• 1
  • 2
2014-03-16, 18:21
Medlem
franges avatar
Tänkte idag att jag skulle laga mig chiligryta till kvällsmat idag och matlåda tills imorron då jag hade ett drygt halvkilo grytbitar liggandes i frysen. Så letade raskt upp det här receptet och har gjort en halv sats
http://www.recept.nu/recept-nu/soppo...or/kott/chili/

Och grytan har stått och kokat i en dryg timma hittills, problemet är nu att den är på tok för stark!

I receptet står det ju "1 burk jalapeno, inlagd finhackad" - jag vet dock hur jävla stark jalapeno brukar vara så jag tog inte halva burken (400g burk) utan "bara" lite mindre än 2/5 av den.
Men, det smakar i princip enbart jalapeno och bränner i käften när jag tar en slev och provsmakar!

Går det att försöka rädda grytan på något sätt? Jag stekte upp en till gul lök och slängde i vilket spädde ut den lite - dock har jag slut på kött, är det någon ide att vispa i mer öl kanske? Det är ju lite dåligt med andra råvaror i grytan...

Edit: Och jag fattar givetvis att grytan ska vara stark och ni behöver inte tjafsa om det - jag älskar själv stark mat och brukar nästan alltid vispa i extra mycket tabasco och chilisås i köttfärssås, stroganoff etc jag lagar - men nu är den helt enkelt för stark för att det ska vara gott - det smakar helt enkelt ingenting annat än jalapeno...
Senast redigerad av frange 2014-03-16 kl. 18:26.
Citera
2014-03-16, 18:25
Medlem
lite socker, grädde eller späd ut med vatten sen får du toppreda den med maizena eller mjöl.
Citera
2014-03-16, 18:26
Medlem
Swe1227s avatar
Du för göra en gryta till men utan kryddor, sen blandar du båda. Gå å köpp mer griskött ba'!
Citera
2014-03-16, 18:30
Moderator
tobess avatar
Jag skulle nog köra på att späda ut det med grädde, det borde neutralisera den starka smaken.
Citera
2014-03-16, 18:31
Medlem
ThePlayboys avatar
Släng i ett par råa skalade potatisar, koka en stund, släng potatisarna... nu är det lite bättre.
Citera
2014-03-16, 18:32
Medlem
ThePlayboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Jag skulle nog köra på att späda ut det med grädde, det borde neutralisera den starka smaken.

Grädde i en Chili gryta?
Citera
2014-03-16, 18:34
Medlem
rayraviolis avatar
"1 burk" är ingen optimal beskrivning i ett recept Grytan ska ju koka ett par timmar och jag tror hettan kan kännas lite mindre påfrestande när den samsas med den mustiga köttsmak som kommer efter en tids kokning. Vill minnas att chilihetta klingar av lite efter kokningen också(?)
Citera
2014-03-16, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThePlayboy
Grädde i en Chili gryta?

Ganska ofta som man använder grädde i chili, främst kan man ha en klick gräddfil på toppen, resultat är likvärdigt bara det att man inte kan koka med gräddfilen (eller inte bör göra det eftersom den kan spricka) potatisen suger sältan ur grytan!
Citera
2014-03-16, 18:37
Medlem
Wajis avatar
Hoppa grädden. Prova med cream fresh eller gärna tillsätt kokos om du gillar det.
Citera
2014-03-16, 18:51
Medlem
franges avatar
Stekte upp det extra paketet bacon jag tänkte ha imorrn och slängde i det tillsammans med en halv öl och maizena samt en näve socker. Kastade på lite kokos som ändå låg och skräpade i skafferiet, även om det känns... ja, fel..

Jag har varken potatis, grädde eller creme fraiche hemma, däremot gräddfil som jag kanske får ta i nödfall då.
Närmsta mataffär är en bit bort och eftersom det ingick öl i receptet kunde jag ju inte låta bli att ta mig ett par själv - så att ta bilen till affärn är inte något alternativ än på någon timme tyvärr

Men, nu känner man iallafall lite smak av kött och andra kryddor, får låta det stå och puttra en timma till pga all extra vätska, men vi får väl se, det är ju iallafall på väg åt rätt håll nu
Citera
2014-03-16, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Stekte upp det extra paketet bacon jag tänkte ha imorrn och slängde i det tillsammans med en halv öl och maizena samt en näve socker. Kastade på lite kokos som ändå låg och skräpade i skafferiet, även om det känns... ja, fel..

Jag har varken potatis, grädde eller creme fraiche hemma, däremot gräddfil som jag kanske får ta i nödfall då.
Närmsta mataffär är en bit bort och eftersom det ingick öl i receptet kunde jag ju inte låta bli att ta mig ett par själv - så att ta bilen till affärn är inte något alternativ än på någon timme tyvärr

Men, nu känner man iallafall lite smak av kött och andra kryddor, får låta det stå och puttra en timma till pga all extra vätska, men vi får väl se, det är ju iallafall på väg åt rätt håll nu

Lite socker är inte en näve! det är max en matsked...fast jag gillar beslutsamheten kokos däremot har jag lite svårt att ta till mig!
Citera
2014-03-16, 19:12
Medlem
Potatis har man främst om man haft i för mycket salt. Grädde och andra mejeriprodukter skulle jag inte ta i närheten av grytan.

Senast det hände mig var när jag hade kommit över ett nytt chilipulver. Tänkte mig inte för och hade på lika mycket som vanligt vilket visade sig vara ett dåligt beslut. En extra burk med krossade tomater fixade biffen och det är således mitt förslag. Sen får man komma ihåg att när man börjar dra isär köttet så det blandas ordentligt blir "slutprodukten" betydligt mildare än om man smakar lite av såsen när köttet bara ligger och kokar, kan vara värt att tänka på.

Edit: Extra syra som någon föreslog i en chili brukar snarare göra att hettan framträder extra mycket och det är således inget jag skulle tillsätta om den redan är för stark.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in