Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-25, 23:25
  #7165
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NecroByte
Tänker du fortfarande på snus någonting? Kan du berätta vilka positiva fördelar du har fått med att sluta?

Jag "tänker" på snus en del, men har inget sug/längtan efter det. Ibland om nåt är riktigt jävligt kan tanken komma, men det slår mig alltid att snuset inte löser problemet och att jag aldrig mer vill bli beroende. Och då släpper det.
Det har ju gått strax över 9 månader för mig nu, och jag trodde att man skulle vara konstant jagad av sug, efter 25 års bruk, de sista åren även när jag åt och sov, men nej, det är som en liten lätt klåda bara. Däremot när jag faktiskt snusade var jag konstant vrålsugen,,och suget släppte inte ens med prillan under läppen.

Fördelar:
Märker mer när jag är arg, ledsen, trött, jag ser mina gränser och kör inte bara på i 180.
Jag sover bättre.
Jag har fått råd att skaffa en lägenhet som hade varit för dyr för mig när jag var snusare.
Inte konstant jagad av sug.
Inga fula fläckar på lakan etc
Stolthet över att inte vara snusare, i vissa sammanhang skämdes man nästan.
Känslan av att vara en fri människa- så jävla skön.
Citera
2015-02-26, 16:33
  #7166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Varje abstinensbesvär är ett tecken på att nikotinmonstret håller på att dö. Det kippar efter luft och ber om mat (nikotin). Njut av att låta bli, och kväv den lille jäveln istället. Där har du ett bra sätt att få ut aggressioner
Jag blev nästan upprymd av abstinensen, för den påminde mig om att jag höll på att bli fri. Däremot led jag verkligen av sömnbristen, den gav mig ångest.
Men när den försvinner ska du veta att icke-snusare sover bättre än snusare.

Haha, fantastiskt inlägg och precis vad jag behövde läsa just nu. Jag har skjutit upp min skilsmässa med snuset i över ett år p.g.a. olika ursäkter men fick äntligen nog och gick cold turkey igår. Jag har sömnproblem och lätt för att brusa upp även med nikotin, men jag har valt att se på abstinensen som något intressant istället för bara jobbigt. Jag har visserligen väldigt svårt för att koncentrera mig, vilket inte är kul, men när jag inte måste göra något som kräver fokus så tycker jag nästan att yrseln och alla andra konstiga symptom är ganska underhållande.

Jag borde nästan gå in på knarkforumet och skriva en tripprapport om nikontinabstinens.
__________________
Senast redigerad av Forsvarsministern 2015-02-26 kl. 16:37.
Citera
2015-02-26, 19:35
  #7167
Medlem
Över 30 dagar utan snus och det börjar kännas något bättre. Luktade senast idag på en och något sug kände jag inte. Känner mig på något sätt mer fri.
Citera
2015-02-26, 20:50
  #7168
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsministern
Haha, fantastiskt inlägg och precis vad jag behövde läsa just nu. Jag har skjutit upp min skilsmässa med snuset i över ett år p.g.a. olika ursäkter men fick äntligen nog och gick cold turkey igår. Jag har sömnproblem och lätt för att brusa upp även med nikotin, men jag har valt att se på abstinensen som något intressant istället för bara jobbigt. Jag har visserligen väldigt svårt för att koncentrera mig, vilket inte är kul, men när jag inte måste göra något som kräver fokus så tycker jag nästan att yrseln och alla andra konstiga symptom är ganska underhållande.

Jag borde nästan gå in på knarkforumet och skriva en tripprapport om nikontinabstinens.

Jo man blir lite gött flummig och ofokuserad där i början
Citera
2015-02-26, 23:58
  #7169
Medlem
blomkossans avatar
Slutade snusa för 1 dygn, 6 timmar och 3 minuter sedan. Ja jag är exakt. Laddade ner appen snusless, tycker faktiskt den hjälp riktigt bra.
Snusat ungefär 1 dosa om dagen i ca 5 år, så visst känns det. Är uppsvälld i magen, flummig, känner mig nästan lite onykter. Har skurit ingefära i bitar som jag hela tiden är redo att stoppa upp under läppen.
Hoppas det blir bättre snart, men jag har bestämt mig. Jag kommer inte återvända till att vara en slav under nikotinet. Jag bestämmer! Tur jag jobbar kväll imorgon, kommer sova dåligt inatt...
Mvh
Citera
2015-02-27, 00:07
  #7170
Medlem
NecroBytes avatar
Vilket snus snusade ni om man får fråga ur ren nyfikenhet
Citera
2015-02-27, 00:07
  #7171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomkossan
Slutade snusa för 1 dygn, 6 timmar och 3 minuter sedan. Ja jag är exakt. Laddade ner appen snusless, tycker faktiskt den hjälp riktigt bra.
Snusat ungefär 1 dosa om dagen i ca 5 år, så visst känns det. Är uppsvälld i magen, flummig, känner mig nästan lite onykter. Har skurit ingefära i bitar som jag hela tiden är redo att stoppa upp under läppen.
Hoppas det blir bättre snart, men jag har bestämt mig. Jag kommer inte återvända till att vara en slav under nikotinet. Jag bestämmer! Tur jag jobbar kväll imorgon, kommer sova dåligt inatt...
Mvh

Jag har varit nikotinfri i ett dygn nu och har exakt samma symptom som dig. Jag har slutat slusa förut, för några år sen, och jag är beredd på att det troligen kommer att vara som värst under andra eller tredje dygnet. Sedan gick det över ganska snabbt om jag minns rätt.

Appar och ingefära hade troligen gjort det värre för mig, jag försöker att inte tänka på snus och fokusera på annat. Men alla fungerar inte på samma sätt. Det viktigaste är nog att man verkligen har bestämt sig.

EDIT: Motion hjälper väldigt mycket. Skönt att få utlopp för all ilska som kan byggas upp av abstinensen och endorfinerna brukar göra att man slipper må illa och blir klar i huvudet i några timmar efteråt.
__________________
Senast redigerad av Forsvarsministern 2015-02-27 kl. 00:14.
Citera
2015-02-27, 00:11
  #7172
Medlem
blomkossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NecroByte
Vilket snus snusade ni om man får fråga ur ren nyfikenhet
Endast portion. Varierade , ibland ettan ibland rapè. Berodde på vad jag var sugen på.
Mvh
Citera
2015-02-27, 00:14
  #7173
Medlem
blomkossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsministern
Jag har varit nikotinfri i ett dygn nu och har exakt samma symptom som dig. Jag har slutat slusa förut, för några år sen, och jag är beredd på att det troligen kommer att vara som värst under andra eller tredje dygnet. Sedan gick det över ganska snabbt om jag minns rätt.

Appar och ingefära hade troligen gjort det värre för mig, jag försöker att inte tänka på snus och fokusera på annat. Men alla fungerar inte på samma sätt. Det viktigaste är nog att man verkligen har bestämt sig.
Grattis!
Ja det tredje dygnet kommer förmodligen vara värst, men jag ska fanimej inte ge upp.

Ja man fungerar väl olika, men appen är riktigt bra faktiskt, skönt att se exakt hur länge man varit utan, hur lång tid det är kvar till nikotinet helt lämnat kroppen osv.
Lycka till!
Mvh
Citera
2015-02-27, 00:18
  #7174
Medlem
Hur orkar ni? Snus är ju det bästa som finns i hela världen.

Jag slutade en gång, höll upp i nästan 2 år. Sämsta jag har gjort i hela mitt liv tror jag.
Citera
2015-02-27, 00:26
  #7175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomkossan
Grattis!
Ja det tredje dygnet kommer förmodligen vara värst, men jag ska fanimej inte ge upp.

Ja man fungerar väl olika, men appen är riktigt bra faktiskt, skönt att se exakt hur länge man varit utan, hur lång tid det är kvar till nikotinet helt lämnat kroppen osv.
Lycka till!
Mvh

Ok det låter ganska användbart. Kan vara bra att kunna påminna sig själv om hur länge man har varit snusfri när folk vill bjuda på en prilla. Eftersom att jag har slutat förut så vet jag att det inte är så jobbigt att sluta som de flesta snusare tror. Att läsa på och få en uppfattning om vilka faser man kommer att gå igenom och när de brukar ta slut ökar nog chanserna för att man ska lyckas.

Lycka till till dig också!
Citera
2015-02-27, 00:38
  #7176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NecroByte
Vilket snus snusade ni om man får fråga ur ren nyfikenhet

På slutet så kedjesnusade jag vit portion som torkade ut min mun och irriterade mitt tandkött. Jag orkade inte med budgetsnus och började t.om. bli äcklad av Rapé och Ettan. Dagens första 2-3 snusar var alltid goda, men jag kunde inte kontrollera mig själv och bytte prilla varje kvart. Det hade kanske varit trevligt att snusa om jag kunde hålla mig till en prilla varje morgon och en på kvällen, men det kändes mycket lättare att bara sluta.

Citat:
Ursprungligen postat av pressaboggien
Hur orkar ni? Snus är ju det bästa som finns i hela världen.

Jag slutade en gång, höll upp i nästan 2 år. Sämsta jag har gjort i hela mitt liv tror jag.

Jag har inte känt av några positiva effekter av snus på flera år. Inte ens när jag började igen efter ett långt uppehåll. Det kan vara gott ibland, men är inte värt konstnaderna. Jag räknar med att kunna spara omkring 1500-2000 kr per månad genom att sluta snusa. Det finns mycket som är roligare än snus som man kan få för den summan.

Sen har jag snusat i över 10 år. Jag får ont i magen när jag snusar mycket, stickande känslor, och jag är orolig för hur snuset kan påverka min hälsa om jag fortsätter i flera decennier till. Jag kan lika gärna sluta redan nu.

En annan sak som jag blev medveten om under mitt uppehåll var hur starkt snus luktar för en icke-snusare. Om någon öppnar en dosa i en bil eller annat stängt utrymme känns det som att få blött gräs och tobak uppkört i näsan. Jag gillar lukten, men jag kan förstå att många säkert finner den motbjudande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback