Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-17, 18:24
  #1
Medlem
Hej!

Om jag har en liten låda som är 230*150*200, och en stor låda som är 500*500*500 stor. Hur ska jag då göra i excel för att ta reda på hur många små lådor som går i den stora lådan? Det går inte med volymberäkning, eftersom lådorna har olika dimensioner.

Det jag vill är att excel provar massa olika kombinasjoner i hur man ska lägga dom små lådorna i den stora lådan.

Någon som har tips, eller om det kanske finns färdig mall för detta någonstans?

Tack på förhand!
Citera
2014-03-17, 18:35
  #2
Medlem
gadzooxs avatar
Provar massa olika kombinationer? Det går ju att lösa rent matematiskt..

http://office.microsoft.com/en-us/ex...005209094.aspx (Avrundar neråt till närmsta heltal)

Kod:
	Stor låda	Liten låda	Antal små i stor
X	500		230		=FLOOR(B2/C2;1)
Y	500		150		=FLOOR(B3/C3;1)
Z	500		200		=FLOOR(B4/C4;1)
					=D2*D3*D4
Citera
2014-03-17, 18:52
  #3
Moderator
Neksnors avatar
Men om det kan rymmas fler små lådor om man vrider dem åt olika håll?
Citera
2014-03-17, 21:06
  #4
Medlem
Jag provade olika kombinationer, och kommer fram till att det är 9 (3*3) olika kombinationer + 1 extension om lilla lådans längd läggs på stora lådans bredd. Då kan man lägga bredd mot bredd, höjd mot höjd och längd mot längd.

Extension skulle också funka med höjd men det gäller inte.

Stämmer det verkligen att det bara blir 9 kombinationer + den extension jag sa om bredd mot bredd?

K1
hh
ll
bb

K2
hl
ll
bb

K3
hb
ll
bb

K4
hh
lh
bb

K5
hh
lb
bb

K6
hh
ll
bh

K7

hh
ll
bl

K8
hl
lh
bb


Jag får fram 8, vilken saknar jag..?
__________________
Senast redigerad av EmilioE 2014-03-17 kl. 21:18.
Citera
2014-03-18, 01:30
  #5
Medlem
Ska man prova alla kombinationer brute force, är det väl hörnen (eller kanterna) som man måste hålla reda på i en lista. Man behöver ju inte testa att placera nästa låda 0,1 cm från en annan, 0,2 cm från den osv, utan man kan generera alla kombinationer genom att placera varje ny låda mot ett hörn eller en kant. Alla lådans tre dimensioner x, y och z ska krama en kant på en annan låda eller den yttre.

Prova Vetenskap -> Fysik, matematik och teknologi. Frågan är mer fysik och matematik än programmering.
Citera
2014-04-14, 11:46
  #6
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmilioE
Någon som har tips, eller om det kanske finns färdig mall för detta någonstans?
Detta är känt som bin packing problem och det finns självklart färdiga mallar för det. Eftersom det är en så litet problem för just dig så kan du lösa det med brute force. Annars är det NP-komplett så algoritmen för ungefärlig lösning som finns nämnd på sidan där skulle nog vara en bra idé.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback