Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-19, 00:41
  #5017
Medlem
Hamnbolls avatar
Ett tips för er som ska sluta: snusa mini-portion ett tag för att få ner nikotinnivån i kroppen. Det blir mycket lättare då. Snusa då inte heller tio dosor om dagen utan håll er till kanske en halv dosa mini om dagen (eller mindre om möjligt).
Citera
2012-03-19, 03:26
  #5018
Medlem
Nu har jag varit nikotinfri i lite mer än två månader. Känns dock fortfarande som att man skulle kunna trilla dit igen. Så fort livet går en emot lite blir man sjukt sugen på att låta nikotindjävulen omfamna en.
Citera
2012-03-19, 23:43
  #5019
Medlem
aco0os avatar
Jag slutade snusa i oktober 2011 och tänker fortfarande på en god prilla ibland när jag dricker mitt svarta kaffe... Något som hjälpt mycket under tiden var att gå ut och gå eller jogga så man tänker på annat.

Jag slutade helt enkelt "Cold Turkey". Den första veckan var otroligt jobbig, kallsvettades på nätterna, kunde inte sova, drömde mardrömmar osv. Jag vet inte men det känns som jag inte kan sluta tänka på snus hur jag än gör?
Citera
2012-03-20, 11:32
  #5020
Medlem
Två veckor och två dagar utan snuset nu och det känns underbart! Var mycket lättare än vad jag trodde
Citera
2012-03-21, 09:55
  #5021
Medlem
Layss avatar
7 månader senare!

Och jag är fortfarande snusfri. Tänkte det kanske kan hjälpa någon med motivationen här i tråden att någon kommer in igen och talar om att livet fortsätter efter man slänger ut prillan

Jag skrev en del i tråden under mina första veckor när jag slutade och upplevde aldrig några större besvär.
De första två veckorna var givetvis jobbigast vilket jag löste med att sysselsätta mig en hel del, jag borstade även tänderna oftare och åt en del snacks (tränar mycket så fanns ingen oro för att gå upp i vikt) och det som hjälpte mig allra mest var att tugga extra eucalyptus.

Efter de 3-4 första veckorna började beroendet klinga av ordentligt och nu några månader senare känns det riktigt skönt att vara nikotinfri, jag sparar sjukt mycket pengar och känner mig fräschare i kroppen och munnen.

Kämpa på alla ni som försöker!
Citera
2012-03-22, 11:23
  #5022
Medlem
Jaha, då har man varit utan snus i en vecka. Slutade helt Cold Turkey. Har väl fungerat helt okej, förutom de tre första dagarna som var lite jobbiga. Men nu har jag kommit till det stadiet där jag vill ha en snus, inte för att jag är jättesugen eller så utan för att det är ren livskvalité.

Varför ska jag inte ta en snus?
Citera
2012-03-22, 11:38
  #5023
Medlem
Dagge1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHARMANDER10
Jaha, då har man varit utan snus i en vecka. Slutade helt Cold Turkey. Har väl fungerat helt okej, förutom de tre första dagarna som var lite jobbiga. Men nu har jag kommit till det stadiet där jag vill ha en snus, inte för att jag är jättesugen eller så utan för att det är ren livskvalité.

Varför ska jag inte ta en snus?

Faktiskt väldigt stark att klara 1 vecka Cold Turkey, grattis!! (och det utan någon som helst ironi).

Varför slutade du? Var det:

1) Hälsoskäl
2) Ekonomiska skäl
3) "Tröttnat på skiten"
4) Trött på att lukta illa i munnen och ha gula tänder
5) "Det ger mig inget - kostar bara pengar"
6) Trött på att behöva åka till Statoil mitt i natten för att handla snus

Det måste ju vara något av ovanstående eller närliggande faktorer. Det kommer inte vara någon direkt livskvalitet att ta en prilla (om du frågar mig). Den första lär säkert sitta fint men efter någon dag är du tillbaka i loopen igen. Huvudskälet till att man snusar/röker är ju för att underhålla beroendet och osynliggöra abstinensen.

Abstinens är inte mysigt och har du börjat lyckas krångla dig ur greppet tycker jag du ska fortsätta med slutandet!
Citera
2012-03-22, 14:43
  #5024
Medlem
kommer ihåg att farsan min började tugga jävligt mycket tuggummi.

det fungera antagligen
Citera
2012-03-22, 16:13
  #5025
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagge1976
Faktiskt väldigt stark att klara 1 vecka Cold Turkey, grattis!! (och det utan någon som helst ironi).

Varför slutade du? Var det:

1) Hälsoskäl
2) Ekonomiska skäl
3) "Tröttnat på skiten"
4) Trött på att lukta illa i munnen och ha gula tänder
5) "Det ger mig inget - kostar bara pengar"
6) Trött på att behöva åka till Statoil mitt i natten för att handla snus

Det måste ju vara något av ovanstående eller närliggande faktorer. Det kommer inte vara någon direkt livskvalitet att ta en prilla (om du frågar mig). Den första lär säkert sitta fint men efter någon dag är du tillbaka i loopen igen. Huvudskälet till att man snusar/röker är ju för att underhålla beroendet och osynliggöra abstinensen.

Abstinens är inte mysigt och har du börjat lyckas krångla dig ur greppet tycker jag du ska fortsätta med slutandet!

Tack.

Inget av dessa faktiskt, av en ren slump så såg jag denna tråd och läste igenom några sidor och tänkte för mig själv så jävla svårt kan det inte vara. Så anledningen till att jag slutade var bara för att bevisa för mig själv att om jag vill så kan jag och det var ju inte så svårt faktiskt.

Men tack vare dina vänliga ord och omtänksamma inlägg så ska jag inte ta en snus, tack Dagge!
Citera
2012-03-22, 18:31
  #5026
Medlem
Nu har jag bestämt mig en gång för alla att sluta missbruka nikotin vars bruk håller på att köra
min ekonomi och hälsa i botten. På en månad (inklusive min sambos ranson) så går det 4 limpor
och 2 stockar kramsnus och det är knappt det räcker för sista dagarna innan lön så skramlar vi
ihop alla pantburkar för att få råd till skiten. Kan ju säga att man är relativt torsk

Nu kör jag en cold turkey och jag har bunkrat upp med sötsaker och nikotinplåster för
2 veckor. Nu ska jag bara till helvetet och tillbaka...
Citera
2012-03-23, 08:42
  #5027
Medlem
Dagge1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHARMANDER10
Tack.

Inget av dessa faktiskt, av en ren slump så såg jag denna tråd och läste igenom några sidor och tänkte för mig själv så jävla svårt kan det inte vara. Så anledningen till att jag slutade var bara för att bevisa för mig själv att om jag vill så kan jag och det var ju inte så svårt faktiskt.

Men tack vare dina vänliga ord och omtänksamma inlägg så ska jag inte ta en snus, tack Dagge!

Ännu en själ räddad :-D

Kör hårt! Läser du mina inlägg så har jag en historik med 4-5 misslyckade slutaförsök men nu är jag ren sen 11 september 2011.
Citera
2012-03-23, 09:12
  #5028
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagge1976
Ännu en själ räddad :-D

Kör hårt! Läser du mina inlägg så har jag en historik med 4-5 misslyckade slutaförsök men nu är jag ren sen 11 september 2011.

Hur känns det idag då?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback