Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-13, 04:37
  #1
Medlem
Halloj.

Ja, ikväll var det dags igen för Modo att misslyckas med att ta sig vidare när det väl gäller och totalt då fjärde gången inom loppet av 6 år som man missar slutspelet (kom ihåg att laget tog SM-guld för bara 7 år sedan).

Lagom under kvällen dök även denna video upp som beskriver Modos senaste säsong (en sorts uppföljare till den som släpptes senast modo missade år 2011):

https://www.youtube.com/watch?v=OgAjXh372f0


Några med insyn i Modo? Vad är det som går snett egentligen, det känns som om laget har testat alla sorters banor att gå men ingenting vill klicka och laget har suttit fast på sin 8e/7e-plats under nästan hela 2000-talet med undantag kring guldåret.
Citera
2014-03-13, 06:36
  #2
Medlem
Displaceds avatar
Du pratar som om Modo förväntas göra bättre ifrån sig. Modo känns lite som ett mittenlag som föll offer till det nya värdelösa Play-in-systemet, inte mer.
__________________
Senast redigerad av Displaced 2014-03-13 kl. 06:40.
Citera
2014-03-13, 12:24
  #3
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Displaced
Du pratar som om Modo förväntas göra bättre ifrån sig. Modo känns lite som ett mittenlag som föll offer till det nya värdelösa Play-in-systemet, inte mer.

Nu faller man ju inte offer till man faller offer för, men inte föll Modo offer för systemet. Jag har ju följt klubben länge och har mina sympatier där [utan att vara direkt involverad] av gammal vanas skull.

Orsaken handlar om Modo inte om systemet. Modo är inte ett stabilt lagbygge som år efter år tillhör toppen med tillfälliga dippar. Modo är ett lag som tillhör nedre delen av mitten som ofta faller ner mot botten och ibland lyckas få till ett succébygge. Just detta att Modo så snabbt går från topp till botten visar att det mer handlar om tillfälligheter än medvetenhet.

Traditionellt sett har Modo byggt på talanger ur den lukrativa plantskolan. Det har format laget och gett det sin mittenposition. I den värvarkultur som numera råder är det svårare att bygga ett lag på unga talanger och Modo har alltid haft svårt att hålla dem kvar under deras blomningsperiod.

Modo lär snart vara i kvalserien igen.
Citera
2014-03-14, 22:06
  #4
Medlem
Jahopp. och där rök Näslund som GM - Foppa näste att lämna? Har för mig att de hade lika långa kontrakt och han lär väll inte vara vidare intresserad att vara assisterande nu när han redan pendlat upp till varje hemmamatch och dessutom nu utan Mackan.
Citera
2014-03-14, 22:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu faller man ju inte offer till man faller offer för, men inte föll Modo offer för systemet. Jag har ju följt klubben länge och har mina sympatier där [utan att vara direkt involverad] av gammal vanas skull.

Orsaken handlar om Modo inte om systemet. Modo är inte ett stabilt lagbygge som år efter år tillhör toppen med tillfälliga dippar. Modo är ett lag som tillhör nedre delen av mitten som ofta faller ner mot botten och ibland lyckas få till ett succébygge. Just detta att Modo så snabbt går från topp till botten visar att det mer handlar om tillfälligheter än medvetenhet.

Traditionellt sett har Modo byggt på talanger ur den lukrativa plantskolan. Det har format laget och gett det sin mittenposition. I den värvarkultur som numera råder är det svårare att bygga ett lag på unga talanger och Modo har alltid haft svårt att hålla dem kvar under deras blomningsperiod.

Modo lär snart vara i kvalserien igen.

Håll dina hästar. Modo spelar ju väldigt många juniorer och har många bra sådana med stor utvecklingspotential. Så varför skulle Modo vara på väg utför? Jag anser att utgångspunkten inför kommande säsong är mycket bättre än inför den säsong som var, då det är möjligt att juniorerna kommer utvecklas.

