Jag lever med en morsa som är väldigt bekräftelsesökande. Allt hon gör, vill hon gärna få beröm för. Har hon städat köket en eftermiddag vill hon gärna höra hur duktig hon har varit osv. Min mamma är även väldigt lättkränkt. Allt kretsar kring henne, och under hela min och min systers uppväxt så har alla våra handlingar, ord och beteenden filtrerats genom morsan. Jag vill inte skylla allt på henne, men det känns som att hon på något sätt misslyckats med vår uppfostran. Vi har aldrig fått stå på egna ben, då hon alltid lagt orden i munnen på oss. Vet inte morsan, vet inte vi. Detta har gjort mig extremt begränsad och osäker.
Jag tror att folk kan läsa mina tankar. Att de ser igenom mig typ. Att allt jag säger, alla mina svar, speglar mig som person. En person som bara framstår som väldigt osäker. En lättkränkt person. Nästan som att morsan sköljt över alla sina problem på oss. Just för att hon alltid sökt den där "backningen".
Det jag anar är att min bortgångne morfar sällan var till hands för henne kanske. Att hon nu blivit någon slags anställd i sitt eget hem, där hon gör allt för att vara en bra morsa och att vi nu är "morfar". Morfar som hon ständigt försöker bevisa sig för. Det känns inte som att hon ser oss för sig själv.
Nu när jag blivit "vuxnare" och fått ett bredare perspektiv på min uppväxt så känner jag bara att fan vad mycket jag gått miste om. Kärlek, närhet och en stöttande morsa har liksom aldrig funnits där... Jag vet inte exakt varför jag skriver detta, men jag känner mig begränsad i allt. Osäker och på ruta ett. Något som alla kanske varit... Men för längesedan, när man behövde mamma som mest.
En annan sak jag tänkt på. När man har en konversation med någon, känner ni att folks motiveringar till sina svar avslöjar något? Eller är det bara objektivt för er? Vad har ni i åtanke? Är det morsan kanske?