Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-05, 15:50
  #133
Medlem
[quote=clappen]En annan fråga:

Varför skriver alltid spanjorer i spel
Citera
2019-08-06, 21:26
  #134
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
Klockrent att du väljer en smiley från Flashback.. (om du inte märkt det har ingen smiley från flashback näsa ^^)

Och där har du troligtvis anledningen också.. Förr i tiden var ": )" inte nog för att visa glädje, utan man behövde vara mer utstuderad ": - )".. När det grafiska infördes så valde grafikerna att ta bort näsan, och nu för tiden försöker vi inte avbilda ett ansikte när vi skriver : ) utan vi försöker avbilda en smiley.

Nej, så var det inte. Näsorna försvann för att de var onödiga. Gick snabbare att skriva : ) än :-). Enkel evolution.

: ) kom före grafiska smilies.

: )
Citera
2019-08-09, 17:46
  #135
Medlem
urgts avatar
Näsor på smileys känns stelt och pretto nu för tiden, åtminstone bland yngre som inte växte upp med det. Räknar mig själv dit som 30-nåt.

Skumt att det finns stilnivåer på att rita ansikten med tecken, men sån är världen.
Citera
2019-08-12, 12:08
  #136
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyKremnev
Haha))))) det är sant! Ju mer ) skriver vi desto mer känner vi glad. Haha. Vi brukar skriva så. Det vet jag egentligen inte varför. Men det är kanske för att vi har annorlunda tangentbord och byter hela tiden från engelska till ryska och det är ganska jobbigt att komma ihåg var finns : då. Särskilt när du är full)))

Haha exakt är det så, bro! ) Hur är läget förresten? )))

Tja, det finns några anledningar samtidigt:
1. : ) betyder ett brett leende medan ) betyder att man bara små ler.
2. Man pallar inte komma ihåg var detta kolon finns och blandar ofta ihop Shift+6 ( och Shift+4 (
3. Man sparar lite tid genom att inte skriva 2 tecken som båda kräver "Shift".
4. Det går att uttrycka hur roligt något egentligen är genom att bara skriva fler parenteser ))))
5. Det är även en viss kulturgrej. Tidigare så skrev jag alltid smiles som " : ) " men sen tog jag själv över denna vana av mina (yngre) chatt-kamrater och insåg att smiles utan ögon är faktiskt bekvämare med tanke på alla de andra 4 anledningarna ovan.
Citera
2019-08-19, 20:53
  #137
Medlem
PaigeOwenss avatar
frågan är varför inte fler använder rättvända smileys

^_^ o_O ;_;
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback