Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-14, 11:54
  #1
Medlem
Skullknights avatar
Fick precis syn på denna video där Rich Piana snackar om att han nästan aldrig käkar proteinpulver, trots all reklam han gjort för Mutant.
https://www.youtube.com/watch?v=pwUYSi3c2Oo

Vad tycker ni om hans uttalanden? Personligen tycker jag att han motsäger sig när han säger att all proteinpulver innehåller samma skit, och sedan att man borde läsa innehållsförteckningarna innan man bestämmer sig för vilket pulver man köper.

Bra video annars.
Citera
2014-03-14, 14:10
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skullknight
Fick precis syn på denna video där Rich Piana snackar om att han nästan aldrig käkar proteinpulver, trots all reklam han gjort för Mutant.
https://www.youtube.com/watch?v=pwUYSi3c2Oo

Vad tycker ni om hans uttalanden? Personligen tycker jag att han motsäger sig när han säger att all proteinpulver innehåller samma skit, och sedan att man borde läsa innehållsförteckningarna innan man bestämmer sig för vilket pulver man köper.

Bra video annars.

Det är väl inget konstigt att han ändrar riktning sådär, han får pengar för att folk är intresserade av hur han gör, sen vilket företag som betalar han för vad skiftar, såklart.

Sanningen är ju att det är ungefär samma skit i sakerna man köper, olika doseringar, smaker och tillsatser.
Citera
2014-03-14, 20:46
  #3
Medlem
MuscleSharks avatar
Visst har han rätt i det han säger till stor del. Men att t.ex. vassle skulle vara sämre protein än det man får i sig av ägg, mjölk, kyckling fisk, kött osv stämmer ju inte.
Han glömmer även det faktum att vassle och kreatin tillskott är billigare än att köpa kyckling, fisk och kött. Inte alla har lika mycket cash som han som kan köra runt i fina bilar och bli sponsrad osv.
Det finns även många som inte kan äta vissa saker, så då kan kosttillskott vara nödvändigt.

Men visst är det så att man kan få lika bra resultat av att endast äta "riktig" mat.
Har man råd och motivationen att laga till flera matlådor varje dag så är ju det bara bra.
Citera
2014-03-17, 18:55
  #4
Medlem
Älskar Rich Piana, han går rakt på sak som tyvärr dem andra inte gör utom han som har en youtubekanal som ser ut som the hodgetwins, (glömt namnet). Jag litar på vad Rich säger utan att blinka! Inget kosttillskott kommer någonsin kunna ersätta en saftig portion med kokt ris och stekt kyckling!
Citera
2014-03-17, 19:07
  #5
Medlem
qdqdqs avatar
Jag har haft länken länge i signaturen, rich kommer ut med egna kosttillskott om några veckor. Det ska tydligen vara något som hjälper en att äta mer eller likande, han menar som jag att om man inte pallar att göra det man behöver för att växa då kan man syssla med något annat istället.
Citera
2014-03-17, 19:15
  #6
Medlem
Om Bregott sponsrade mig så skulle jag också hävda att jag åt smör efter varje träningspass. Jag tror ingen av dom som är sponsrade faktiskt använder produkterna utan kör en spruta i rumpan istället.
Citera
2014-03-17, 19:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skullknight
Fick precis syn på denna video där Rich Piana snackar om att han nästan aldrig käkar proteinpulver, trots all reklam han gjort för Mutant.
https://www.youtube.com/watch?v=pwUYSi3c2Oo

Vad tycker ni om hans uttalanden? Personligen tycker jag att han motsäger sig när han säger att all proteinpulver innehåller samma skit, och sedan att man borde läsa innehållsförteckningarna innan man bestämmer sig för vilket pulver man köper.

Bra video annars.
Håller med om motsägelsen, tror det mer handlar om noobs som tror att olika proteinpulver bygger muskler på olika sätt...

Han riktar sitt budskap till folk som kanske inte vet jättemycket om kost osv och vill ha ut budskapet om hur man gör. Man ser trots allt alldeles för många spinkiga killar bicepscurla lite på gymmet för att sedan dricka sin protein i omklädningsrummet och hoppas på att det kommer fixa resten.
Citera
2014-03-17, 20:25
  #8
Medlem
Wolverine6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
Jag har haft länken länge i signaturen, rich kommer ut med egna kosttillskott om några veckor. Det ska tydligen vara något som hjälper en att äta mer eller likande, han menar som jag att om man inte pallar att göra det man behöver för att växa då kan man syssla med något annat istället.

Som att köra med plexiglasinplantat?!
Citera
2014-03-17, 22:34
  #9
Medlem
Kan instämma i hans uttalanden om att man främst bör fokusera på mat framför kosttillskott. Men inte i att proteinpulver skulle vara mycket sämre än mat. Proteinpulver är mat egentligen, även om det säljs och marknadsförs som tillskott. Denna video är en bra komplettering till Rich Pianas: http://youtu.be/DlqOASCqgLo?t=12s
Citera
2014-03-19, 16:52
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indico
Kan instämma i hans uttalanden om att man främst bör fokusera på mat framför kosttillskott. Men inte i att proteinpulver skulle vara mycket sämre än mat. Proteinpulver är mat egentligen, även om det säljs och marknadsförs som tillskott. Denna video är en bra komplettering till Rich Pianas: http://youtu.be/DlqOASCqgLo?t=12s

Han har väl sina poänger så klart men det var väl sådant som vi redan visste, vad är egentligen nytt?

Sämre än mat beror väl på hur man ser det, det innehåller sannolikt oftast mindre vitaminer, mineraler etc än vanlig mat gjord på färska bra råvaror, absolut men det visste vi väl också?

Personligen äter jag nästan helt uteslutande enbart protein och kolhydrater (tex maltodrexin) i direkt anslutning till träning, dvs strax innan och strax efter. I övrigt under dygnet äter jag inget tillskott alls. Detta mest av praktiska orsaker (otroligt smidigt och snabbt) samt att en rejäl 7-8dl shake efter ett styrkepass smakar så himla bra när kroppen skriker efter energi och vätska, det känns helt rätt.

Sedan kan jag absolut hålla med om det som en del skriver att det kan faktiskt ha ekonomiska orsaker för vissa också. Dvs, ska man fylla sin proteindos varje dag så blir det billigare att en del av proteinerna kommer från ett vassle protein, oftast kör man ju ett storköp och får därför ett bra portionspris. Åtminstone för de av oss som fortfarande kör på teorin att ca 2 gram protein per kg kroppsvikt är vettigt, det blir ju en del.
__________________
Senast redigerad av msthlm37 2014-03-19 kl. 16:55.
Citera
2017-08-16, 13:30
  #11
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skullknight
Fick precis syn på denna video där Rich Piana snackar om att han nästan aldrig käkar proteinpulver, trots all reklam han gjort för Mutant.
https://www.youtube.com/watch?v=pwUYSi3c2Oo

Vad tycker ni om hans uttalanden? Personligen tycker jag att han motsäger sig när han säger att all proteinpulver innehåller samma skit, och sedan att man borde läsa innehållsförteckningarna innan man bestämmer sig för vilket pulver man köper.

Bra video annars.
Rich Piana har rätt dåliga argument här. Klart som fan proteinpulver (låt oss säga valfritt isolat) inte ersätter riktig mat. Det är ju i princip bara en makronutrient det innehåller, alltså protein.

Men vet man vad man gör, då kan man byta ut all vanlig mat mot olika pulver, som t.ex. sojaproteinpulver, havrepulver, skalade hampafrön (vilket är riktig mat) och olika multivitaminpiller. Det är faktiskt ganska trevligt att köra så, har kört så själv under längre perioder och det är bra skit, faktiskt till och med bättre än riktig mat.

Enda nackdelen med att köra så är att man går miste om vissa icke-essentiella men mycket nyttiga fytokemikalier, som inte är några större konstigheter att få i sig. Jag menar, man kan enkelt komplettera en pulverdiet med t.ex. lite körsbärstomater och röd paprika osv.

Att däremot tro att man bara kan köra proteinpulver och inget annat, ja det är minst sagt korkat, och det är väl just den målgruppen Piana riktar sitt budskap till. Men förutsatt att man har tresiffrig IQ så förstår man givetvis sådana självklarheter.

Annars har Piana rätt i sak när han säger att man inte bör köpa allt vad ens favoritbodybuilder är sponsrad att rekommendera, det där är ju bara korkat. Proteinpulver bör man köpa veganskt (sojaisolat kan jag starkt rekommendera) och ha koll på att det inte är någon spikad skit.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback