Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-16, 22:14
  #13
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endofin
Okej, ni har säkert rätt. Men fattar inte rikigt hur det inte skulle kunna bli katastrof när de svarta hålen börjar "dansa" med varandra, för att sen äta upp varandra.
Jag måste tänka helt fel och blivit felinformerad!

Eller menar ni om en galax bara passerar igenom? Antar inte det skulle gå, men ändå.

Jag ser det som att det svarta hålet har en viktig roll i uppbyggnaden, och om man då sätter ihop två stycken svarta hål så förlorar man balansen i galaxen.
Sen menar jag att det hade blivit kaos i själva processen av sammanslutningen.

Det kommer stråla något otroligt i gravitationsvågor, men så farligt är det inte. Däremot så kan det i centrum av galaxen bli massa röntgen/gamma-strålning av gasen som dras med i dansen. Men annars ingen fara. Tänk på att det svarta hålet är bara en miljondel av vintergatans massa.
__________________
Senast redigerad av Giorgi 2014-03-16 kl. 22:27.
Citera
2014-03-16, 23:50
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TitanDuke
sluta snacka skit . det är en lugn och ganska odramatisk händelse
Sluta vara en kuk. Vi har redan kommit fram till varför mitt påstående var felaktigt.
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Det kommer stråla något otroligt i gravitationsvågor, men så farligt är det inte. Däremot så kan det i centrum av galaxen bli massa röntgen/gamma-strålning av gasen som dras med i dansen. Men annars ingen fara. Tänk på att det svarta hålet är bara en miljondel av vintergatans massa.
Ah, okej.
Citera
2014-03-17, 03:35
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maniacman
Antaglien kommer solsystem som ligger närmare galaxernas mitt att bli rätt drabbade. När galaxernas kärnor snurrar runt (vilket antaligen kommer att pågå ett bra tag) innan de slutligen koliderar kommer det att bli en obalans i gravitation vilket antagligen påverkar solsystem och planeter i närheten. Vidare kommer den nya kärnan som bildas av de båda galaxerna att vara oblanserad jämte mot materialet (planeter, stjärnor, stoft) som för tillfället snurrar runt kärnan (dvs dess accreation disc vad det nu heter på svenska vet jag inte). Därmed kommer det att dröja ett bra tag innan den "nya galaxen" har balanserat sig. Vi kommer t.ex. få en kvaser igen då objekt som ligger för nära sugs in i kärnan. Objekt som ligger längre ut kommer att få sina banor justerade mot den nya gravitationen.

Det mest rimliga bör alltså vara att sjärnor längre ut i galaxen bör klara sig bättre än de närmare centrum. Dock kommer i princip alla solsystem att påverkas eftersom andromedas massa kommer att kasta omkring stjärnor till höger och vänster på väg in mot vintergatan.

Men även om alla stjärnor ändrar om sina barnor så behöver det givetvis inte betyda att t.ex. planter påverkas allt för mycket. Attraktionen från galaxernas kärnorna bör som tidigare nämnt inte påverka allt för mycket i relation mot stjärnornas attraktion. Det farligaste är ju just supernovor.

Vi bor väl rätt så nära Vintergatans ytterkant, "bara 900 ljusår" från vår egen galax yttersta gräns, så då bör vi väl klara oss rätt så bra?
__________________
Senast redigerad av DaCrap 2014-03-17 kl. 04:04.
Citera
2014-03-17, 08:20
  #16
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Vi bor väl rätt så nära Vintergatans ytterkant, "bara 900 ljusår" från vår egen galax yttersta gräns, så då bör vi väl klara oss rätt så bra?

Här finns en bild av vår plats i världen
Citera
2014-03-20, 20:17
  #17
Medlem
TitanDukes avatar
vintergatan kolliderar med en satellitgalax just nu , det är vad vissa anser är orsaken till vissa supersnabba stjärnor som flyger ur kurs med 5 miljoner km s .
Citera
2014-03-21, 01:40
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TitanDuke
vintergatan kolliderar med en satellitgalax just nu , det är vad vissa anser är orsaken till vissa supersnabba stjärnor som flyger ur kurs med 5 miljoner km s .

Det måste vara en långt gången galaxförening och att dessa galaxer måste vara i slutskedet av sin förening?

Jag testade att speeda upp hastigheten rejält i Stellarium för något år sedan, och vissa sjärnor verkade fara fram som yra höns på stjärnhimlen medans dom flesta andra stjärnor stod i princip stilla.

Sen kan man väl kanske diskutera Stellariums exakthet under lång tid, men i stora drag borde det väl avspegla stjärnhimlen någorlunda korrekt när det gäller rörelsemönster?

Kan stjärnor som förflyttar sig väldigt snabbt på stjärnhimlen jämfört med andra stjärnor vara resultatet av en galaxförening, att stjärnorna inte har hunnit hamna i någon ordentligt samspel med övrig materia i galaxen/galaxerna ännu?
Citera
2014-03-21, 02:22
  #19
Medlem
Kan det här vara en bra liknelse vad som kommer att hända?

Två män står med hagelgevär, 100 hagel i varje gevär.

De avlossar sina gevär så att hagelsvärmarna kommer att mötas vid en viss punkt, i två olika riktningar.

Vad som händer är att 198 utav haglen passerar varandra utan att påverkas något speciellt, medan de återstående två totalkolliderar, splittras och flyger i småbitar som far i alla möjliga riktningar.
Citera
2014-03-21, 02:58
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Kan det här vara en bra liknelse vad som kommer att hända?

Två män står med hagelgevär, 100 hagel i varje gevär.

De avlossar sina gevär så att hagelsvärmarna kommer att mötas vid en viss punkt, i två olika riktningar.

Vad som händer är att 198 utav haglen passerar varandra utan att påverkas något speciellt, medan de återstående två totalkolliderar, splittras och flyger i småbitar som far i alla möjliga riktningar.

Det var något som jag själv funderade på, med tanke på att galaxerna trots sin storhet har rätt så glest mellan stjärnor och planeter.

"Fri" beskrev det med att skjuta mot en myggsvärm med en hagelbässa tidigare i denna trådstart..
__________________
Senast redigerad av DaCrap 2014-03-21 kl. 03:09.
Citera
2014-03-21, 21:09
  #21
Medlem
TitanDukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap

?

ja den ska vara långt gången .

dom super snabba stjärnorna kan vara från tvillingar där den andra har gått supernova eller blivit tagen av ett svart hål
Citera
2014-03-22, 08:04
  #22
Medlem
Giorgis avatar
Jag vill bara påpeka att det är mycket möjligt att Andromeda och Vintergatan redan passerat genom varandra en gång (vi vet inte), och nu vänder tillbaka mot varandra. En galaxmerger är extremt långsam dans mellan två galaxer där inget händer under 99% av tiden, men i de allra sista skedet snabbas allt upp då tidvatten-effekter börjar bli signifikanta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback