Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-24, 23:19
  #9133
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Snart utan snus i 3 veckor. GÅR BRA!
MEN, jag har backat 10 år i mitt humör. Jag hade ett jävla temperament förut och fightades. Slutade med det där när jag blev äldre, lugnare och skaffade tjejer. Nu kan den där ilskan jag kände förut sticka fram utan egentlig anledning!
Får jag frågor på jobbet från kollegor kan jag fräsa 'jag kan inte svara på varenda fråga, eller hur!' och stirra stint, när nån berättade en ändring svarade jag snabbt 'Ja, JÄTTEBRA jobbat!!' med en ton som idiotförklarade personen. Det kommer direkt liksom. Ingen allvarligt men jag är tvär som satan.
Kommer det här försvinna?! Är det här den egentliga jag, har snuset bara lugnat mig förut? Jag kommer komma i problem!

Jag tycker du är duktig.
Humöret får du dock se till att bemästra. Det är du, och endast du som är orsaken till att du är i nuvarande situation. Det ska ingen annan behöva lida för.
Man up. Visa att DU kontrollerar DITT humör. Inte bristen på nikotin.
Och sluta med festciggen. Även om du höll på med det förut är situationen annorlunda nu.

Ta till dig rådet.
Citera
2017-08-24, 23:27
  #9134
Medlem
paggans avatar
Många här som tar upp humörsvängningarna när de slutat.

När jag slutade för två år sedan (snusade nästan två dosor lös per dag i 19 år) så kunde jag också vara väldigt lättretlig.

När man känner att något går emot dig så le. Le utav helvete. Skratta också gärna lite. Låt inte humöret ta överhanden. DU har satt dig i denna situation nu försöker hjärnspökena bestämma över dig. Grejen är bara att du bestämt dig och är starkare än allt som går emot dig.
Det är lönlöst att tycka synd om dig själv. Gläds i stället åt att du vunnit ännu en kamp över nikotindjävulen.

Fnys åt motgången. Gå vidare. Du bestämmer.
Citera
2017-08-24, 23:55
  #9135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av praxe
Det blir nog inihelvete svårt att sluta snusa om man inte genuint känner att man är less på skiten. Vågskålen måste tippa över åt att det inte är värt det längre. Vill man inte sluta så är det jävligt svårt.

Jag känner mig hyfsat normaliserad i huvudet nu. Inget kaffe och ingen snus och jag känner mig jävligt lycklig, kan hantera krångliga uppgifter på jobbet igen utan att känna mig som ett distraherat cp. Annars är det mycket svart kaffe + en fet prilla som gäller. Fan vad sjukt.

Jo så är det absolut, men jag kan inte se framför mig hur "vågskålen" kan tippa över när det kommer till snuset! Kan något sådant traumatiskt verkligen drabba en, så att man känner att nä nu jävlar räcker det. Jag kan verkligen inte se det scenariumet haha.

Härligt att du känner dig lycklig, för det är ju inte menat att man ska måsta snusa för att känna sig lycklig. Vi människor klarar oss egentligen fint utan det, inget vi avlider utan direkt. Kanske själsligt dock.
Citera
2017-08-25, 09:50
  #9136
Medlem
praxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
MEN, jag har backat 10 år i mitt humör. Jag hade ett jävla temperament förut och fightades. Slutade med det där när jag blev äldre, lugnare och skaffade tjejer. Nu kan den där ilskan jag kände förut sticka fram utan egentlig anledning!
Får jag frågor på jobbet från kollegor kan jag fräsa 'jag kan inte svara på varenda fråga, eller hur!' och stirra stint, när nån berättade en ändring svarade jag snabbt 'Ja, JÄTTEBRA jobbat!!' med en ton som idiotförklarade personen. Det kommer direkt liksom. Ingen allvarligt men jag är tvär som satan.
Kommer det här försvinna?! Är det här den egentliga jag, har snuset bara lugnat mig förut? Jag kommer komma i problem!

Jag tror snuset gör att man skiter i massa saker man annars skulle brytt sig om. Men att man blir attack-arg efter att man nyligen slutat händer nog alla. Och det går till sig med tiden, men man får lära om sig lite på vägen också.
Citera
2017-08-25, 14:11
  #9137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av praxe
Jag tror snuset gör att man skiter i massa saker man annars skulle brytt sig om. Men att man blir attack-arg efter att man nyligen slutat händer nog alla. Och det går till sig med tiden, men man får lära om sig lite på vägen också.

Visst är det så, framför allt är det lättare att 'tagga ner' med snus, men ett substitut skulle också fungera. Efter hand lär man sig att det går lika bra utan.

Minns själv hur jag vid varje motgång, varje irritation, förargelse etc spände på läppen och smuttade på snussaften för att hålla mig i shack. De där 1-2 sekundrarna som den ritualen tog höll mig på banan så jag inte tappade fattningen, inte blev förbannad, sårad, lurad in i en argumentation osv. "Nåja, det kunde varit värre, jag har ju åtminstone snusen"-tänk!

Man blir mer impulsiv utan snus, framför allt medan man fortfarande är kvar i den psykiska abstinensfasen(för att inte nämna den fysiska!). Man blir aldrig riktigt densamma igen som man var med snus. Lite mer hetlevrad, snabbare humörväxlingar, lättare till skratt och ilska, men tack och lov slutar man bete sig som den jäkla buffel som stångar vilt man var precis när man slutar.

Det är riktigt skönt utan snus
Citera
2017-08-25, 19:14
  #9138
Medlem
CXQHs avatar
Åtta ynkliga påsjävlar kvar innan det blir cold turkey. Snusat och rökt i nästan 20 år och när det var som värst kunde jag snusa två dosor och röka ett paket cigg om dagen, fan vad less jag är på skiten. Ciggen har jag helt lyckas sluta med för några veckor sedan, bara snuset kvar innan jag blir en fri människa.

Fattar inte hur jävla dum man kan vara, lägga 100-200 kr dagligen på sån här skit, fuck.

Jag har slutat tillfälligt med snus tidigare och jag vet hur jävligt det blir. Svettningar, yrsel och annat hemskt. Men jag är så förbannad den här gången med alla prisökningar, moms och hat mot staten i allmänhet att jag tror det kommer gå bra. Hur som helst, får skriva av mig här i tråden över hur det går.

Natten mot den 26e fortsätter jag mitt liv utan att låta staten rövknulla mig varje dag.

Fuck you Marlboro och Swedish Match.
Citera
2017-08-25, 21:52
  #9139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CXQH
Åtta ynkliga påsjävlar kvar innan det blir cold turkey. Snusat och rökt i nästan 20 år och när det var som värst kunde jag snusa två dosor och röka ett paket cigg om dagen, fan vad less jag är på skiten. Ciggen har jag helt lyckas sluta med för några veckor sedan, bara snuset kvar innan jag blir en fri människa.

Fattar inte hur jävla dum man kan vara, lägga 100-200 kr dagligen på sån här skit, fuck.

Jag har slutat tillfälligt med snus tidigare och jag vet hur jävligt det blir. Svettningar, yrsel och annat hemskt. Men jag är så förbannad den här gången med alla prisökningar, moms och hat mot staten i allmänhet att jag tror det kommer gå bra. Hur som helst, får skriva av mig här i tråden över hur det går.

Natten mot den 26e fortsätter jag mitt liv utan att låta staten rövknulla mig varje dag.

Fuck you Marlboro och Swedish Match.

Lycka till. Iskalla duschar, iskall dricka, bordsfläkt och fishermans friend med salmiaksmak har underlättat det hela en del. Placera en fishermans friend under läppen ger en lite tröst när det är som jobbigast.

