Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-25, 11:58
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popc0rn
För det första så är det omöjligt för människan att passera Van Allen-bältena utan att bli friterad. Redan där kan man dödsförklara teorin om någon månlandning. NASA erkänner själva att vi inte är där än.

https://www.youtube.com/watch?v=51DED8dcNkA

Sen om inte det skulle räcka så finns det mängder av saker som är tveksamma videomässigt och bildmässigt, dock så reagerar jag starkt på att det inte är någon vidare fördröjning på kommunikationen till månen. Minimum bör vara (enligt fysikens lagar) 2.6 sekunder men inte i detta fallet.
Det finns ingenting som är tveksamt, det är framför allt brist på förståelse för fysikens lagar som gjort att många av dessa konspirationsteorier om månlandningarna förts fram.

Håller med föregående talare, det finns ingenting alls som talar för att bemannade månlandingar inte ägt rum. Detta är endast något som foliehattar, obildade byfånar och annat löst folk fått för sig i brist på kunskap. De har definitivt inte några ansedda forskare med sig i deras läger som antyddes i trådstarten.

Man måste komma ihåg vilka enorma resurser som lades på detta projekt. Det får dagens NASA budget att blekna i jämförelse.
2016-09-25, 20:44
  #26
Medlem
Den som betvivlar att USA lyckades med att sätta folk på månen kan ta och fundera på detta. USA:s stora motpart Ryssarna (dåvarande Sovjetunionen) har, vare sig officiellt eller inofficiellt, med ett ord sagt något om att månlandningarna skulle vara fejk.


Jag vet att detta i sig inte är ett bevis på att månlandningarna verkligen skedde. MEN Ryssarna om några borde ju rimligtvis varit mycket intresserade av att visa på att allt var fejk, och högljut bassunerat ut detta till omvärlden. De borde också rimligtvis kunnat presenterat bevisat på hur Jänkarna fejkat alltihop.
2016-09-26, 09:11
  #27
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grgrgrergregerg
Jag vill tro att dom var där enda jag inte kan förstå är varför vi inte åkte dit igen, utan vi åker runt i våran rymdstation, borde ju vara billigare nu 2016 än det var 1969 att skicka folk till månen.
Eller är det så att man dör om man vistas utanför gjordens magnetfält och det är därför dom inte åker nån annanstans?

edit: var ryssarna någonsin där förresten? :P
Gäääääsp! Varför frågar du samma gamla uttjatade frågor som tusentals knallhattar har gjort före dig? De har ju alla besvarats om och om och om och om och om och om igen.

Vadå "inte åkte dit igen"? Jänkarna skickade bemannade farkoster till månen nio gånger varav sex stycken landade på månen. Anledningen att man inte åkt dit på över 40 år är ekonomi och bristande motivation, tävlingen är vunnen. Det skulle inte vara avsevärt billigare idag.

Ryssarna la ner sitt bemannade månprogram när jänkarna hade vunnit och deras lilla enmanslandare står idag och skräpar på en teknisk högskola i Moskva, inte på något riktigt museum. De skickade inte någon kosmonaut till månen men däremot flera fjärrstyrda sonder som körde runt på månens yta.

Citat:
Ursprungligen postat av grgrgrergregerg
stäng av all elektronik i 10 minuter då menas den åker igenom
Det behövs inte, det går att skydda elektroniken.
2017-09-05, 13:56
  #28
Medlem
Fris avatar
Det är lite förvirrande, men Månlandningarna 1969-1972 ägde verkligen rum. Det är sedan dess som NASA sedan 45 år fokuserar på att fejka att de har ett bemannat rymdprogram som leder till Månen eller Mars. Nu i dagarna är det populärt med ett stoppblock på vägen till mänsklig utforskning av Solsystemet som de kallar "Gateway" eftersom den största lögnen är den svåraste att genomskåda, ni vet.
2017-09-05, 22:51
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sdfg
Ryssarna förstod detta, och försökte inte ens.

Jag vet att det finns en spegel på månen som sägs vara satt där av Apollocrewet, men i mina ögon kan den lika gärna hamnat där fjärstyrt.

Det stämmer inte att ryssarna inte försökte men deras raket exploderade och dom gav upp när det stod klart att dom inte skulle komma först.

Angående speglarna. Vilka obemannade expeditioner skulle ha placerat dom där ? Varför skulle inte någon av alla dom som arbetade med ett sådant här komplicerat projekt läcka någon information ?

Slutligen skulle jag rekommendera en bok som svarar på många av dessa frågor
Moon hoax: debunked av Paolo Attivissimo
https://www.adlibris.com/se/bok/moon...-9781291591576
2018-01-26, 18:57
  #30
Medlem
De som tvivlar har säkert jämfört tiden det tar att förbereda en rymdpromenad (idag) med tiden det tog för Armstrong att skutta ut till mån ytan.
2018-01-27, 13:23
  #31
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosebacke
De som tvivlar har säkert jämfört tiden det tar att förbereda en rymdpromenad (idag) med tiden det tog för Armstrong att skutta ut till mån ytan.
Det där får du nog förklara lite mer ingående.

