Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-16, 17:45
  #1
Medlem
Jag och en kompis ska flytta till Barcelona i ett halvår. Undrar ungefär hur billigt boende man kan hitta där och om någon skulle kunna langa en uppskattning för hur mycket pengar som behövs för 6 månader där, inkl boende, mat och så vidare. Vi kan leva rätt snålt, räknar med typ bönor som huvudsakligt livsmedel och så en hel del alkohol på det.
Citera
2014-03-17, 18:18
  #2
Medlem
Lacerdas avatar
Hoppas att du kan Spanska http://www.enalquiler.com/pisos-alquiler-barcelona.html
finns en scroll-lista där du kan välja maxpris 200 Euro i din sökning, det är vanligt att man hyr ut möblerade lägenheter i Spanien. Så låt säga att ni betalar 1.800 kronor i månaden för lägenheter, sen lär väl tvåhundra tillkomma för vatten och el.

Maten är mycket godare i Spanien än i Sverige anser jag, den kostar något lägre än vad den gör här hemma också.

Personligen så skulle jag välja en annan stad en Barcelona. De är vidriga Katalaner som ogärna pratar riktig Spanska utan i stället sin påhittade dialekt, jag kan faktiskt inte komma på något positivt alls med staden.
Citera
2014-03-17, 21:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Hoppas att du kan Spanska http://www.enalquiler.com/pisos-alquiler-barcelona.html
finns en scroll-lista där du kan välja maxpris 200 Euro i din sökning, det är vanligt att man hyr ut möblerade lägenheter i Spanien. Så låt säga att ni betalar 1.800 kronor i månaden för lägenheter, sen lär väl tvåhundra tillkomma för vatten och el.

Maten är mycket godare i Spanien än i Sverige anser jag, den kostar något lägre än vad den gör här hemma också.

Personligen så skulle jag välja en annan stad en Barcelona. De är vidriga Katalaner som ogärna pratar riktig Spanska utan i stället sin påhittade dialekt, jag kan faktiskt inte komma på något positivt alls med staden.


Det finns mycket kultur och arkitektur och en del fina klubbar men för två unga killar skulle jag rekommendera något annat. Flyg till Barcelona / Girona men bo vid kusten eller åk ännu längre ner i landet.
I och med att Barcelona är en sådan turist stad året runt är allt dyrare där.
Dessutom rätt rått o ruggigt på vintern
Citera
2014-03-17, 21:26
  #4
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Det finns mycket kultur och arkitektur och en del fina klubbar men för två unga killar skulle jag rekommendera något annat. Flyg till Barcelona / Girona men bo vid kusten eller åk ännu längre ner i landet.
I och med att Barcelona är en sådan turist stad året runt är allt dyrare där.
Dessutom rätt rått o ruggigt på vintern
Det är en väldigt flummig stad med mycket marockaner och homosexuella. Vintern är inte trevlig då kalla vindar från Pyrenéerna sveper in. Alicante eller Malaga är mycket bättre. Vill man ha guldväder året om så är det Kanarieöarna som gäller, 6 månader är ganska bra tid att tillbringa där innan man blir galen (har själv bott 6 månader i El medano på Teneriffe).
Citera
2014-03-17, 22:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Det är en väldigt flummig stad med mycket marockaner och homosexuella. Vintern är inte trevlig då kalla vindar från Pyrenéerna sveper in. Alicante eller Malaga är mycket bättre. Vill man ha guldväder året om så är det Kanarieöarna som gäller, 6 månader är ganska bra tid att tillbringa där innan man blir galen (har själv bott 6 månader i El medano på Teneriffe).

och jag tre år fast lite olika öar och även Sevilla.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2338592

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback