Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-15, 17:23
  #1
Medlem
Bonnatorps avatar
For precis till en polare och skulle hjälpa till med datorn då han fått någon trojan vid porrsurfning.
Har fått precis samma ruta själv nyligen, men då bara som ett fönster i webbläsaren, problemet här är att han har fått rutan som ett fristående program utan några som helst alternativ till flytt, avstängning eller dylikt.
Den blockerar hela huvudskärmen och alla program som startas därefter startas bakom och går inte flytta via Alt+Space och flyttkommando.
När jag försöker systemåterställa via bootmenyn så fryser programmet och vid bootning från windowsskiva så kommer det inte längre än att man ser den blåa blommiga bakgrunden man vanligtvis får vid installation av Windows 7. Muspekaren går dock flytta, så frysning verkar det inte handla om heller.
Startar man datorn i felsäkert läge så syns bara en svart skärm med flyttbar muspekare och safemode-banderollerna man vanligtvis ser ute i kanterna av skärmen.

Frågan är då om jag törs stoppa hårddisken i min dator för att rensa den på så vis.
Har inget känsligt på datorn jag är rädd om utom någon textfil jag kan spara på mailen, dock är jag spelentusiast och vill inte behöva vänta 2 dagar på att kunna spela WoW igen.

Finns det något alternativ att köra en hel hårddisk i någon form av sandbox som håller hårddisken helt skyddad från systemet?
Citera
2014-03-15, 17:35
  #2
Medlem
1FFs avatar
Har du försökt med en rescue cd , http://support.kaspersky.com/viruses/rescuedisk
Citera
2014-03-15, 17:40
  #3
Medlem
Nus avatar
Testat en klassisk dra tillbaka tiden på Windows i felsäkerläge? Installera AntiVirus program och rensa därfirån. Alternativt: Starta datorn i felsäkertläge, skapa ett nytt konto som är Administratör. Kanske då kan du installera ett AntiVirus/Malware program som tar bort skiten?
Citera
2014-03-15, 17:51
  #4
Medlem
Bonnatorps avatar
Återigen, försöker jag systemåterställa till en tidigare punkt lite över en vecka sedan, problemet kom idag) så fryser datorn.
Går inte köra något program heller då rutan är i vägen för precis allting. Han har två skärmar inkopplade, men då program alltid startar på huvudskärmen (där trojanen blockerar precis hela skärmen) så går det inte göra något.
Startar man i felsäkert läge kommer man bara till ett kolsvart skrivbord med muspekare och safe mode ute i kanterna. Går inte komma åt startmenyn eller kommandotolken, även om man startar i felsäkert läge med kommandotolk.
Citera
2014-03-15, 17:54
  #5
Moderator
Protons avatar
Programvara - Windows --> IT-säkerhet: datorvirus och skadlig kod
/Moderator
Citera
2014-03-15, 17:57
  #6
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Återigen, försöker jag systemåterställa till en tidigare punkt lite över en vecka sedan, problemet kom idag) så fryser datorn.
Går inte köra något program heller då rutan är i vägen för precis allting. Han har två skärmar inkopplade, men då program alltid startar på huvudskärmen (där trojanen blockerar precis hela skärmen) så går det inte göra något.
Startar man i felsäkert läge kommer man bara till ett kolsvart skrivbord med muspekare och safe mode ute i kanterna. Går inte komma åt startmenyn eller kommandotolken, även om man startar i felsäkert läge med kommandotolk.


Vilket alltså inte ska hindra dig ifrån att prova mitt förslag med att använda en rescue cd som datorn kommer att boota ifrån .
Citera
2014-03-15, 17:58
  #7
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Vilket alltså inte ska hindra dig ifrån att prova mitt förslag med att använda en rescue cd som datorn kommer att boota ifrån .
Har ingen cdbrännare och USB-minned blev stulet på festen i helgen

Eller går det köra via 2TB extern hårddisk?
Citera
2014-03-15, 18:02
  #8
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
och USB-minned blev stulet på festen i helgen

Ett USB-minne kan man köpa vart som helst idag. Har du ingen kompis som du kan låna av?
Citera
2014-03-15, 18:06
  #9
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Eller går det köra via 2TB extern hårddisk?

Självklart.
Citera
2014-03-15, 18:10
  #10
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Har ingen cdbrännare och USB-minned blev stulet på festen i helgen

Eller går det köra via 2TB extern hårddisk?


Som du själv redan behövt påpeka en extra gång allaredan så kan du ju inte komma in på datorn och göra något av värde så hur ska du kunna koppla in en extern HDD och få det att funka . Jag kan inte se att det ska gå utifrån min tolkning av din felbeskrivning .

Gå ut och köp ett billigt enkelt USB , se så skynda på nu , snåljåp .
__________________
Senast redigerad av 1FF 2014-03-15 kl. 18:15.
Citera
2014-03-15, 18:51
  #11
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Som du själv redan behövt påpeka en extra gång allaredan så kan du ju inte komma in på datorn och göra något av värde så hur ska du kunna koppla in en extern HDD och få det att funka . Jag kan inte se att det ska gå utifrån min tolkning av din felbeskrivning .

Gå ut och köp ett billigt enkelt USB , se så skynda på nu , snåljåp .
Men jag vill ju ha mina pengar till knark...
Aja, får väl bli en tripp till Ica Nazi med tattarjackan.
Citera
2014-03-15, 19:00
  #12
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Men jag vill ju ha mina pengar till knark...
Aja, får väl bli en tripp till Ica Nazi med tattarjackan.


Ikväll ?...posta i sådana fall under kvällen här och berätta hur det gått , med datorn menar jag .
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback