Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Barlow
Kan ni vara lika produktiva och fokuserade utan snus som ni var när ni snusade?
Jag har slutat att snusa, vilket jag är nöjd med. Snus kunde dock ge mig en sådan otroligt boost när jag jobbar. Jag läser och skriver väldigt mycket i jobbet och att lägga in en snus kunde ge mig en sådan otroligt boost vilket ledde till att jag kunde ta mig igenom arbetet hur tråkigt det än var. Nu känns det som att jag inte jobbar på samma nivå längre.
Jag antar att det inte är för länge sen du slutade eftersom du fortfarande glorifierar snuset. Du vänjer dig snart att leva utan.
Sen så finns det såklart inget alls i snuset som boostade ditt skrivande. Det är endast din beroendementalitet som tillskriver snuset en allmän gör-allt-bra-kraft. Detta eftersom man efter ett tag inte tar snus för att få en "guldkant på tillvaron" (vilket man kan förledas att tro), utan för att slippa må dåligt av abstinens.
Snart infinner sig ett beteende då man tar snus i alla sammanhang då man behöver må bättre. För att man är stressad, för att man är ledsen, trött, behöver tänka, behöver formulera en viktig mening, you name it.
Detta är såklart nonsens och ett konstlat behov man gradvis själv försatt sig i. Det är bara att backa i stegen och vänja av sig och när tillräckligt lång tid gått så är behovet av snus i såna sammanhang lika avlägset som innan man började med snus.