• 4
  • 5
2014-05-04, 14:10
Medlem
Torasts avatar
Genrepade femkilometaren idag. 23:40 trots att jag var rätt så sliten. Ska se till att vara utvilad till loppet så ryker perset (23:20).
Citera
2014-05-04, 14:24
Medlem
17,20 3,18km

Hoppas ta mig sub 15 iaf i sommar
Citera
2014-05-04, 21:15
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loparfarsan
Grattis till köpen.

Även jag kör med löpvagn och använder den bara på mina distanspass. Jag ser mina distanspass bara som utfyllnad till skillnad från kvalitetspassen, som jag kör rätt så hårt, så när det är distanspass på schemat och dottern är med så är det dagsformen och dotterns humör som bestämmer, det brukar bli en och annan kexpaus. Jag tycker att eftersom dessa pass inte sliter så mycket så kan man köra stora
mängder, för mig är det inte ovanligt att dessa pass går i 6 min/km-tempo.

Frugan däremot körde backpass med barnvagn om du är
ute efter något annat, garanterat tungt.

Jag tänkte lite så också, men tycker att ljumskar m.m. kändes lite mer( på ett dåligt sätt), antar att det blir annan rörelse när man inte kan svänga med armarna så där göttigt Får träna in nytt steg typ
Citera
2014-05-05, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Jag tänkte lite så också, men tycker att ljumskar m.m. kändes lite mer( på ett dåligt sätt), antar att det blir annan rörelse när man inte kan svänga med armarna så där göttigt Får träna in nytt steg typ

Jag kan hålla med om att det blir inte en helt korrekt rörelse, jag brukar köra enhandsgrepp växelvis för att få lite armrörelse och försöker hålla ryggen rak så att det inte blir ankstil.
Citera
2014-05-05, 13:06
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Jag kan hålla med om att det blir inte en helt korrekt rörelse, jag brukar köra enhandsgrepp växelvis för att få lite armrörelse och försöker hålla ryggen rak så att det inte blir ankstil.

Får testa det. Känns skönt att detta var en sak jag inte snålade på iaf. Kan tänka mig att en kass vagn bara stjälper. Nu gäller det bara att få ungen att gilla den också
Citera
2014-05-07, 10:03
Medlem
dödsknivens avatar
11.75 km, 4.33 min/km. Första tio gick rätt fort, kroknade på sista två kilometers-backen. Kändes rätt spänstigt i början (den så kallade vilat sig i form) men blev trött i benen efter halva (den så kallade inte sprungit ordentligt på två veckor).

Tio dar kvar till göteborgsvarvet, form 3 löparknän av 5 möjliga. Känns som att tempot är bättre än uthålligheten, får fan börja satsa på 5 och 10 km istället... Jag som alltid sett mig gilla längre distanser bättre...

Nånå, backintervall till helgen och ett softarpass typ onsdag, sen vila till helgen därpå. Under 1.40 alltså. Definitivt inget ödmjukt mål.
Citera
2014-05-07, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
11.75 km, 4.33 min/km. Första tio gick rätt fort, kroknade på sista två kilometers-backen. Kändes rätt spänstigt i början (den så kallade vilat sig i form) men blev trött i benen efter halva (den så kallade inte sprungit ordentligt på två veckor).

Tio dar kvar till göteborgsvarvet, form 3 löparknän av 5 möjliga. Känns som att tempot är bättre än uthålligheten, får fan börja satsa på 5 och 10 km istället... Jag som alltid sett mig gilla längre distanser bättre...

Nånå, backintervall till helgen och ett softarpass typ onsdag, sen vila till helgen därpå. Under 1.40 alltså. Definitivt inget ödmjukt mål.

Nu ska jag inte lova något men 1.40 tror jag att du fixar, om du inte kroknar rejält på slutet, du har ju tempot med tanke på ditt sista pass på 11.75 km.

Jag vet inte hur dina träningsveckor ser ut men min gissning är att du kroknar på slutet på grund av bristande mängdträning, du har farten men inte uthålligheten för att orka hålla den och den uthålligheten får man genom att nöta mycket mängd i distanstempo, gärna med ett långpass någon gång i veckan. Ju bättre mängdtränad du är, desto bättre blir du på att hålla ett högt och jämnt tempo på längre sträckor.

Lycka till på Göteborgsvarvet!
Citera
2014-05-07, 20:38
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Nu ska jag inte lova något men 1.40 tror jag att du fixar, om du inte kroknar rejält på slutet, du har ju tempot med tanke på ditt sista pass på 11.75 km.

Jag vet inte hur dina träningsveckor ser ut men min gissning är att du kroknar på slutet på grund av bristande mängdträning, du har farten men inte uthålligheten för att orka hålla den och den uthålligheten får man genom att nöta mycket mängd i distanstempo, gärna med ett långpass någon gång i veckan. Ju bättre mängdtränad du är, desto bättre blir du på att hålla ett högt och jämnt tempo på längre sträckor.

Lycka till på Göteborgsvarvet!

Tack!

Jo som tidigare i tråden nämnt är det träningsvolymen som saknas, grundflås och teknik finns där, men den lille har satt käppar i hjulen för seriösa scheman så att säga... Snittade ett pass i månaden fram till mars ungefär, sen har det dragits hem förkylningar på löpande band. Inte de bästa förutsättningarna, men jag satsar mest kanske för varvet nästa år. Sen är det klart att stämningen på ett lopp ger ju den extra kraften i benen, och det som eventuellt saknas där får finnas i skallen.
Citera
2014-05-18, 13:05
Medlem
Torasts avatar
Distansrekord idag med 24,3 km. Pinnade på rätt så bra också, 5.42/km är snabbt för mig på långpass.
Citera
2014-05-27, 18:29
Medlem
Torasts avatar
8,5 km i 5.20-tempo. Invigning av nya merrell-dojer idag. Hårda som traktordäck i början men efter 4 km mjuknade di djäklarna och då blev det drag under galoscherna. Litar på att de är rejält insprungna till Karlstad om 3 veckor så jag kan flyga fram mot ett nytt pers på milen.
Citera
2014-08-31, 20:19
Medlem
Argh123s avatar
Nu är semester över på riktigt! Dags att sätta igång. Imorgon är det ny vecka och ny månad. Kommer upp med resultat imorgon
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in