Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-17, 09:41
  #133
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraKtur
När det gäller självrapporterad brottslighet sker undersökningarna anonymt.

Det spelar ingen roll, folk erkänner inte gärna att man begår brott. Alla seriösa drogforskningsprojekt skriver det i klarhet i början av rapporten när det framgår hur statistiken inhämtats. Att du verkar tro annorlunda förvånar mig inte men hjälper inte ditt argument.

Citat:
Självklart kan även andra faktorer spela in; det kan jag nästan skriva under på. Alltså, en kriminalisering av att köpa, bruka och inneha cannabis gör drogen mer svåråtkomlig för alla - däribland unga. En legalisering skulle också minska det sociala stigmat med att bruka rejält också (på gott och ont, mest ont enligt mig) - vilket också skulle bidra till att steget för att testa inte vore långt bort för många ungdomar.

Den mesta forskningen tyder på motsatsen: en kriminalisering minskar inte tillgång och efterfrågan och en legalisering behöver inte öka tillgång och efterfrågan. Tvärtom är det ibland rentav motsatsen: en kriminalisering kan öka både tillgång och efterfrågan, speciellt i vissa användargrupper som minderåriga.

Citat:
Med din logik skulle man aldrig kunna beskylla den förda narkotikapolitiken för att ta sig uttryck i samhället; positiva effekter i legaliserade länder skulle ju då också kunna bero på andra faktorer.

Givetvis, men det är ju där forskningen tar vid. Man kan utestluta en hel del saker om man verkligen analyserar informationen korrekt, vilket svensk narkotikapolitik inte gör. Svensk narkotikapolitik är inte evidensbaserad utan åsiktsbaserad.
Citera
2014-03-17, 11:17
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av indo-wave
Cannabis finns redan, och har funnits länge, och kommer aldrig att försvinna. En legalisering betyder inte att "trolla fram en till drog", en legalisering innebär att man tillåter och reglerar försäljning och produktion. Det enda som händer är att de som "knarkar" byter leverantör, en vit leverantör istället för en svart (nej, snackar inte om hudfärg).
Att kronan ska reglera cannabis i detta landet är en utopi. Legalisering kommer aldrig att ske men jag tror vi är påväg mot en avkriminalisering inom ett decennium.
Citera
2014-03-17, 13:03
  #135
Medlem
smakupplevelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banankontact
Varför skulle det inte löna sig? Det lönar sig väldigt mycket för den organiserade brottsligheten så varför skulle det inte göra det om de vore statligt?

Du missuppfattade helt vad jag skrev.

Skulle det statliga alternativet vara tillräckligt billigt, så skulle det helt enkelt inte vara värt att sälja på svarta marknaden. Skulle ett flak öl kosta 100kr på systemet, så är väl ingen så dum att dom drar till tyskland och hämtar öl. Det blir helt enkelt inte tillräckligt lönsamt för att folk ska hålla på med det. Samma skulle givetvis även ske med cannabis. tar staten ut 200kr/g så är det väl självklart att folk fortfarande kommer sälja detta på svarta marknaden för 150kr/g. äljer staten det för 50kr/g så kommer folk inte tycka det är lönsamt att odla/smuggla och sen sälja för 30kr/g.
Citera
2014-03-17, 13:44
  #136
Medlem
durtmeisters avatar
Köpte länge både CB och alkohol innan jag var 20 och CB är grymt mycket lättare att köpa och det kan köpas så gott som alla timmar på dygnet. Alkohol var inte svårt att få tag på men CB var mycket lättare. CB kommer fortfarande vara lätt att få tag på men det kommer vara svårare vid en legalisering.
Citera
2014-03-17, 16:28
  #137
Medlem
bullet^s avatar
Nackdelen är väl att man börjar med tyngre droger senare, det är ju inte bra..
Cannabis är ju inkörsporten till tyngre prylar så att säga.
Citera
2014-03-17, 16:53
  #138
Medlem
Så mycket myter och förutfattade meningar. Först och främst så tyder ganska lite på att risken skulle öka för att börja med tyngre droger. Träffar du inte en kran som tjänar mer pengar på dig om han säljer tyngre grejer försvinner delvis det "behovet".

Många som är för en legalisering av cannabis spekulerar i vad som händer på kort sikt - och det mesta tyder på att det för med sig positiva utfall. Det är svårare att spekulera i de långsiktiga konsekvenserna.

Världen är uppbyggd på ett speciellt sätt. Människor skall standardiseras och producera - även om den tekniska expertisen hade kunnat ändra på detta. Så länge världen ser ut som den gör idag kanske det trots allt finns en hel del hot med en cannabis-legalisering (folk blir oproduktiva, humana, lata med mera). Som ni vet så finns det en liten grupp människor som tycker världen är helt fantastisk och de gör allt för att behålla den. Mardrömsscenariot för dessa är en ny hippierörelse som faktiskt sätter sig emot det befintliga systemet och säger nej till förstöring av miljö, utnyttjande av länder, kränkningar av mänskliga rättigheter.
Citera
2014-03-17, 19:52
  #139
Medlem
Legendarys avatar
Jag tycker personligen inte att det ska legaliseras.

Det skulle resultera i att det röks öppet på gatorna, och det skulle påverka dom som inte vill ha med cannabis att göra.
Folk skulle bli höga i parker mm hela tiden och många ungdomar skulle nog få lättare tillgång till, då det kommer öppna en marknad för utköpare, som inte kommer ha problem med att få tag i det, precis som med alkohol.

Däremot ska det det vara möjligt att få röka privat(t ex kanske polisen ber dig släcka den om du sitter mitt i parken), ha 10g på sig och få odla 2-4 växter för eget bruk. Det skulle resultera i att dom som röker för andra anledningar än att bara bli höga skulle kunna leva sina liv som vanligt, samtidigt som folk skulle kunna avnjuta en eller flera dagliga gåsar utan att oroa sig för att förstöra hela sin framtid(genom att bli fälld för narkotikabrott) bara för att dom vill bli berusade.

Cannabisbruk är precis som många andra bruk, något väldigt personligt och fungerar väldigt olika på olika individer.
Därmed är legalisering något som inte funkar.
__________________
Senast redigerad av Legendary 2014-03-17 kl. 19:55.
Citera
2014-03-17, 19:58
  #140
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullet^
Nackdelen är väl att man börjar med tyngre droger senare, det är ju inte bra..
Cannabis är ju inkörsporten till tyngre prylar så att säga.
Främst för att de som vill röka på exponeras mot annat när de vill få tag på röka. Problemet kan man alltså snarare härleda från förbudet.
Citera
2014-03-17, 20:39
  #141
Medlem
Legendarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullet^
Nackdelen är väl att man börjar med tyngre droger senare, det är ju inte bra..
Cannabis är ju inkörsporten till tyngre prylar så att säga.

Cannabis är en gatewaydrug i olagliga sammanhang.
Inte rent fysiskt/mentalt.

Det är nämligen bland det lättaste att beckna, så det är där kundkretsen växer, när det sedan kommer en eller flera osäkra kids på 16 bast, så frågar personen som säljer, om dom vill testa lite koks, tjack, horse mm. I många fall vågar personen inte säga nej, kommer hem med produkten och tänker för förr eller senare(inte i alla fall) "What the hell" och kör... Dom där fallen vi hör om med död och olycka är oftast dessa individer då det är den typen som får tag i en drog som dom inte vet något om eller läser på om innan dom drar i sig skiten.

Det är få cannabisbrukare jag känner som känner "sug" efter tyngre stuff för att dom röker.
Däremot vet jag många cannabisbrukare som söker sig till psykadelia på egen hand efter att dom upptäckt gräs.

Huruvida det är en tung drogkategori eller ej går dock inte att säga, då det är väldigt individuellt från person till person, men det är absolut något som ska respekteras, precis som alla droger, inkl cannabis.
Citera
2014-03-17, 22:37
  #142
Medlem
Jofs avatar
Jobbigt för en som snear på cannabis.
Läs den tråden och då vet man i alla fall att alla inte tål den drogen. Och att den liksom alkohol kan leda till missbruk.

(FB) Jag snear på cannabis, HJÄLP!
Citera
2014-03-18, 02:44
  #143
Medlem
indo-waves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jobbigt för en som snear på cannabis.
Läs den tråden och då vet man i alla fall att alla inte tål den drogen. Och att den liksom alkohol kan leda till missbruk.

(FB) Jag snear på cannabis, HJÄLP!

Det är visserligen en nackdel men knappast ett "giltigt" argument.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback