Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-02-26, 21:27
  #37
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosebacke
Häftigt, de har verkligen tänkt på allt. Klart som korvspad att de var på månen, det är bara det att jag inte förstår det ;9)
Ett handtag på utsidan av luckan är väl inte så himla imponerande tycker jag. Skulle inte du ha satt dit det om du byggde rymdfarkoster?

Sen det där med tänkt på allt, det kan man inte säga riktigt men visst tänkte de på mycket och genomförde en otrolig massa tester innan man gav sig iväg. Något man inte tänkte på förrän olyckan redan var ett faktum var att ren syrgas vid mer än atmosfärstryck gör att saker brinner väldigt fort. Det kostade tre astronauter livet under utprovningen.

Man tänkte inte heller på att en termostat kunde svetsa ihop sina kontaktställen om man ger den för hög spänning (det var säkert många som skulle ha vetat det men tydligen inte rätt person) vilket fick en syretank att explodera på Apollo 13 vilket gjorde att man inte kunde fullfölja uppdraget.

Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att de verkligen var där och det blir lättare att sticka hål på konspirationsdårarnas lögner.
2018-02-26, 21:42
  #38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att de verkligen var där och det blir lättare att sticka hål på konspirationsdårarnas lögner.
Menar du att jag ljuger när jag skriver att jag inte tror att tekniken fanns?
2018-03-01, 19:03
  #39
Avstängd
Nu säger Elon Musk att dom måste tänka om.
Han hade inte förstått hur mycket skydd som behövs för strålningen men nu har han insett att dom måste skydda kapseln mycket bättre.
2018-03-01, 21:09
  #40
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogarth
Menar du att jag ljuger när jag skriver att jag inte tror att tekniken fanns?
Nej då, påstår du att du är korkad så är det säkert sant i sig. Det är om du framför korkade saker som inte är sanna som lögnerna tar vid.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogarth
Nu säger Elon Musk att dom måste tänka om.
Han hade inte förstått hur mycket skydd som behövs för strålningen men nu har han insett att dom måste skydda kapseln mycket bättre.
Jaha, varför länkar du inte till hans uttalande då? Obs, inga Kalle Anka-länkar utan hans verkliga uttalande tack.
2018-03-02, 05:00
  #41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nej då, påstår du att du är korkad så är det säkert sant i sig. Det är om du framför korkade saker som inte är sanna som lögnerna tar vid.

Jaha, varför länkar du inte till hans uttalande då? Obs, inga Kalle Anka-länkar utan hans verkliga uttalande tack.
58:50 och framåt så berättar han att han nyligen lärt sig att partiklarna går runt farkosten så det behövs mycket mer skydd än han trodde.
https://youtu.be/JCrAs1DlrZU
2018-03-03, 14:37
  #42
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogarth
58:50 och framåt så berättar han att han nyligen lärt sig att partiklarna går runt farkosten så det behövs mycket mer skydd än han trodde.
https://youtu.be/JCrAs1DlrZU
Elon Musk lär sig ja. Att det förekommer strålning i den interplanetära rymden är känt sedan länge och vi vet inte hur länge människan kan befinna sig där innan stråldosen blir för hög. Vi har bara haft människor utanför Van Allenbältena några dagar i taget i samband med månfärderna och deras totala stråldos uppmättes till motsvarande en bröströntgen på ett sjukhus och den mesta strålning stod passagen av bältena för. Men vid färd till Mars ska människan vara utsatt i ett drygt år. Det är okända farvatten som man säger. ISS är innanför Van Allenbältena och därmed relativt välskyddad från kosmiska strålningen.
2018-11-06, 11:48
  #43
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Astronomi och rymdfart --> Konspirationer och alternativa teorier

/Moderator
2018-11-09, 07:15
  #44
Moderator
De inlägg som skrivits i tråden efter flytten har flyttats till den befintliga tråden (FB) (USA) Den ENDA tråden om Apollo / Månlandningarna / Bemannade rymdresor där diskussionen kan fortsätta.

Denna tråd låsas då det är en parallell diskussion. Att sammanfoga hela tråden skulle göra diskussionen i denna tråd oläsbar då inlägg läggs kronologiskt i sammanfogade trådar.

[EDIT] Låset glömdes tydligen bort ...
Några inlägg till flyttades och nu låses tråden på riktigt.

/Moderator
__________________
Senast redigerad av gason 2018-11-09 kl. 23:01.
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback