Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-02, 19:54
  #1801
Medlem
Subb[a]s avatar
Varit snusfri hela dagen. Känner mig frustrerad över min livssituation just nu som inte gör slutandet bättre. Mycket att irritera sig på. Snusat ettan lös sedan jag var 14 år, alltså har jag snusat i snart 9 år, på senaste åren har det varit 1 dosa om dagen. Ca 6 dosor i veckan för att vara mer exakt. Förhoppningsvis tar det slut nu, jag kommer först försöka komma över nikotinsuget vilket jag hoppas ger sig inom en vecka iaf. Sedan kommer jag låta vanesuget plåga mig ganska länge, jag hoppas att det ger sig inom ett år iaf.

Edit; Nu började precis min hjärna lura mig... faktum är att jag har kvar lite av en dosa från innan nyår... tankegången var ungefär följande; "eftersom du har "billigt" snus kvar kan du ju snusa upp det nu"... lyckligtvis kände jag precis när jag tänkte så att om jag börjar tumma på liknande sätt nu så går det åt helvete med hela grejen...
Citera
2008-01-02, 22:04
  #1802
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subb[a]
Varit snusfri hela dagen. Känner mig frustrerad över min livssituation just nu som inte gör slutandet bättre. Mycket att irritera sig på. Snusat ettan lös sedan jag var 14 år, alltså har jag snusat i snart 9 år, på senaste åren har det varit 1 dosa om dagen. Ca 6 dosor i veckan för att vara mer exakt. Förhoppningsvis tar det slut nu, jag kommer först försöka komma över nikotinsuget vilket jag hoppas ger sig inom en vecka iaf. Sedan kommer jag låta vanesuget plåga mig ganska länge, jag hoppas att det ger sig inom ett år iaf.

Edit; Nu började precis min hjärna lura mig... faktum är att jag har kvar lite av en dosa från innan nyår... tankegången var ungefär följande; "eftersom du har "billigt" snus kvar kan du ju snusa upp det nu"... lyckligtvis kände jag precis när jag tänkte så att om jag börjar tumma på liknande sätt nu så går det åt helvete med hela grejen...


Jag tog la ut sista prillan 31 Dec kl 15.30, och enligt mina planer så skulle jag denna gång sluta då dosan var slut. För har man en dosa liggandes någonstans så tar man en. Men kämpa på nu!
Citera
2008-01-02, 22:40
  #1803
Medlem
Onakas avatar
Vill sluta nu när prishöjningen kommer och min studietid börjar med mycket mindre pengar i månaden än vad jag är van vid. Har legat på ca 1dosa per dag men har dragit ner detta till kanske 1dosa/3dagar. Har snusen innne mycket längre och börjar mer och mer känna att det bara är saken under läppen man saknar. Dock så blir jag så jävla arg på morgonen om jag inte tar en snus, jag kan skrika åt min sambo och vara som ett jävla anabola-offer.
En stor medalj från mig till alla er på FB som har lyckats sluta snusa.
Funderar på att sluta imorgon, eller kanske nästa vecka.. Fan, jag är fast i djävulens klor..
Citera
2008-01-02, 23:01
  #1804
Medlem
*nickNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaka
Dock så blir jag så jävla arg på morgonen om jag inte tar en snus, jag kan skrika åt min sambo och vara som ett jävla anabola-offer.

Grottmänniskofasen går över ganska fort när man väl lagt ner det helt, som jag ser det drar man bara ut på det när man trappar ner. Ta en skitvecka, det är jobbigt, men sedan ljusnar det.. långsamt, men det ljusnar. Fyra månader sen jag la ner, jag känner fortfarande sug ibland, men det är lite som sorg, man vänjer sig.
Citera
2008-01-03, 02:10
  #1805
Medlem
Subb[a]s avatar
Upptäckte precis att jag inte behöver gå runt och vara sur när man är sugen. Ibland tappar man dock kontrollen, och vill döda den där gamla tanten som kör 45 på 50-väg men huvuddelen av tiden kan jag vara rätt harmonisk bara jag tänker rationellt.
Citera
2008-01-03, 02:16
  #1806
Avstängd
JoltSparkZlers avatar
Jag har som tur är enbart snusat i drygt ett år, och vill egentligen inte sluta. Tycker att snus är trevligt, och har därför enbart valt att trappa ner, och bli av med beroendet. Kommer nog att fortsätta hobbysnusa då och då, enbart för att det smakar bra.
Gick idag och köpte en Catch mini med lakritssmak, och fick betala 26 jävla spänn för dosan.

Har tagit det jävla lungt med snusandet i några dagar nu, och det känns förjävligt. Är glad över att jag undvikit att bli gravt beroende.

Lider med er, och önskar er lycka till, ni som har en jävligt brant uppförsbacke.
Citera
2008-01-03, 02:17
  #1807
Medlem
antonfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subb[a]
Upptäckte precis att jag inte behöver gå runt och vara sur när man är sugen. Ibland tappar man dock kontrollen, och vill döda den där gamla tanten som kör 45 på 50-väg men huvuddelen av tiden kan jag vara rätt harmonisk bara jag tänker rationellt.


Jag har inte slutat snusa men vill ändå döda tanter som kör omotiverat sakta!
Citera
2008-01-03, 04:14
  #1808
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Jag vill fan sluta. Har bara snusat aktivt i typ.. 2-3 år. Borde alltså inte vara helt kört för mig. Mitt problem är att jag inte är 100% i huvudet just nu. Har ett jobb med mycket tidsomställningar och har problem med de tidiga tiderna (går upp klockan fem), dessutom är jag lite smådeppad och vet att om jag inte får snus på några timmar börjar tankarna gå runt. Mår helt enkelt lite smådåligt psykiskt, som jag alltid gör dessa månader och med den skit som hänt det senaste. Har till stor del dock kommit ur mitt dåliga mående..

Men är det rätt att sluta nu? Är rädd för att istället falla tillbaka i de dåliga tankebanorna och börja må sådär jävla dåligt igen. Kommer absolut inte klara jobbet den perioden heller, möjligen om jag slutar fredagen efter sista tidiga jobbdagen och sedan har jag två veckor på mig innan jag behöver tänka på hur fan jag ska sova och sådär igen och styra rätt på sömnproblemen.

Men vad tror ni? Ska jag vänta tills jag mår ännu bättre och känner mig helt redo eller kan jag klara det? Är det värt att trappa ner, typ börja snusa mini-portioner eller något så man minskar nikotinbehovet en period.

EDIT:
Ähh, jag försöker. Misslyckas jag så misslyckas jag - kanske lyckas trappa ner ytterligare iallafall. Är ju ganska lätt tillbaka på ruta ett liksom, bara ta en snus så är man där igen. Minns när jag trappade ner min konsumtion, får köra med samma tänk. "En halvtimma till sen kanske.. ähh nu klarar jag en halvtimma till... ähh lite till". Ungefär som att springa helt enkelt, för man vet ju att det blir bättre.

Ska även notera varje gång jag börjar tänka på snus, den tid då jag inte tänkte på snus. Det gjorde jag när jag var som mest nere, varje gång jag inte var ångestfylld eller ledsen skrev jag "glad" på en lapp. Ibland när det kändes som det aldrig mer skulle finnas glädje i mitt liv kollade jag på glad-lappen och blev mer positiv... får göra samma sak nu.

Just nu: sex minuter utan snus.
Citera
2008-01-03, 06:56
  #1809
Medlem
Subb[a]s avatar
Mitt största problem just nu; Sömnbrist. Inte sovit sedan igår. Mitt lite mindre problem, jag har kvar en dosa med fem portionssnusar som jag inte verkar lyckas förmå mig att kasta.
Citera
2008-01-03, 11:12
  #1810
Medlem
antonfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subb[a]
Mitt största problem just nu; Sömnbrist. Inte sovit sedan igår. Mitt lite mindre problem, jag har kvar en dosa med fem portionssnusar som jag inte verkar lyckas förmå mig att kasta.


Det låter lite som att du inte VERKLIGEN vill sluta, då kommer det sluta med att du sitter där och njuter av en snus igen.
Citera
2008-01-03, 12:51
  #1811
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Åhhhh... vad håller jag på med.
Jag blir tokig. Ska man ha sånhär nikotinabstinens i en vecka? Kan man inte lära sig att vara vid lägre doser först istället? Blir fan knäpp, kommer aldrig klara att göra mitt jobb på ett sätt som är säkert för andra människor. Är helt ofokuserad och kör en truck på ett par ton.. vill inte döda någon... vad fan ska jag göra?!
Citera
2008-01-03, 14:57
  #1812
Medlem
ozones avatar
Tre dagar nu.. vad tiden går sakta! men tur att jag kan läsa på Flashback.. för då blir jag peppad
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback