2014-03-16, 19:48
Medlem
Varför gör man det? Då sätter man sig i skuld och blir mindre fri, det vet ju alla.

Men det finns en annan aspekt också, som är mindre genomlyst.

Hur vet man om det är värt att köpa något om man inte har sparat ihop till vad det kostar i förväg? Säg en båt för 50.000. Om man lånar till den så har man ju inte skaffat sig en uppfattning om det är värt det? Det är ju först när man sparat som man inser om nedlagt mängd arbete är värd båten?

Nä, konsumtionslån, skippa det. Var lite revolutionärt olsschool, och spara först. Då köper ni mindre skit som bara kommer stå och skräpa i ett hörn.
Senast redigerad av NisseD 2014-03-16 kl. 19:51.
Citera
2014-03-16, 19:52
Medlem
eXtremos avatar
Jag är inte någon större anhängare att man lånar till saker utan att ha kapacitet att betala tillbaka lånet. Däremot ser jag inte några som helst problem med att en person med god inkomst tar upp ett lån, som han vet att han kan betala tillbaka tämligen snabbt.
Citera
2014-03-16, 19:57
Medlem
heiss avatar
Är väl inget revolutionärt tips heller, kan man hoppas iaf. Har en kompis vars storebror har lånat hundratusentals kronor till en ny bmw och motorcykel (trots att han inte ens har behörighet till det), samtidigt som han närmar sig 30 och bor fortfarande hemma..
Sen är han invandrare iofs.
Citera
2014-03-16, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Jag är inte någon större anhängare att man lånar till saker utan att ha kapacitet att betala tillbaka lånet. Däremot ser jag inte några som helst problem med att en person med god inkomst tar upp ett lån, som han vet att han kan betala tillbaka tämligen snabbt.

Inte jag heller. Men det var inte det som var ämnet.

Ämnet är svårigheten att välja om något är värt att köpa, om man inte haft känslan för hur mycket blod, svett och tårar det "kostade" att spara ihop pengarna. Att bara ta ett lån, ger ju ingen känsla för det, pch då blir det lättare att man köper skit (som man egentligen inte tyckte det var värt att köpa) som sedan står i ett hörn och ruttnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in