Citat:
Ursprungligen postat av
dödskniven
11.75 km, 4.33 min/km. Första tio gick rätt fort, kroknade på sista två kilometers-backen. Kändes rätt spänstigt i början (den så kallade vilat sig i form) men blev trött i benen efter halva (den så kallade inte sprungit ordentligt på två veckor).
Tio dar kvar till göteborgsvarvet, form 3 löparknän av 5 möjliga. Känns som att tempot är bättre än uthålligheten, får fan börja satsa på 5 och 10 km istället... Jag som alltid sett mig gilla längre distanser bättre...
Nånå, backintervall till helgen och ett softarpass typ onsdag, sen vila till helgen därpå. Under 1.40 alltså. Definitivt inget ödmjukt mål.
Nu ska jag inte lova något men 1.40 tror jag att du fixar, om du inte kroknar rejält på slutet, du har ju tempot med tanke på ditt sista pass på 11.75 km.
Jag vet inte hur dina träningsveckor ser ut men min gissning är att du kroknar på slutet på grund av bristande mängdträning, du har farten men inte uthålligheten för att orka hålla den och den uthålligheten får man genom att nöta mycket mängd i distanstempo, gärna med ett långpass någon gång i veckan. Ju bättre mängdtränad du är, desto bättre blir du på att hålla ett högt och jämnt tempo på längre sträckor.
Lycka till på Göteborgsvarvet!