Här är en komplett tidslinje för Apollo 11 varav de flesta händelserna meddelades via radio som kunde avlyssnas av vem som helst med en rejäl antenn och en radiomottagare för S-bandet: https://history.nasa.gov/SP-4029/Apo...i_Timeline.htm

Citat:
Decision made to proceed with EVA prior to first rest period.
104:40:00 (tid från uppskjutningen hhh:mm:ss, skunkjobbs anmärkning)
22:12:00 (klockslag UTC hh:mm:ss, skunkjobbs anmärkning)
20 Jul 1969 (datum UTC, skunkjobbs anmärkning)

Preparation for EVA started.
106:11:00
23:43:00
20 Jul 1969

EVA started (hatch open).
109:07:33
02:39:33
21 Jul 1969

CDR completely outside LM on porch.
109:19:16
02:51:16
21 Jul 1969
Tre timmar från att förberedelserna startade tills att man öppnade luckan. Det är ju inget konstigt alls. Då ska man också veta att Armstrong och Aldrin hade stora delar av rymddräkterna på sig redan då de avdockade från kommandomodulen Columbia så när de här nämnda förberedelserna påbörjades var de redan färdigklädda till viss del.
2018-02-15, 17:41
  #32
Medlem
16 januari 1969 Första dockningen mellan två bemannade farkoster (Sovjetunionen)

21 juli 1969 Första människan på månen. That's one small step for man, one giant leap for mankind.
Neil Armstrong (USA)

Tja, bara ett halvår efter första dockningen. strongt !
2018-02-22, 15:52
  #33
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosebacke
16 januari 1969 Första dockningen mellan två bemannade farkoster (Sovjetunionen)

21 juli 1969 Första människan på månen. That's one small step for man, one giant leap for mankind.
Neil Armstrong (USA)

Tja, bara ett halvår efter första dockningen. strongt !

Den första dockningen ägde rum den 16:e mars 1966, under Gemini-programmet. Ryssarna gjorde detsamma med två obemannade farkoster den 30:e oktober 1967.

https://en.wikipedia.org/wiki/Space_rendezvous
2018-02-26, 19:35
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Den första dockningen ägde rum den 16:e mars 1966, under Gemini-programmet. Ryssarna gjorde detsamma med två obemannade farkoster den 30:e oktober 1967.

https://en.wikipedia.org/wiki/Space_rendezvous


Jag vet att jag skrev lite slarvigt, jag menade första dockningen mellan två bemannade farkoster. Som jag inledde med, det är ju intressant eftersom det ska ske vid tillbakafärden från månen. Jag hämtar info från wikipedia och jag har inte en susning om det är en pålitlig källa.

Men jag begriper inte varför båda astronauterna lämnar månlandaren samtidigt, tänk om luckan går i baklås.

har du funderat över det ?
2018-02-26, 20:01
  #35
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosebacke
Jag vet att jag skrev lite slarvigt, jag menade första dockningen mellan två bemannade farkoster. Som jag inledde med, det är ju intressant eftersom det ska ske vid tillbakafärden från månen. Jag hämtar info från wikipedia och jag har inte en susning om det är en pålitlig källa.

Men jag begriper inte varför båda astronauterna lämnar månlandaren samtidigt, tänk om luckan går i baklås.

har du funderat över det ?
Ja vadå då? Det gör det ju bara enklare om båda farkosterna är bemannade. De hade alltså klarat dockning med en bemannad och en obemannad farkost tre år tidigare.

Sitter du och funderar över varför båda astronauterna var utanför landaren samtidigt? Känner du dig extra klurig då eller? Varför i helvete skulle luckan gå i baklås? Den hade ju för steppdansande Kristus handtag på utsidan med. Glo här: https://www.hq.nasa.gov/alsj/a11/a11...rwardHatch.jpg och här http://www.ninfinger.org/karld/My%20.../lm8hatchb.jpg Du river av den bruna (gul i teckningen, brun på fotografiet) skyddsplasten så har du handtaget där. Till vänster har du ventilen för att släppa ut luft om det skulle vara övertryck i kabinen.
2018-02-26, 20:15
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Ja vadå då? Det gör det ju bara enklare om båda farkosterna är bemannade. De hade alltså klarat dockning med en bemannad och en obemannad farkost tre år tidigare.

Sitter du och funderar över varför båda astronauterna var utanför landaren samtidigt? Känner du dig extra klurig då eller? Varför i helvete skulle luckan gå i baklås? Den hade ju för steppdansande Kristus handtag på utsidan med. Glo här: https://www.hq.nasa.gov/alsj/a11/a11...rwardHatch.jpg och här http://www.ninfinger.org/karld/My%20.../lm8hatchb.jpg Du river av den bruna (gul i teckningen, brun på fotografiet) skyddsplasten så har du handtaget där. Till vänster har du ventilen för att släppa ut luft om det skulle vara övertryck i kabinen.


Häftigt, de har verkligen tänkt på allt. Klart som korvspad att de var på månen, det är bara det att jag inte förstår det ;9)

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback