Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-17, 23:05
  #13
Medlem
Engelskas avatar
Hur skulle man göra en fenomenologisk analys av idén skatt = stöld?

Kan man göra en stöldens och en skattens fenomenologi? Hur går det till då?
Citera
2014-03-19, 02:50
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engelska
Hur skulle man göra en fenomenologisk analys av idén skatt = stöld?

Kan man göra en stöldens och en skattens fenomenologi? Hur går det till då?

Du analyserar fenomenet skatt = stöld (vad detta nu innebär), samt 'skatt' som fenomen. Vad innebär detta? Det innebär att du helt och hållet fokuserar på hur dessa koncept uppenbarar sig för dig, och inte försöker grunda dem i någonting som ligger bortom denna uppenbarelse.
Citera
2014-03-19, 15:00
  #15
Medlem
Engelskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ontic
Du analyserar fenomenet skatt = stöld (vad detta nu innebär), samt 'skatt' som fenomen. Vad innebär detta? Det innebär att du helt och hållet fokuserar på hur dessa koncept uppenbarar sig för dig, och inte försöker grunda dem i någonting som ligger bortom denna uppenbarelse.

Blir det inte då att fråga sig själv och vilket förhållande man själv har till påståendet "skatt = stöld"? Typ att jag är inte liberal, därför så uppenbarar sig påståendet inte för mig på samma sätt som för en liberal då jag inte delar de liberala äganderättsaxiomen?

Edit: Du kan klicka på länken om du undrar vad (skatt = stöld) det är för något.
__________________
Senast redigerad av Engelska 2014-03-19 kl. 15:26.
Citera
2016-05-20, 09:03
  #16
Medlem
BushwickBills avatar
På enkel Svenska kan man väl säga att det är hur saker och ting ter sig? Det är väl ett subjektivt begrepp och inte ett objektivt?

Jag har hört det mängder av gånger men jag tycker det är ett konstigt begrepp. När Sartre skriver i Äcklet om hur hans huvudrollskaraktär sitter på bänken och gnäller över trädets rötter som slingrar sig under hans fötter har jag för mig Klas Östergren kallar det "en femonologisk analys av existensen" i sitt förord.

Har jag förstått det rätt?
Citera
2016-05-20, 14:39
  #17
Medlem
EvaDahlgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
På enkel Svenska kan man väl säga att det är hur saker och ting ter sig? Det är väl ett subjektivt begrepp och inte ett objektivt?

Jag har hört det mängder av gånger men jag tycker det är ett konstigt begrepp. När Sartre skriver i Äcklet om hur hans huvudrollskaraktär sitter på bänken och gnäller över trädets rötter som slingrar sig under hans fötter har jag för mig Klas Östergren kallar det "en femonologisk analys av existensen" i sitt förord.

Har jag förstått det rätt?


Äcklet är väl inte en sådär jättesofistikerad fenomenologisk analys, eller?

Det var längesedan jag läste den dock så jag kan ha fel.

Sartres analys av skam i Varat och intet är i sådana fall mer intressant om du frågar mig. Skam är ju en social känsla då vi alltid känner skam inför någon. Och genom skam blir vi medvetna om andras existens då vi upptäcker att det finns et annat medvetande som skådar oss (och bedömer oss), eller något sådant. Var längesedan jag tänkte på Sartre överhuvudtaget.

Som jag ser på fenomenologi så handlar det om att undersöka saker o ting såsom de uppenbarar sig för oss som någonting konkret. Man kan jämföra detta med naturvetenskaperna som undersöker saker o ting såsom någonting abstrakt. En fysiker eller kemist kan ju reducera en människa till "bara atomer", skillnaden mellan en människa och en gran är bara en fråga om hur dessa atomer är strukturerade. Men för mig som människa är jag ju inte bara en massa atomer. Det är inte så verkligheten uppenbarar sig för mig. Om jag skulle gå nedför en stig och se två män hugga ned en gran så skulle jag givetvis uppleva någonting helt annat än om jag gick nedför en stig och såg två män hugga ihjäl en människa. Det är inte "bara atomer", i varje fall inte i någon konkret mening. Men vår vardagsförståelse av verkligheten är egentligen inte heller konkret utan även den abstrakt. Vi förenklar vår upplevelser hela tiden och tolkar den efter våra invanda scheman.

Så en fenomenologisk analys ska göra någonting abstrakt mer konkret medan en "naturvetenskaplig analys" ska göra någonting mer konkret (fastän vardagsverkligheten är abstrakt) mer abstrakt. Det är därför naturvetenskapsmän skriver korta artiklar medan fenomenologer skriver böcker på över 600 sidor.

Alfred Schütz däremot har skrivit artiklar i ämnet fenomenologisk analys. Här är ett exempel:
https://www.marxists.org/reference/s...ge/schuetz.htm

Det många fenomenologiska analyser har gemensamt är att de försöker undersöka någonting utifrån många olika aspekter. De verkar tycka om att undersöka helheten av ett fenomen och inte bara delarna. Tror jag i alla fall.
Citera
2016-06-03, 21:48
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engelska
Vad är en fenomenologisk analys? Vad är det man undersöker? Hur undersöker man det? Och vilka resultat ger det?

Svaret finns i frågan.

Vad är den: En fenomenologisk analys är en en inåtriktad analys.
Vad undersöker man: Den inre processen snarare än den yttre verkligheten.
Vilka resultat ger det: Rent nonsens.
Citera
2016-06-11, 23:47
  #19
Medlem
omegatrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Du går runt i stan en sommardag och kanske köper en glass och njuter av det fina vädret. Senare på dagen tar du tåget ut till sommarstugan som ligger uppåt Grisslehamn. Väl framme där byter du till något riktigt bekvämt och sätter dig i hammocken. Sluter ögonen och låter tankarna vandra, kanske du tänker på glassen, utan några åsikter eller teorier om glassen. Detta är då epoché, och en fenomenologisk analys av glassen. Senare på kvällen kommer några fina människor hem till dig på en liten grillfest, ja tro det eller ej, men dessa människor är mkt intresserade av fenomenologi och du får då tillfälle att prata om glassen på ett fenomenologiskt sätt. Då kan ni dra igång positivet och veva fram de vanliga flosklerna om att-varo och vad-varo och ha en riktigt mysig fin-till-varo!

Kan det vara därför min filosofilärare ansåg att Heidegger bäst bör undvikas?

Bästa sammanfattningen av fenomenologin jag någonsin läst!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback