2014-03-13, 21:39
Medlem
Satt och funderade lite på detta. I dagsläget här i Sverige är John Silver tillsammans med Hobson, Right 100's och Prince 100's de som ligger på 1,0 milligram nikotin. Jag vet däremot inte hur starka exempelvis Glenn och Commerce är.

Hur såg det ut förr i tiden med styrkan på cigaretterna jämfört med idag? Vad låg tjära, nikotin och kolmonoxiden på då? 5, 10, 15, 20 år bakåt? Hur ser det ut i världen med styrkan på cigaretter jämfört med här i Sverige?

Något annat jag tycker utmärker en stark cigarett är styrkan på röken när man drar in den. Ovanstående cigaretter tycker jag alla river till i halsen vilket också exempelvis Benson & Hedges, Winston och Camel kan göra och faktiskt även Blend Gul. Marlboro, Lucky Strike, Pall Mall med flera däremot tycker jag känns något lenare för halsen.

Diskussionsunderlaget för andra stycket som jag tänkte mig är en fortsättning på sista frågan ovan. Vad för cigarettmärken utanför Sverige ni känner till som river i halsen och vilka märken kan ni rekommendera att man ska spana efter antingen via onlinegrossister för cigaretter eller om man skulle besöka andra länder?

Danskarna lär ju ha en hel del spännande märken så mycket som de blossar på. Finns det något märke som säljs i Danmark men inte i Sverige som kan vara värt att köpa?
Senast redigerad av Farenhigh 2014-03-13 kl. 21:41.
Citera
2014-03-19, 19:52
Medlem
Jellohs avatar
Petterøes. Grymma både som färdiga och rulltobak. Är nån eu grej med max 1, 0 mg nikotin i färdiga cigaretter.
Citera
2014-03-19, 21:18
Medlem
"River i halsen", är inte alltid knutet till nikotin har jag upptäckt. Svenska Winston på 0.8 river mer
än mina importerade LM på 1.0, upptäckte jag nyss.

På den gamla goda tiden låg Prince på 1.6 och Pall Mall utan filter på, tror jag, 2.0 eller mer.
Undrar hur tusan dessa skulle smaka idag, när man är van vid kärringstyrkan...
Citera
2014-03-19, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Petterøes. Grymma både som färdiga och rulltobak. Är nån eu grej med max 1, 0 mg nikotin i färdiga cigaretter.

Petterøes är fina! Rökte dem för något år sedan och vill minnas att jag tyckte om dem.

Det med EU-gränsen kände jag inte till. Alltid lär man sig något nytt.

Citat:
Ursprungligen postat av bolt
"River i halsen", är inte alltid knutet till nikotin har jag upptäckt. Svenska Winston på 0.8 river mer
än mina importerade LM på 1.0, upptäckte jag nyss.

På den gamla goda tiden låg Prince på 1.6 och Pall Mall utan filter på, tror jag, 2.0 eller mer.
Undrar hur tusan dessa skulle smaka idag, när man är van vid kärringstyrkan...

Ja, det har jag också märkt. Jag kom över ett paket "Essential" som kommer från Spanien och innehåller 1,0 milligram nikotin men röken känns överhuvudtaget inte alls vid inhalation. Just Winston är faktiskt mina favoritcigaretter här i Sverige och är det märke jag oftast köper. De flesta som marknadsförs av JTI Sweden tycker jag river gott i halsen. Detta inkluderar som du säkerligen vet John Silver, Right, Benson & Hedges, Blend, Winston, Camel med flera. House of Prince tycker jag också har tämligen stark rök på sina cigaretter.

Kan det ha och göra med vilken tobak företagen använder sig av och därför är det lika mellan sorter tillhörande samma koncern?

Ser man till L&M, Marlboro, Basic, Chesterfield, Next med flera som alla tillhör Philip Morris/Altria tycker jag upplevs som lenare i styrkan på röken. Likaså Pall Mall, Lucky Strike, Kent och så vidare som marknadsförs av British American Tobacco anser jag också vara förhållandevis lena.

Värt att poängtera om ovanstående är väl dock det att detta gäller för Sverige/Europa eftersom att somliga märken av cigaretter tillverkas av varandra beroende på land och kontinent. Rörigt enligt mitt tycke att JTI, BAT och PM/Altria tillverkar olika märken i olika världsdelar.

Intressant det där med hur starka cigaretterna var förr jämfört med nu. Hur är det i andra världsdelar tro? Jag läste något inlägg här på Flashback om några cigaretter från Kina som var tokstarka i innehåll nämligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in