Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2014-03-22, 22:14
  #25
Avstängd
hamada15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Vilket i praktiken innebär att de väljer sig själva och behåller makten. Kommunism kan inte leda till annat än diktatur.


Jag, och min kompis som är doktorand i historia, finner absolut ingen logisk mening i vad du skriver om.
Inte för att jag stödjer kommunism, men hur skall arbetarnas egna fördelade makt leda till en diktator? Dvs. en, eller en klick, människa som styr totalt över ett land eller en region.

Snarare tror jag att ideologier som nazism och fascism är farligast, då det skapas en "kultliknande" sfär kring ledaren och kring tankarna som ideologin sprider. Hitler och Mussolini är adekvata exempel.
Kontra inte med att tala om Mao och Stalin, för de personerna stödjer jag inte. Jag ser istället representativa ledare som Nelson Mandela och Hugo Chavez.
Citera
2014-03-22, 23:05
  #26
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hamada15

Jag, och min kompis som är doktorand i historia, finner absolut ingen logisk mening i vad du skriver om.
Inte för att jag stödjer kommunism, men hur skall arbetarnas egna fördelade makt leda till en diktator? Dvs. en, eller en klick, människa som styr totalt över ett land eller en region.

Som en möjlig naturlig utveckling under vissa förutsättningar kan Marx teorier ha vissa poänger. Men som ideologi är det helt uppe i det blå. Makt kan inte fördelas lika bland människor. Det finns alltid möjligheter att tillskansa sig makt och det ligger i människans natur att göra det. Som ideologi är kommunismen ett suveränt verktyg för makt, lätt att missbruka.

Citat:
Snarare tror jag att ideologier som nazism och fascism är farligast, då det skapas en "kultliknande" sfär kring ledaren och kring tankarna som ideologin sprider. Hitler och Mussolini är adekvata exempel.

Ytterligheter som liknar varandra väldigt mycket. Både nazism och kommunsim bygger på utopier. Båda bygger på en stark stat. Olika namn, olika symboler. Men samma slags politik, samma slags resultat.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback