Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-17, 20:22
  #1
Medlem
526s avatar
Det som "foliehattarna" varnade för i början, och fick massa skit för.
Nu är vi där

I USA säljs personuppgifter från människors liv på nätet på samma sätt som värdepapper.
Sexuella preferenser, sjukdomar och ekonomi - allt är kartlagt.


http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2...fter-till-salu
Citera
2014-03-17, 21:35
  #2
Medlem
och detta skiljer Sverige från USA på vilket sätt då?

studera de avtal du skriver under på banken, matbutiken, webhandeln, medieföretag eller försäkringsbolaget noggrannare så ser du att i stort sett alla bolag tar sig rätten att använda dina uppgifter och de uppgifter bolaget får om dig inom sin verksamhet för sina egna ändamål och lämna dem till affärspartners utan att fråga dig om tillstånd.

banken vet exakt när du porrar och varför, med vem och på vilket sätt.
__________________
Senast redigerad av pagamama 2014-03-17 kl. 21:38.
Citera
2014-03-17, 21:45
  #3
Medlem
Dominicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
och detta skiljer Sverige från USA på vilket sätt då?

studera de avtal du skriver under på banken, matbutiken, webhandeln, medieföretag eller försäkringsbolaget noggrannare så ser du att i stort sett alla bolag tar sig rätten att använda dina uppgifter och de uppgifter bolaget får om dig inom sin verksamhet för sina egna ändamål och lämna dem till affärspartners utan att fråga dig om tillstånd.

banken vet exakt när du porrar och varför, med vem och på vilket sätt.

Banken?
Citera
2014-03-17, 22:34
  #4
Medlem
526s avatar
Otroligt att hela världen övervakas pga några kryphål i lagen och finstilt text.
Det borde tas fram ett standardavtal för privatpersoner. tex "ISO 1984" som är ett cerifikat som bara hedliga företag får. Dvs de som skrivit under på medborgaravtalet där de förbinder sig att tillvarata integriteten hos sina kunder.
Då skulle det kunna bli konsumentmakt. "Varför är inte ni på ComHem märkta med ISO 1984?"
Citera
2014-03-18, 07:32
  #5
Medlem
cyber_zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Otroligt att hela världen övervakas pga några kryphål i lagen och finstilt text.
Det borde tas fram ett standardavtal för privatpersoner. tex "ISO 1984" som är ett cerifikat som bara hedliga företag får. Dvs de som skrivit under på medborgaravtalet där de förbinder sig att tillvarata integriteten hos sina kunder.
Då skulle det kunna bli konsumentmakt. "Varför är inte ni på ComHem märkta med ISO 1984?"

Måste säga att detta tycker jag är en mycket god idé! Fast jag inte känner att jag har något att dölja, så är jag så förbaskat trött på detta övervakande och kartläggande. Att uppgifterna nu även finns till salu är ju rent ut sagt för jäkligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback