" som har HIPS, så det kanske blir bättre än mitt nuvarande zonealarm av+b.vägg. Dock så är det trial.

Kanske kan man använda Comodos firewall som ska vara gratis och inte trial (enligt chattsupport), och sedan ett gratis antivirus till det. Något tips? http://www.bitdefender.com/solutions/free.html (http://forum.bitdefender.com/index.php?showtopic=40732) free AV verkar ha real-time protection, som är gratis.


Comodo free som är trial , nä nä då har det blivit nåt fel free är free såklart !

Det här är vad du ska ladda ner http://www.majorgeeks.com/files/deta..._security.html på följande sida http://www.comodo.com/home/internet-...key1sk2=Google kan du läsa fyllig info men ladda ner ifrån den första länken

Att stänga av Comodo`s Av i Comodo IS och ladda ner ett bättre d.o t.e.x Bitdefender free Av är det jag brukar rekommendera för att på så sätt maxa CIS och dessutom att genomföra stegen i denna guide http://www.techsupportalert.com/cont...o-firewall.htm (viktigt) för att göra CIS ännu säkrare samt lätthanterligare .

Efter att ha utfört ovanstående steg så har du fått ett otroligt säkert skydd ett skydd som gör ännu bättre ifrån sig än i tester, dessutom helt gratis .
__________________
Senast redigerad av 1FF 2014-03-27 kl. 12:12.
Citera
2014-03-27, 16:06
  #16
Medlem
hasenfrasens avatar
Om du onlinespelar via Hamachi installeras WinPcap automagiskt.
Citera
2014-03-28, 12:08
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Comodo free som är trial , nä nä då har det blivit nåt fel free är free såklart !

Det här är vad du ska ladda ner http://www.majorgeeks.com/files/deta..._security.html på följande sida http://www.comodo.com/home/internet-...key1sk2=Google kan du läsa fyllig info men ladda ner ifrån den första länken

Att stänga av Comodo`s Av i Comodo IS och ladda ner ett bättre d.o t.e.x Bitdefender free Av är det jag brukar rekommendera för att på så sätt maxa CIS och dessutom att genomföra stegen i denna guide http://www.techsupportalert.com/cont...o-firewall.htm (viktigt) för att göra CIS ännu säkrare samt lätthanterligare .

Efter att ha utfört ovanstående steg så har du fått ett otroligt säkert skydd ett skydd som gör ännu bättre ifrån sig än i tester, dessutom helt gratis .

Mycket bra tips måste jag säga, så du ska få en eloge för det!! Allt blir gratis, vilket är klockrent
Det får bli den nya standarden efter datorrensningar

Jag trodde först att det räckte med att ha Comodo firewall och Bitdefender free AV, men det finns alltså andra saker som Comodo IS kompletterar; såsom sandlåda och beteendeskydd (Defense+)?

Genomförde stegen i artikeln utan problem och följde ditt råd om att inaktivera Comodo AV och installera Bitdefender Free AV. Det ser mycket bra ut.

Slutligen, rekommenderar du deras DNS som i artikeln, eller är det lika bra att använda internetleverantörens om jag ändå är datorvan och har en relativt säker webbläsare (Firefox med noscript, adblock etc)?
__________________
Senast redigerad av Expresso 2014-03-28 kl. 12:27.
Citera
2014-03-28, 13:00
  #18
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expresso
Mycket bra tips måste jag säga, så du ska få en eloge för det!! Allt blir gratis, vilket är klockrent
Det får bli den nya standarden efter datorrensningar

Jag trodde först att det räckte med att ha Comodo firewall och Bitdefender free AV[b], men det finns alltså andra saker som Comodo IS kompletterar; såsom sandlåda [/B]och beteendeskydd (Defense+)?

Genomförde stegen i artikeln utan problem och följde ditt råd om att inaktivera Comodo AV och installera Bitdefender Free AV. Det ser mycket bra ut.

Slutligen, rekommenderar du deras DNS som i artikeln, eller är det lika bra att använda internetleverantörens om jag ändå är datorvan och har en relativt säker webbläsare (Firefox med noscript, adblock etc)?

Ja..a - gratis samt i världs klass svårt att få det mer klockrent än så .

Precis , så förutom alla skydden du har så om du dessutom använder sandlådan hela tiden så kan du nog glömma bort det där med malware .



Det blir ju lite kaka på kaka att även ha deras DNS så jag tycker du är rätt ute när du tänker så och det gäller ju även annat såsom Priv dog om du installerade det samt No script om/när du använder sandlådan .

Använd dig flitigt av hjälp filen som du hittar genom att klicka på frågetecknet inom programmet då kommer du till en sida med utförlig och fyllig info om allt om CIS - den kommer du att uppskatta och genom den kommer du snabbt att lära dig samt behärska CIS .
__________________
Senast redigerad av 1FF 2014-03-28 kl. 13:22.
Citera
2014-03-28, 20:31
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ja..a - gratis samt i världs klass svårt att få det mer klockrent än så .

Precis , så förutom alla skydden du har så om du dessutom använder sandlådan hela tiden så kan du nog glömma bort det där med malware .



Det blir ju lite kaka på kaka att även ha deras DNS så jag tycker du är rätt ute när du tänker så och det gäller ju även annat såsom Priv dog om du installerade det samt No script om/när du använder sandlådan .

Använd dig flitigt av hjälp filen som du hittar genom att klicka på frågetecknet inom programmet då kommer du till en sida med utförlig och fyllig info om allt om CIS - den kommer du att uppskatta och genom den kommer du snabbt att lära dig samt behärska CIS .

Bra då hoppar jag över ändringen av DNS. Och om jag vill vara i en riktigt säker miljö av någon anledning, så kan jag använda sandlådan, kanske vid bankärenden, vad jag förstått.

Jag lärde mig faktiskt mycket av artikeln. Det enda problemet nu är Bitdefender AV, som blockerar saker på sidor och jag kan inte konfigurera det! Det finns inga inställningar i det programmet verkar det som, annars så verkar det riktigt bra. Kanske jag kan åderaktivera Comodos AV, lär väl fungera utmärkt det med.
__________________
Senast redigerad av Expresso 2014-03-28 kl. 20:34.
Citera
2014-03-28, 20:57
  #20
Medlem
Jafan89s avatar
Känner du dig osäker så är det bara att spendera en timme med att updatera lösenord/säkerhets policies, och ändra information som kan användas mot dig om någon hade fått tag på detta.

Du har redan avinstallerat programet så skulle inte oroa mig så mycket om du väll gör säkerhetsuppdateringen.
Citera
2014-03-28, 21:09
  #21
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expresso
Bra då hoppar jag över ändringen av DNS. Och om jag vill vara i en riktigt säker miljö av någon anledning, så kan jag använda sandlådan, kanske vid bankärenden, vad jag förstått.

Jag lärde mig faktiskt mycket av artikeln. Det enda problemet nu är Bitdefender AV, som blockerar saker på sidor och jag kan inte konfigurera det! Det finns inga inställningar i det programmet verkar det som, annars så verkar det riktigt bra. Kanske jag kan åderaktivera Comodos AV, lär väl fungera utmärkt det med.

Ja den artikeln är informativ och man får en bra förståelse och helhetsbild om en del efter att ha läst den .

Vad menar du med att BD free blockerar saker ? , kan du utveckla det .

I länken du fick tidigare gällande tester på Av`en så kan du ju se att även Avira samt Panda vilka även de är gratis presterar bra fast Panda har många falsk alarm men de är ju också högpresterande alternativ .

EDIT : Angående DNS - att använda sig av ett annat DNS kan ibland snabba upp surfandet och 2st som är vanliga och populära är Open DNS samt Google DNS mer info finns som vanligt på nätet .
__________________
Senast redigerad av 1FF 2014-03-28 kl. 21:17.
Citera
2014-03-30, 01:49
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ja den artikeln är informativ och man får en bra förståelse och helhetsbild om en del efter att ha läst den .

Vad menar du med att BD free blockerar saker ? , kan du utveckla det .

I länken du fick tidigare gällande tester på Av`en så kan du ju se att även Avira samt Panda vilka även de är gratis presterar bra fast Panda har många falsk alarm men de är ju också högpresterande alternativ .

EDIT : Angående DNS - att använda sig av ett annat DNS kan ibland snabba upp surfandet och 2st som är vanliga och populära är Open DNS samt Google DNS mer info finns som vanligt på nätet .

Med "virus shield" påslagen så blockeras internetradiorna Digitally Imported och Sky.fm i deras premium strömmar. Jag kan inte göra något åt det vad jag vet, förutom att kontakta BD:s forum. Detta må vara ovanligt, men det är lite synd.

Så Comodos inbyggda AV är inte att rekommendera i jämförelse? Det jag gillar med BD free, är att det är simpelt och resurssnålt! Jag får försöka hitta något motsvarande, men som åtminstone har en vitlista. Möjligen Avira eller Panda, då. Tittar närmare på det.

Jag ska läsa på lite om fördelarna med DNS. Tydligen så ska Comodos DNS vara snabb enligt dem, men hur som helst har den säkerhetsmekanismer, vilket kan vara avgörande för en bra kompromiss kanske. Den lär väl inte vara långsammare än min nuvarande, antar jag.
__________________
Senast redigerad av Expresso 2014-03-30 kl. 03:46.
Citera
2014-03-30, 15:15
  #23
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expresso
Med "virus shield" påslagen så blockeras internetradiorna Digitally Imported och Sky.fm i deras premium strömmar. Jag kan inte göra något åt det vad jag vet, förutom att kontakta BD:s forum. Detta må vara ovanligt, men det är lite synd.

Så Comodos inbyggda AV är inte att rekommendera i jämförelse? Det jag gillar med BD free, är att det är simpelt och resurssnålt! Jag får försöka hitta något motsvarande, men som åtminstone har en vitlista. Möjligen Avira eller Panda, då. Tittar närmare på det.

Jag ska läsa på lite om fördelarna med DNS. Tydligen så ska Comodos DNS vara snabb enligt dem, men hur som helst har den säkerhetsmekanismer, vilket kan vara avgörande för en bra kompromiss kanske. Den lär väl inte vara långsammare än min nuvarande, antar jag.

Om det inte är ett alternativ för dig att köra med den viruella kiosken och virus skölden avslagen när du lyssnar på de kanalerna så är det väl kanske ett byte som gäller .

Comodo`s Av är anständigt men inget märkvärdigt så för att som jag skrev tidigare maximera CIS så är det ju bra med ett ännu bättre Av så prova Panda och Avira i nämnd ordning för där kan du vitlista .

Jag missade att nämna tidigare angående hjälpfilen att du även får en du kan använda när du får popup rutorna nere till höger som du såklart har stor nytta av vid tveksamheter .

Jag är inte så insatt i det här men finns det ingen "spelare" som du kan använda som strömmar åt dig så du slipper gå direkt till sidan .
__________________
Senast redigerad av 1FF 2014-03-30 kl. 15:36.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback