2014-03-14, 17:45
Medlem
Har väldigt länge försökt att skaffa mig en lägenhet i fina trevliga Göteborg, dock utan framgång så bor fortfarande hemma men känner att det snart är dags för mig att få mig mitt egna lilla place tillslut.
Har då lite frågor och funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med

Kommer bli en vanlig hyresrätt då jag trots stora ansträngningar inte lyckats spara mig en endaste krona korkad som man är.

Inkomst:
Mellan 15500-17000kr per månad lite beroende på

Fasta konstnader för tillfället:
Hyra: 3500kr(allt inräknat ink. mat)
Mobil: ~600kr
Brorsans julklapp: 1200kr (fram till juli)
Bilförsäkring: 340kr
Gymkort: 300kr
Bensin: 1500kr~
Lunchkort jobbet: 500kr

Summa: Runt 8000kr~

För tillfället är det dock så att lönen tar slut ungefär i samma veva som månaden, dvs efter en lönefredag på krogen och en del latchande med pengarna tyvärr.

Troligtvis blir det en lägenhet till slutet av året om allt går vägen, då sommaren med alla dess omkostnader är avklarat.

Men nu till min fråga:

Vilka kostnader kommer tillkomma och hur kommer det påverka min ekonomi?
Kan man leva ett sunt liv med en hyra på 5000kr?
Hur mycket pengar lägger man per månad på mat om man endå vill äta gott, unna sig nån lunch ute i månaden men för det mesta ha med sig matlåda?

Många frågor, svårt att svara på kanske men skulle behöva lite hjälp med om det är rimligt, tack på förhand

Har förövrigt en del nya möbler som hänger med till det nya så endast ett matsalsbord och "mindre" artilklar behövs.
Citera
2014-03-14, 18:06
Medlem
Jag kan inte Göteborg och hyror på lägenheter där men min gissning är att det inte är jätte lågt precis.
Men med din inkomst så kan du ju lätt bo bra och ha det helt okej.

Men mitt tips är till dig att dra ner på onödiga kostnader nu direkt. (för du har en del antar jag eftersom du sätter din budget på 15k in och 8k ut men ändå inte lyckas spara) Se till att du har iaf lite buffert när du får din lya men se till att skaffa den så fort du kan.

Sen är det väl bara att se hur det går. Blir det för mycket kostnader med hyran så drar du ner på annat skit och lever lite snålt ett tag eller skaffar dig ett högre avlönat arbete( men antar att du trivs där du jobbar så fokusera på utgifterna)

Det är vad jag kan säga som bott utan päron iaf i några år. Är student och vet att du inte behöver en mobilkostnad på freakin 600kr!(ja jag har en smartphone, jag tycker mina 200kr är mycket)

Hoppas nått hjälpte dig. Ekonomi är kul, har jag märkt.
Citera
2014-03-14, 18:13
Medlem
Diablo1118s avatar
Är det ens möjligt att hitta en så billig hyresrätt i Göteborg? Jag bor i en liten småstad och kommer inte undan med under 3500kr ens för en pissig etta.

För övrigt är mitt råd att köpa mycket begagnat.

Tv licens kommer också få betala 500kr /kvartal. Bredband kan vara något som tillkommer.
Medlemskap i fack och A-kassa. Hur mycket räknar du på mat?
El och nätavgift till El ca 200kr/månad.
Sen kanske du få räkna på kläder, hygienartiklar, tandläkare, läkare, eventuella mediciner,
Citera
2014-03-14, 18:17
Medlem
Argh123s avatar
Du känner väl studenter? Hör med dessa vad de har för omkostnader.
Det är bra att du har olika grupper av kostnader för då kan du jämföra med olika alternativ. Jag kan direkt säga att om du har endast mobil abonnemang så går det på 195 kr. Och beträffande mat så kan du ju dra ned rejält beroende på hur "smart" du konsumerar, finns mängder av knep :)
Citera
2014-03-14, 18:21
Medlem
Har faktiskt nyligen flyttat till en egen 1a . bara bott ca en månad så kan inte riktigt avgöra med alla utgifter än. Men jag kör ett ungefär

2600 hyra
200 El (valde fast avtal så man får nästan samma pris varje månad)
2000 Bensin. Kan bli mer, min bil drar mycket, åker mycket till sthlm o tränar osv.
1000 bilförsäkring
200 gymkort
2-3000 Mat. Det drar iväg om man käkar ute 2-3 gånger i veckan
500 tele
400 Bredband
200 Hemförsäkring, har inte än men gissar att det landar däromkring?

=10100

Sen är det bra o ha nån tusing redo för överraskningar, som kan komma lite då o då, för mig var det besiktning av bilen, är ändå 400 spänn. Skatten på bilen lär ju komma snart också (ingen koll :P )
Citera
2014-03-15, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andreasss92
Jag kan inte Göteborg och hyror på lägenheter där men min gissning är att det inte är jätte lågt precis.
Men med din inkomst så kan du ju lätt bo bra och ha det helt okej.

Men mitt tips är till dig att dra ner på onödiga kostnader nu direkt. (för du har en del antar jag eftersom du sätter din budget på 15k in och 8k ut men ändå inte lyckas spara) Se till att du har iaf lite buffert när du får din lya men se till att skaffa den så fort du kan.

Sen är det väl bara att se hur det går. Blir det för mycket kostnader med hyran så drar du ner på annat skit och lever lite snålt ett tag eller skaffar dig ett högre avlönat arbete( men antar att du trivs där du jobbar så fokusera på utgifterna)

Det är vad jag kan säga som bott utan päron iaf i några år. Är student och vet att du inte behöver en mobilkostnad på freakin 600kr!(ja jag har en smartphone, jag tycker mina 200kr är mycket)

Hoppas nått hjälpte dig. Ekonomi är kul, har jag märkt.

Självklart får jag anpassa mig efter hur mycket pengar det finns kvar varje månad osvosv, och att byta jobb är inte aktuellt då jag trivs väldigt bra trots den pissiga lönen.

Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Är det ens möjligt att hitta en så billig hyresrätt i Göteborg? Jag bor i en liten småstad och kommer inte undan med under 3500kr ens för en pissig etta.

För övrigt är mitt råd att köpa mycket begagnat.

Tv licens kommer också få betala 500kr /kvartal. Bredband kan vara något som tillkommer.
Medlemskap i fack och A-kassa. Hur mycket räknar du på mat?
El och nätavgift till El ca 200kr/månad.
Sen kanske du få räkna på kläder, hygienartiklar, tandläkare, läkare, eventuella mediciner,

Hoppas jag, kan nog max lägga 5500kr/månaden på hyra annars blir det lite väl tufft!
Blir ju ingen top-notch lägenhet precis men den duger nog som första, planen är endå att fly landet om ett år eller två om jag inte börjar plugga..

Kommer dra mig in i graven att betala tv-licens, tyck vad ni vill men gillar inte grejen över huvud taget, kollar ändå all tv genom boxen
Självklart blir det en del i förbruking, får helt enkelt lära mig hålla i pengarna för en gångs skull

Citat:
Ursprungligen postat av Sneakhugger
Har faktiskt nyligen flyttat till en egen 1a . bara bott ca en månad så kan inte riktigt avgöra med alla utgifter än. Men jag kör ett ungefär

2600 hyra
2000 Bensin. Kan bli mer, min bil drar mycket, åker mycket till sthlm o tränar osv.
1000 bilförsäkring
200 gymkort
500 tele
400 Bredband

=10100

Sen är det bra o ha nån tusing redo för överraskningar, som kan komma lite då o då, för mig var det besiktning av bilen, är ändå 400 spänn. Skatten på bilen lär ju komma snart också (ingen koll :P )

Nu snackar vi hjälp, tack så mycket!
Min hyra blir rätt mycket mer än din oavsett, samtidigt som min bil ink försäkring och bensin blir billigare..

Självklart kommer det kosta en del med bredband, försäkringar osvosv men inget som går att komma ifrån.

Mer?
Senast redigerad av kloaaz 2014-03-15 kl. 13:50.
Citera
2014-03-15, 14:50
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kloaaz
Mobil: ~600kr
Brorsans julklapp: 1200kr (fram till juli)
Lunchkort jobbet: 500kr

För tillfället är det dock så att lönen tar slut ungefär i samma veva som månaden, dvs efter en lönefredag på krogen och en del latchande med pengarna tyvärr.
Om du inte är bunden till något dyrt abonnemang med förhöjd månadsavgift för mobilen så låter 600:- väldigt mycket, kör själv med Comviq Fastpris för 145:-/mån där man i princip kan ringa och sms'a obegränsat med en köpt mobil utan avbetalning.
Verkligen dyr julklapp till din bror, mer normalt att ge för några hundra högst.
Lunchkort till jobbet behöver du inte om du tar med matlådor.

Att gå ut och festa behöver inte bli dyrt om du förfestar först med billig internetsprit som du kan läsa om här ...så behöver du inte beställa en massa ute.

Din fråga om maten beror på hur kräsen du är och vad du menar med att äta ute men åker du och storhandlar billiga märken hos t.ex stora Willys eller Lidl så kanske det går på ca 1500-2000:-/mån.
Om du menar med att äta nån pizza eller McDonalds ute ett par gånger i veckan så kanske ca 5-700:- räcker/mån. men du kanske syftar på dyrare restauranger?

Slutligen så jämför olika elbolag, försäkringar och bredband på Compricer för att inte betala mer än nödvändigt.
Citera
2014-03-15, 15:26
Medlem
Diablo1118s avatar
Utgifter 2013

Hyra 3310kr
EL 343kr
TV Avgift; 173kr
MAt 2773 kr
Kläder 211kr
Tandläkare 308kr
Mobil: 385kr
Bredband 304 kr
Hemförsäkring 50kr
Fack & Akassa: 400kr
Övriga försäkringar: 98kr
Medlemskap till ett fritidsintresse: 550kr
Gym: 320 kr
Transport: 850 kr
Övrigt: 1463 kr

(Sparandelångsiktigt: 15000 kr)
(Buffert sparande: 1500kr)

Ca 11000kr i utgifter varje månad.

Bor dock i en Bostadsrätt 2:a utan lån. Är nästan aldrig ute och festar men det händer att jag besöker lite finare restauranger ett par gånger/år. Har ingen bil eller körkort så där sparar man massa pengar varje år.
Citera
2014-03-15, 15:32
Medlem
Här är en budget som bör vara genomförbar med dina förutsättningar. Viktigt är att du skapar ett räkningskonto där du sätter in samma summa varje månad, eftersom räkningarna kan komma i andra intevaller än varje månad. Annars riskerar du skitmånader då du bara har råd att äta.

Räknade inkomst 16000.

Har du svårt att hålla tassarna borta från räkningspengarna och sparandet på fredagskvällen rekomenderar jag att du skaffar en bak till som du inte har ett kort knytet till så att du behöver några bankdagar för att föra över dem.

Hyra:5500kr
Mobil: 300kr
Bilförsäkring: 340kr
Gymkort: 300kr
Bensin: 1500kr~
Hemförsäkring : 150 kr
El och nätavgift: 400 kr
Bredband: 300
Bilskatt: 200 kr
A-kassa 200kr
Sparande: 1000 kr (är ett tvång ifall t.e.x bilen pajar eller du vill kunna unna dig en resa någon gång)

Summa: 10 190kr

Kvar till mat kläder nöjen osv.
5810 kr

Rimlig matkostnad bör vara mellan 1500 till 2000 så kan man gå ut och äta några gånger I månaden med.

Edit. skaffar du boende nära jobbet så kan du säkert få ner beninkostnaderna allternativt göra dig av med bilen (är väll långt ifrån alla Göteborgare som har en sådan)
Senast redigerad av Brollio 2014-03-15 kl. 15:35.
Citera
2014-03-15, 15:36
Medlem
Bbobis avatar
Inte helt ovanligt att man lägger halva sin lön på boende.

Själv har jag 2700 i hyra så är långt ifrån det.

När jag flyttade tog pengarna slut väldigt fort för mig med. Var nog först efter något år jag började bli bra på det ekonomiska.

Ligger i att du måste inse att det inte är värt att bränna så mycket pengar. Tex på krogen.

Gör såhär;

När lönen kommer in på kontot betalar du alla räkningar. Det du har kvar drar du av 2000 för mat. Resterande belopp lägger du undan 1/3 av för sparande. Resterande får du bränna.

Försök att planera vad du ska äta och tänk vad det kommer kosta. Försök hålla dig inom en viss budget.

Dom flesta av oss (tror jag) lär oss inte handskas med pengar utan en dag står vi där med heltidslön och ska helt plötsligt klara oss själva men saknar förmågan att planera. Så mitt tips är att öva på just detta och sätta budget att försöka hålla sig inom så man lär sig det.

------------

Jobbar som taxichaffis ca 35h/v.

Lön 12-16k netto beroende på månad.

Hyra, el, mobil, bredband, bil 4300kr
Mat 2000kr
Bensin 600kr

Summa 6900kr.

Återstående: 5000-9000kr.

Sparande: 3000-4000kr

Nöje: 2000-5000kr

Bra månader unnar jag mig mer än dåliga.
Senast redigerad av Bbobi 2014-03-15 kl. 15:45.
Citera
2014-03-15, 20:02
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sneakhugger

2600 hyra
1000 bilförsäkring
200 gymkort
500 tele
400 Bredband

=10100

200/mån för el i en 1a?

Det handlar ju inte om så mycket pengar isig. Dock i % men.själv får jag pynta 500/kvartal.

Hemförsäkring har jag hos länsförsäkringar 600/år.

Teckna försäkring! Om något händer kan du bli ersättningsskyldig i hundratusen klassen. För att spara vad? 600 per år?
Citera
2014-03-16, 17:12
Medlem
kezz89s avatar
Bor i en studentlya i ett bra område i Göteborg.

Inkomst:
9004 kr, studiemedel.

Fasta kostnader för tillfället:
Hyra: 3174 kr (Lgh 2449 kr & varmgarage 725 kr)
Mobil: ~400 kr
Gymkort: 299 kr
Bensin: ~700 kr
El: ~180 kr
Bredband: 465 kr(betalar var tredje månad)
Hemförsäkring: 616 kr/år
A-kassa: 151 kr
Mat: ca 3000 kr

Summa: ~8985 kr. Dock ca 7900 kr om man bortser för bredband & hemförsäkring som inte betalas varje månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in