Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-06-06, 15:06
  #73
Medlem
brianmolkos avatar
Vet någon här någon bandspelare med optisk utgång ?
Vet det ska ha funnits(tror jag iaf ? eller om det var ingång?) troligen i slutet av 90-tal... Sony ...
De hade väl Dolby S då... Finns en intressant video av Techmoan på youtube
Ska ha låtit riktigt bra då om man hade bra Chromeband till...

Varför jag frågar är att jag skulle vilja överföra gamla band till CDRW för sen rippa etc, har visserligen en USB bandspelare men vet inte om det blir perfekt då den saknar Dolby, sen finns ju ingen Dolby plugin på grund av patent etc, verkar finnas en del andra plugins med liknande syfte, men osäker på hur man ska ställa in.


etc tänkte skriva en annan sak men orkar inte med kommentarer om det


Förresten någon som minns TDK kassettguider ?
Citera
2017-06-15, 12:27
  #74
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Vet någon här någon bandspelare med optisk utgång ?
Vet det ska ha funnits(tror jag iaf ? eller om det var ingång?) troligen i slutet av 90-tal... Sony ...
De hade väl Dolby S då... Finns en intressant video av Techmoan på youtube
Ska ha låtit riktigt bra då om man hade bra Chromeband till...

Optisk ingång ja, fast optisk utgång tror jag inte har funnits... kassettband är ju trots allt ett analogt medium, så det är lite opassande med digitala interface :)

Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Varför jag frågar är att jag skulle vilja överföra gamla band till CDRW för sen rippa etc, har visserligen en USB bandspelare men vet inte om det blir perfekt då den saknar Dolby, sen finns ju ingen Dolby plugin på grund av patent etc, verkar finnas en del andra plugins med liknande syfte, men osäker på hur man ska ställa in.

Nytillverkade bandspelare (med USB) brukar ha riktigt uselt ljud, det är mycket bättre att köpa en bandspelare från 90-talet eller tidigare.
Om du ändå väljer att digitalisera utan dolby så finns det programvaror som kan fixa till det i efterhand, ex. https://sourceforge.net/projects/dolbybcsoftwaredecode/ - men det är nog bättre om man köper ett riktigt kassettdeck med dolby
Citera
2017-06-15, 13:51
  #75
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majordoe
Optisk ingång ja, fast optisk utgång tror jag inte har funnits... kassettband är ju trots allt ett analogt medium, så det är lite opassande med digitala interface



Nytillverkade bandspelare (med USB) brukar ha riktigt uselt ljud, det är mycket bättre att köpa en bandspelare från 90-talet eller tidigare.
Om du ändå väljer att digitalisera utan dolby så finns det programvaror som kan fixa till det i efterhand, ex. https://sourceforge.net/projects/dolbybcsoftwaredecode/ - men det är nog bättre om man köper ett riktigt kassettdeck med dolby


ska kolla efter ett kanske Det där med commandline fattar jag inte riktigt hur sådana program fungerar
Har nog laddat ned det du länkar
Hmm hade vart enklare med något liknande DSP effects i dBpoweramp
Citera
2017-06-15, 13:52
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deakpeasley
Var ju inte alls bra att de försv från markn ! Har själv 1 Marantz-dubbel från 2001,Nad förstärk+Boston
högtal ! Lyssnar mkt på inspeln av gamla LP(innan knast+brus), låter mkt mer naturtroget än all Mp3+Spotify via dator e.t.c ! Har inte hittat själv, frågan=kasettdäck fortf tillverk+säljs ?

Fyfan vad dåligt du skriver. Fick ont i huvudet av att läsa din text.
Citera
2017-07-01, 23:18
  #77
Medlem
Jag köpte ett Pioneer dubbelkassettdäck på Tradera. Mina gamla band låter kanon genom mitt ljudsystem. Men jag hade också ett toppendäck jag spelade in LP-skivorna på. Ett Sanyo om jag minns rätt, dyrast på den tiden.
Citera
2017-10-25, 17:12
  #78
Medlem
Imponerande att det används än idag!
Citera
2017-10-25, 17:31
  #79
Medlem
bl-gr-ns avatar
Har ett kassettdäck men slutat använda det.
Skälet är att de låtarna jag har är mina CD-skivor rippade till mp3or och FLAC.
Ser ingen anledning till att även spela in CD-skivorna till kassetter bara för spela upp låtarna på kassettdäcket...

Fast varje gång jag går in i en loppis hoppas jag på att hitta kassetter.
Inspelade blandband eller köpeband kvittar. Letar febrilt efter mer kassettband

Saknar kassettspelaren i stereobänken.
Bara känslan att spola tillbaka kassettbanden eller spänna dom med blyertspenna är "skoj".

Kassettdäcket är ett Sansui D-99CW dubbelkassettdäck som tillverkades mellan 1984 och 1986.
I perfekt skick.
Citera
2017-10-26, 12:33
  #80
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Har ett kassettdäck men slutat använda det.
Skälet är att de låtarna jag har är mina CD-skivor rippade till mp3or och FLAC.
Ser ingen anledning till att även spela in CD-skivorna till kassetter bara för spela upp låtarna på kassettdäcket...

Det blir ett skönare sound att spela över till kassettband. Distorsionerna som uppstår vid inspelning på hög signalstyrka kan låta riktigt bra, oftast är basljuden som harmoniseras och får en annan klang. Att spela över mp3 till kassett kommer förståss inte ersätta den information som redan gått förlorad, men man får i alla fall analog distorsion.

Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Kassettdäcket är ett Sansui D-99CW dubbelkassettdäck som tillverkades mellan 1984 och 1986.
I perfekt skick.

Dubbelkassettdeck drar förvisso ner kvalitén, men det är en "kepper" om den är pålitlig och i perfekt skick. :)
Citera
2017-10-29, 12:36
  #81
Medlem
Nej, köp secondhand med de funktioner du vill ha som avkodare etc.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback