Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-17, 15:44
  #1
Medlem
En kompis som är brevbärare i Malmö skriver så här:

(han har varit brevbärare i 15 år)

"För 1 år sen, knappt några sjuka, nu efter neddragningar får alla jobba mer, större disktrikt, mer post och mer stress. Resultatet: 4 strokes på mindre än ett år. Den senaste idag.(född -65)"
__________________
Senast redigerad av m4ngep4nge 2014-03-17 kl. 15:46.
Citera
2014-03-17, 16:01
  #2
Medlem
sp1rits avatar
Frågar du Charles Bukowski så har det nog alltid varit ett helvete att vara brevbärare.
Citera
2014-03-17, 16:03
  #3
Medlem
generalvits avatar
Ganska roligt jobb ändå, att prova på, alltid roligt att se vad människor får för post
Citera
2014-03-17, 16:03
  #4
Medlem
HiveMind01s avatar
Du svarade egentligen på din egna fråga men jag tror det inte bara handlar om brevbärare.
Efter alla nedskärningar och press på arbetarna så har arbetslasset ökat för varje individ vilket då resulterar i fler sjuka och som i din väns fall en (4!) stroke.

Det är sorgligt men det är tyvärr så det är just nu i det här landet.
Citera
2014-03-17, 16:10
  #5
Medlem
Neltets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp1rit
Frågar du Charles Bukowski så har det nog alltid varit ett helvete att vara brevbärare.

men han dog ju för 20 år sen..

idag är det ju mer elektronisk post och att bära brev är väl bra för fysiken.. tycker dock att de kunde få det lite slappare än det är idag..
Citera
2014-03-17, 19:31
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m4ngep4nge
En kompis som är brevbärare i Malmö skriver så här:

(han har varit brevbärare i 15 år)

"För 1 år sen, knappt några sjuka, nu efter neddragningar får alla jobba mer, större disktrikt, mer post och mer stress. Resultatet: 4 strokes på mindre än ett år. Den senaste idag.(född -65)"
Tror svenskarna måste börja demonstrera i stora mått. Det här finns numera i alla branscher. Det är som om en ny energi drabbat oss. Mycket skadligt. Svårt att jobba i normalt lunk, då får man sparken. RP
Citera
2015-05-08, 22:16
  #7
Avstängd
Mertillens avatar
Ända in på 90-talet gällde beting. Brevbäraren gick hem när posten var utdelad. Viktigt: postmängden per brevbärare var överkomlig. Vissa hade tom deltidsbitar. Sommartid kunde dessa vara klara klockan 0930 och gå hem efter 3 timmar och en kvart.

Jag återkom till Posten en kort tid 20 år efteråt och märkte av en förändring: laget var borta. Det fanns ingen lag-gemenskap om 5-6 man längre. Man stod tyst och sorterade som en galning från kanske 8 till 13 sin egen post bara. Sedan hade du ett jättelass att dela ut på 5 timmar. Reklam på det, varje dag. På 80-talet var det reklam ibland och det var frivilligt att dela ut den. Ofta gick det inte. Helt sliten och slut gav man upp och åkte hem med inte så lite post kvar. Helt d-a otroligt.

Posten är en del av Sverige som utvecklats rent katastrofalt de senaste 25 åren. Rätt så typiskt. Inte har servicen mot kunderna blivit bättre heller. Tvärtom, när posten inte delas ut senast klockan 12 utan dagen därpå halv 10 av någon annan. Du själv ligger efter på nytt, står och sorterar som en tok inne igen.
Citera
2015-05-23, 00:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Posten är en del av Sverige som utvecklats rent katastrofalt de senaste 25 åren. Rätt så typiskt. Inte har servicen mot kunderna blivit bättre heller. Tvärtom, när posten inte delas ut senast klockan 12 utan dagen därpå halv 10 av någon annan. Du själv ligger efter på nytt, står och sorterar som en tok inne igen.
I huvudsak handlar det väl om att det finns en postlag som ställer krav på just Posten men inte på andra distributörer, lite lustigt att SEKO nu vänder sig mot den korporatism de själva varit med om att skapa. Ett enkelt sätt att höja kvalitet hade varit att slå ihop två postkontor, dela ut posten varannan dag på vardera kontor och ta in lågavlönad arbetskraft för sortering.
Citera
2015-05-24, 13:24
  #9
Medlem
MachoAlgs avatar
Det beror nog lite på var i landet man jobbar. Det kan skifta väldigt mycket på två kontor som ligger några mil ifrån varandra.. Hemma i min lilla ort är vi 7 st brevbärare och det funkar hur bra som helst.. ''Min'' dag börjar kl 6.30 med sortering och kl 8 kör jag ut ca 1timme och 15 min med posten till ombud boxar och avtalskunder. Efter det kommer jag in igen har rast och sorterar sedan 1timme igen. och tar min moppe och kör i ca 3 timmar. klockan är då runt 14. Efter det gör jag några eftersädningar och går hem kl 15. Det är ganska så mycket ''luft'' i vår organisation här så man fixar en dag utan att jobba ihjäl sig under en dag.

Dock! Har jag varit utlånad till ett större kontor i närheten här nu under några månader och vi har dragit igång koncept utdelning som de så vackert heter.. Det betyder att inga C5 kuvert ( De kuverten man får räkningarna i) Ska tas in på kontoret och sorteras utan de ska direkt lastas in i bilen. Kvar i sorteringen blir då endast tidningar mm. Vilket har lett att rundorna är riktigt långa och en brevbärarrunda kan vara ca 6 timmar. Men tidvinsten av att inte sortera c5orna till att göra rundorna längre går inte hand i hand. Säg att det tar ca 20-25 min att sortera c5 men rundan ökas kanske med 45-50 i tid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback