Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-16, 15:48
  #1
Medlem
GanjahSmokes avatar
Dom har börjat släppa ut lite folk som åkt dit för cannabis.
Titta på detta klippet.
http://youtu.be/E5fw3W8LN0U

När jag hör han prata om cannabis så vill jag flytta från Sverige.
Citera
2014-03-16, 18:35
  #2
Medlem
Jafan89s avatar
Kan du inte bara förklara varför det är dubbelmoral, nu är det en väldigt fattig trådstart.
Citera
2014-03-16, 18:57
  #3
Medlem
MindTwisters avatar
Är detta regel eller undantag? Har alltid trott att om man blivit dömd för något och sagda gärning senare blir laglig måste man fortfarande avtjäna sitt straff, men jag kanske har fel? Eller varierar det från land till land?
Citera
2014-03-19, 12:09
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MindTwister
Är detta regel eller undantag? Har alltid trott att om man blivit dömd för något och sagda gärning senare blir laglig måste man fortfarande avtjäna sitt straff, men jag kanske har fel? Eller varierar det från land till land?

Det är ju inget annat än rätt. Sålänge dom inte har fått folk hookade på tyngre grejer så är det inte annat än rätt. Dessutom har dom inte gjort något skattebrott när de sålt (Kan inte annat än anta att det är stora odlare eller dealers vi snackar om).

Colorado, yay
Citera
2014-03-19, 14:54
  #5
Medlem
erkfans avatar
Helt rätt, dom skulle inte suttit inne från första början.
Citera
2014-03-19, 15:06
  #6
Medlem
frozendragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MindTwister
Är detta regel eller undantag? Har alltid trott att om man blivit dömd för något och sagda gärning senare blir laglig måste man fortfarande avtjäna sitt straff, men jag kanske har fel? Eller varierar det från land till land?
Om det är tvärt om brukar du väl sällan kunna dömas för något som ej var brott när du gjorde handling men när man legaliserar är det lite varierande från fall till fall, vad det handlar om för lagar.
Citera
2014-03-19, 21:25
  #7
Medlem
jamesdeans avatar
Det är de lagarna som fanns när handlingen begicks som gäller. När ett nytt förbud stiftas så går man ju inte och dömer alla som begick handlingen innan det förbjöds, och på andra sidan myntet släpper man inte ut folk som gjorde en olaglig grej innan det legaliserades (Däremot så funkar det som så i USA att guvernörer och presidenter har rätt att benåda vem de vill, efter eget tycke.)

Det som däremot hänt här är inte benådning, utan att människor som redan hade börjat överklaga sina domar när legaliseringen trädde i kraft, istället ska släppas ut. Dvs människor som som blivit dömda för försäljning eller innehav, vars domar höll på att överklagas. Istället för att skicka fallet till en högre domstol osv släpper man bara ut dom istället. Men de som redan accepterat sina domar kommer inte släppas ut, bara de människor vars domar höll på att överklagas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback