Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-17, 12:12
  #1
Medlem
tourniquets avatar
Jag hade problem med pop-up virus på min dator så jag valde att återställa datorn utan att ta bort filer (Windows 8).

När återställningen var klar så förnyade jag min prenumeration på norton 360 antivirus och körde en snabb scan.

Men den höll på så hela dagen utan att en enda fil blev genomsökt. Det stod bara att scanning pågår.

Det jag gjorde var att tvångsavsluta norton via aktivitetshanteraren, men programmet stängdes inte. istället gick min CPU upp till 50% aktivitet.

Jag blev lite panikslagen och tvångsavslutade min dator. Nu när den är på igen är den lite seg och när jag kollar på aktivitetshanteraren så är disken på 99% aktivitet i skrivande stund och fläkten arbetar som fan.


Det som tar på disken är System under Windos processer och Värd för tjänst lokalt system.

Kan någon vara snäll och förklara vad det är som är tokigt?
Citera
2014-03-17, 12:20
  #2
Medlem
Ravenhydras avatar
Kan vara att viruset i sig startar en process med gömt namn som automatiskt gör att processorn jobbar i ditt fall 50%.

Ett tips är också att aldrig, aldrig, aldrig köra Norton. Extremt dåligt, krävande och håligt system för pengarna du betalar för det.

Oavsett vad problemet är så kan jag försäkra dig eller lugna dig med att du kan formatera datorn bara så ska det vara löst

Mvh Ravenh
Citera
2014-03-17, 12:26
  #3
Medlem
tourniquets avatar
Men jag gjorde en återställning? Borde inte det löst problemet?
Citera
2014-03-17, 12:34
  #4
Medlem
formatera allt och installera om på nytt, det kanske löser problemet. "Återställningen" är inte alltid effektiv har jag själv fått erfara.
Citera
2014-03-17, 12:54
  #5
Medlem
1FFs avatar
Personligen skulle jag göra en full återställning i ditt läge , dom där halvåterställningarna som jag tolkar det som att du gjorde en har jag bara dåliga erfarenheter av .

När det fastnar så där så är det - bort med ALLA former av ström som gäller .
Citera
2014-03-17, 13:17
  #6
Medlem
tourniquets avatar
CPUn är nere på 0 nu medans disken är på 40% Och jag har inget igång förutom 60 bakgrundsprocesser som inte tar speciellt mycket på datorn. Som alltid varit där förut.

Är detta normalt?
Citera
2014-03-17, 16:36
  #7
Medlem
tourniquets avatar
Nu är datorn helt återställd till fabriksinställningar. Det räcker med att jag går in på internet och disken är uppe på 100%.

Vid det ögonblicket upptäckte jag att programmet Anti-Malware Core Installer var i full gång. Kan detta vara ett virus program installerat på datorn??
Citera
2014-03-17, 17:27
  #8
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tourniquet
Nu är datorn helt återställd till fabriksinställningar. Det räcker med att jag går in på internet och disken är uppe på 100%.

Vid det ögonblicket upptäckte jag att programmet Anti-Malware Core Installer var i full gång. Kan detta vara ett virus program installerat på datorn??


Vid en sökning på nätet så anses det vara det , malware alltså .

Det ska ju inte finnas där efter en fabriks återställning om det inte var där ifrån början vilket är högst osannolikt , eller ?

Så vad var det för typ av återställning du gjorde egentligen och hur - samt vad är det för dator ?
Citera
2014-03-17, 17:31
  #9
Medlem
tourniquets avatar
Det är en Idea-Lenovo modell G580, 64 bitars Windows 8.

Jag gjorde en total återställning som tog drygt två timmar att slutföra.
Citera
2014-03-17, 17:53
  #10
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tourniquet
Det är en Idea-Lenovo modell G580, 64 bitars Windows 8.

Jag gjorde en total återställning som tog drygt två timmar att slutföra.



Fabriksåterställnimng som tog 2 tim , och då menar du en återställning med hjälp av ett recovery program och inte med en skiva .

Har du själv sökt info på nätet om ditt potentiella malware program och då givetvis kollat upp om det är ett schysst Lenovo program som kom med datorn vilket Lenovo`s hemsida borde ge info om .
__________________
Senast redigerad av 1FF 2014-03-17 kl. 17:55.
Citera
2014-03-17, 18:19
  #11
Medlem
tourniquets avatar
Det verkar som att det är mcafees scanner. Mcafee är förinstallreat på min dator så det kan vara det. Och med tanke på att det inte var bara den som låg i högvarv så var det andra program som gjorde det också.

T.ex: Dolby Profile Selctor som borde vara helt ofarligt som är ett förinstallerat program också.

Jag har kollat runt lite på internet och vissa löste problemet direkt genom att ändra batteriinställningar på balanserat till energisparläge.

Jag gjorde samma sak och det verkade lösa problemet
Men jag är inte helt säker. Disken verkar inte överstiga mer än 15-20 procent när jag gör enkla saker som surfa och kolla på youtube.

Det är möjligt att jag råkat installera något skräpprogram som pajjar för mig men jag ska avvakta lite och se om det blir värre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback