2014-03-15, 14:15
Medlem
Crejzis avatar
Hej!

Jag fyllde 18 förra året och har sedan dess börjat sätta mig in i min privatekonomi. På mitt konto genom internetbanken (Swedbank) ser jag mina tillgångar i form av ett fondkonto, ett e-sparkonto och ett privatkonto. Jag fick härom månaden ett årsbesked från Swedbank där det står att jag också har ett antal aktier till mitt förfogande på ett s.k VP-konto.

Min fråga är hur jag kommer åt dessa aktier då jag inte ser dem när jag loggar in på Swedbanks internetbank.

Dum fråga kanske.

/Crejzi
Citera
2014-03-15, 14:41
Medlem
Stygotiuss avatar
Under fliken "Spara/Placera" klickar du på "Värdepapperstjänsten" så kommer du till ditt VP-konto.
Citera
2014-03-15, 15:45
Medlem
Crejzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Under fliken "Spara/Placera" klickar du på "Värdepapperstjänsten" så kommer du till ditt VP-konto.

Verkar som att jag ej har någon VP-tjänst. Jag kan bara öppna ett VP-konto, ändå påstår swedbank att jag har aktier.
Citera
2014-03-15, 15:51
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crejzi
Verkar som att jag ej har någon VP-tjänst. Jag kan bara öppna ett VP-konto, ändå påstår swedbank att jag har aktier.

Det är ju uppenbarligen inte du som köpt dessa. Alltså har någon köpt dom åt dig.

Testa att öppna VP-tjänst och se om dom dyker upp. Man tycker ju att det borde öppnas automatiskt för den som äger VP men kanske är det något som gör att man själv måste öppna det? Testa.

Har du VP där ska du väll ha tjänsten i vilket fall som helst.

En teori bara.
Citera
2014-03-15, 16:57
Medlem
VP-konton som är öppnade för längesedan har inte samma avtal knutna till sig som möjliggör handel via Internet. Men om du öppnar en värdepapperstjänst bas så tror jag att ditt befintliga VP-konto görs om och då borde dina aktier dyka upp, i annat fall får du kontakta banken så löser de det åt dig.
Citera
2014-03-15, 18:46
Medlem
Dr.Sativas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sittorg
VP-konton som är öppnade för längesedan har inte samma avtal knutna till sig som möjliggör handel via Internet. Men om du öppnar en värdepapperstjänst bas så tror jag att ditt befintliga VP-konto görs om och då borde dina aktier dyka upp, i annat fall får du kontakta banken så löser de det åt dig.

Detta är korrekt. VP-konto är något riktigt gammalt och går inte att se i internetbanken. Öppnar man en värdepapperstjänst bas så kan man koppla det gamla VP-kontot med värdepapperstjänsten och du kommer då att kunna se den i internetbanken
Citera
2014-03-16, 16:51
Medlem
Crejzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Det är ju uppenbarligen inte du som köpt dessa. Alltså har någon köpt dom åt dig.

Testa att öppna VP-tjänst och se om dom dyker upp. Man tycker ju att det borde öppnas automatiskt för den som äger VP men kanske är det något som gör att man själv måste öppna det? Testa.

Har du VP där ska du väll ha tjänsten i vilket fall som helst.

En teori bara.

Citat:
Ursprungligen postat av sittorg

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Sativa
Detta är korrekt. VP-konto är något riktigt gammalt och går inte att se i internetbanken. Öppnar man en värdepapperstjänst bas så kan man koppla det gamla VP-kontot med värdepapperstjänsten och du kommer då att kunna se den i internetbanken

Tack så mycket, som sagt är detta ärvda aktier dvs ingenting jag själv köpt. Ska testa!

/Crejzi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in