Du kommer att lida ett tag och peaka runt dygn 3 men sedan kommer det att lugna ned sig och ha sina toppar och dalar. Jag närmar mig dag 12 och suget är så gott som bortblåst, kommer bara någon gång ibland men är inte lika starkt längre.

Något som jag märkte är att jag mår mycket bättre och känner hur jäkla varma mina händer är.

Du klarar det. Visa för dig själv att du är en jävla man.
Citera
2017-08-25, 22:46
  #9140
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Många här som tar upp humörsvängningarna när de slutat.

När jag slutade för två år sedan (snusade nästan två dosor lös per dag i 19 år) så kunde jag också vara väldigt lättretlig.

När man känner att något går emot dig så le. Le utav helvete. Skratta också gärna lite. Låt inte humöret ta överhanden. DU har satt dig i denna situation nu försöker hjärnspökena bestämma över dig. Grejen är bara att du bestämt dig och är starkare än allt som går emot dig.
Det är lönlöst att tycka synd om dig själv. Gläds i stället åt att du vunnit ännu en kamp över nikotindjävulen.

Fnys åt motgången. Gå vidare. Du bestämmer.

Bra råd. Ska nog ta och ge det ett försök på riktigt. Uppmuntrande att höra att en som du som snusat så mycket faktiskt kan övervinna det. Snusar 3-4 lös dosor per vecka.

Funderar på om detta med cold turkey är bäst eller om man ska gå ner till portion och sedan mini-portion för att sedan sluta helt.
Citera
2017-08-25, 22:53
  #9141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Bra råd. Ska nog ta och ge det ett försök på riktigt. Uppmuntrande att höra att en som du som snusat så mycket faktiskt kan övervinna det. Snusar 3-4 lös dosor per vecka.

Funderar på om detta med cold turkey är bäst eller om man ska gå ner till portion och sedan mini-portion för att sedan sluta helt.

Dra av ett plåster fort eller långsamt?

Cold turkey är nog det som är bäst.
Citera
2017-08-25, 22:58
  #9142
Medlem
CXQHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorrynClerke
Lycka till. Iskalla duschar, iskall dricka, bordsfläkt och fishermans friend med salmiaksmak har underlättat det hela en del. Placera en fishermans friend under läppen ger en lite tröst när det är som jobbigast.

Du kommer att lida ett tag och peaka runt dygn 3 men sedan kommer det att lugna ned sig och ha sina toppar och dalar. Jag närmar mig dag 12 och suget är så gott som bortblåst, kommer bara någon gång ibland men är inte lika starkt längre.

Något som jag märkte är att jag mår mycket bättre och känner hur jäkla varma mina händer är.

Du klarar det. Visa för dig själv att du är en jävla man.

Tack för peppen och tipsen. En snus kvar i asken, sen jäklar är det showtime!
Citera
2017-08-25, 23:00
  #9143
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorrynClerke
Dra av ett plåster fort eller långsamt?

Cold turkey är nog det som är bäst.

Jo men har också sett vad detta gör på folk. Man kommer liksom klättra på väggarna i en vecka. Inget direkt trevligt. Så där en lösning om att trappa ner stegvis är den jag tror mest på men har inte heller slutat helt så vet inte vilken som är bäst och mest viktigt den som nu gör att man faktiskt kommer sluta helt.
Citera
2017-08-25, 23:26
  #9144
Medlem
CXQHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo men har också sett vad detta gör på folk. Man kommer liksom klättra på väggarna i en vecka. Inget direkt trevligt. Så där en lösning om att trappa ner stegvis är den jag tror mest på men har inte heller slutat helt så vet inte vilken som är bäst och mest viktigt den som nu gör att man faktiskt kommer sluta helt.

Samtidigt ser jag fram emot mitt lidande, som att kroppen får ge tillbaka för all skit jag gett den så länge. Inte mer än rättvist om du frågar mig
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback