• 5
  • 6
2014-03-18, 23:13
Medlem
häll i filmjölk det funkar mot brännan! eller få lite hår på bröstet.
Citera
2014-03-19, 10:02
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fateless
This. Riktiga män äter sin chilli som man ska. Precis som "Chilli con Carne" betyder chili med kött så ska det vara chili med en bisats av kött. Jag passar på att länka ett riktigt bra recept här nedan, för riktiga män såklart.

http://hornfeldt.se/chili
Lite oklart, men är det receptet för 2 eller 4 personer?
Citera
2014-03-19, 12:19
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Alla dessa förslag socker, ketchup, honung, m.m alltså all sötma är likvärdig det är bara det att vissa saker är lite mer känsliga eller svårare att dosera rätt!

all vätska öl, grädde. vatten, krossade tomater m.m kommer spä ut grytan och då av förklariga skäl göra den svagare, reduceras grytan då ner igen brukar hettan va kvar!

Men jag ger lite tips här mest för att reta dom andra mästerkockarna

om följande (otur) sker i matlagning så kan man göra följande!

starkt = Sötma socker, honung, farin, m.m
Bränt = lite färdig kaffe
Salt = Potatis
Sött = Citron, lime eller liknande
Beskt = Socker
Sprucken bea = is
Sprucken vanlig sås/gryta = red av med maizena och sen tillsätt lånsamt med mer vätska!
Starka såser typ grönpeppar = grädde, mjölk m.m

Det finns såklart hundra knep till eller andra också orkade inte fortsätta! fast det kanske kan hjälpa dig i framtiden?
Beska kan dämpas med salt. Testa att salta lite tonic.

Grädde eller liknande fungerar men har ju nackdelen att det gör rätten till något annat, som kan vara minst lika gott.
Citera
2014-03-19, 14:42
Medlem
breeze420s avatar
Det enda det är fel på är du själv, finns inget som heter 'för starkt'

Skämto åsido, testa späda i grädde/creme fraische och kanske mer öl, mörk då. Kan knappast förstöra smaken...

Har själv svårt att få det så starkt som jag vill ha det när jag gör chiligryta, blev två habaneros, tre-fyra vanliga röda chilis och en hel del cayennepeppar sist och blev ändå inte riktigt helt tillfredställande
Senast redigerad av breeze420 2014-03-19 kl. 14:44.
Citera
2014-03-19, 14:47
Medlem
BettiePages avatar
Saker som neutraliserar stryrka i stark mat är som många sagt mjölkprodukter.
Men andra saker som jag själv tycker är mer effektivt är;
citron eller lime
socker
jordnötssmör (ger även en god smak)
Citera
2014-03-19, 18:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Beska kan dämpas med salt. Testa att salta lite tonic.

Grädde eller liknande fungerar men har ju nackdelen att det gör rätten till något annat, som kan vara minst lika gott.
Ibland av någon anledning, så blir såsen till köttbullar ibland lite besk.
Då brukar jag använda lite timjan, som har en bra förmåga att dölja detta.
Sen om det är en motbalans till beska eller att smaken vrids bort från beskheten vet jag inte.
Funkar tycker jag det gör där.
Sen beror det väl vad man tillagar och om timjan funkar i rätten.
I såsen funkar det bra.
Citera
2014-03-20, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Du för göra en gryta till men utan kryddor, sen blandar du båda. Gå å köpp mer griskött ba'!

Griskött? Högrev... Sen så fattar jag inte riktigt problemet, det var ju inlagda Jalapenos? De är ju inga problem att äta som de är...
Senast redigerad av DBLDEUCE 2014-03-20 kl. 00:17.
Citera
2014-03-20, 16:11
Medlem
Morticians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
"Den här satsen räcker till ett tjugotal normala människor, men högst
tio chiliälskare. " står det ju i receptet och den är god den här chilin kanongod.
Citera
2014-09-15, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning

Med den i receptet ringa mängden 5 kilo oxkött så är det knappt att det räcker till två personer med tanke på hur överjävligt gott det är. Men nej, det är snarare för 20 pers. Vill du ha lagom för 4 pers så bör du dela alla ingredienser på 5, men det är alltid mysigare med lite storkok och gör man många härliga matlådor så kan man njuta länge.
Citera
2014-12-28, 20:12
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fateless
Med den i receptet ringa mängden 5 kilo oxkött så är det knappt att det räcker till två personer med tanke på hur överjävligt gott det är. Men nej, det är snarare för 20 pers. Vill du ha lagom för 4 pers så bör du dela alla ingredienser på 5, men det är alltid mysigare med lite storkok och gör man många härliga matlådor så kan man njuta länge.
Det var ett försök att skämta lite
Citera
2014-12-29, 10:27
Medlem
Isets avatar
För att mildra chili-rätter o inte behöva hälla i mjölk eller spä med vatten tar jag brun farin. Funkar bra för mig.

Om du vill kan du skaffa vit, platt bröd, typ naan o doppa i grytan o äta på det viset. Det är så indierna får i sig sina currygrytor utan att avlida på kuppen.

I framtiden så skiter du i angivelserna i receptet. Börja med hälften av de starka kryddorna, låt puttra o smaka av. Det är alltid lättare att efterkrydda vid bordet än att försöka rädda något som redan blivit för starkt.
Citera
2014-12-29, 10:47
Ät, gråt, och väx ut ett par bollar. Jalapenos är inte starka.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in