Sen är det ju givet att man i Modos situation måste göra värvningar. Låt säga att du var GM i Modo. Vad skulle du gjort inför kommande säsong?
__________________
Senast redigerad av Canucks 2014-03-14 kl. 23:01.
Citera
2014-03-14, 23:43
  #6
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canucks
Håll dina hästar. Modo spelar ju väldigt många juniorer och har många bra sådana med stor utvecklingspotential. Så varför skulle Modo vara på väg utför? Jag anser att utgångspunkten inför kommande säsong är mycket bättre än inför den säsong som var, då det är möjligt att juniorerna kommer utvecklas.

Sen är det ju givet att man i Modos situation måste göra värvningar. Låt säga att du var GM i Modo. Vad skulle du gjort inför kommande säsong?


Nu skrev jag inte att man inte spelat med många juniorer. Jag skrev att det är svårt att bygga ett lag på unga talanger eftersom de har ett annat mål i sikte, nämligen att spela i NHL. Så såg det inte ut för 40 år sedan. Då var NHL en dröm som få fick uppleva. Nu är dörren öppen på vid gavel om man är en talang.

Jag tror på filosofin att bygga både föreningsanda och lag. När det gäller att bygga lag gäller det att vara noggrann och inte välja spelare för spelare utifrån fel förutsättningar. Det gäller att ha en helhetsbild över vilken hockey som ska spelas och vilka spelartyper som passar in i det systemet. Personligen tror jag att A Forsberg är fel ledartyp för ett lag som Modo. Jag tror även att det är bra om både Näslund och P Forsberg lämnar ledarstaben. På något sätt tror jag att det smög sig in en övertro att dessa herrar kommer att göra underverk genom sin blotta närvaro.

När jag tittar på Modo som förening så gör jag det med ett väldigt långt historiskt perspektiv. Långt innan ES bildades. Modo har egentligen aldrig haft några längre perioder av stabilitet, trots att det vunnits 2 SM-guld och spelats 6 SM-finaler. Det har alltid varit snabbt upp och snabbt ner. Den sammantagna positionen över tiden har varit i nedre delen av tabellen.
Citera
2014-03-15, 16:05
  #7
Medlem
Modo lever ju på drömmar. Det sista vi har är just nu Sedinarna så vi får nog mer eller mindre vänta tills de slutat i Vancouver (och föropningsvis slipper avsluta sina karriärer pga skador) så att de kan komma hem och ge oss nya hopp - likt säsongen 2009/2010.

Att Skröder överhuvudtaget är kvar tror jag mest beror på att det skulle vara en politisk förlust för modo att inte ha någon "kulturbärare" kvar i laget. Att vi tar hem Öberg är även det ett tacken på sentimentalitet inom föreningen/staden.

Har vi inte dessa kulturbärare så har inte juniorerna några förebilder, publiken sviker och hela begreppet om The Hearth of Hockey konstaterar sin död.
Citera
2014-03-16, 11:20
  #8
Medlem
Corrans avatar
hahaha, grym video!

"Play-in är bara ett spektakel för fattiga klubbar att få falska förhoppningar"
Citera
2014-03-16, 11:34
  #9
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manbat.
Modo lever ju på drömmar. Det sista vi har är just nu Sedinarna så vi får nog mer eller mindre vänta tills de slutat i Vancouver (och föropningsvis slipper avsluta sina karriärer pga skador) så att de kan komma hem och ge oss nya hopp - likt säsongen 2009/2010.

Att Skröder överhuvudtaget är kvar tror jag mest beror på att det skulle vara en politisk förlust för modo att inte ha någon "kulturbärare" kvar i laget. Att vi tar hem Öberg är även det ett tacken på sentimentalitet inom föreningen/staden.

Har vi inte dessa kulturbärare så har inte juniorerna några förebilder, publiken sviker och hela begreppet om The Hearth of Hockey konstaterar sin död.


Kulturbärare är viktigt om de bär en vinnarkultur.
Citera
2014-03-26, 20:14
  #10
Medlem
swixxys avatar
Problemet med Modo i är att det finns ingen riktig stomme, inför nästa säsong finns det 13 utespelare där inte speciellt många skulle klassas som "core-spelare".

Det Modo behöver är ca 5 spelare till som man kan förlita sig på likt Per Svartvadet, Hans Jonsson eller Magnus Wernblom.
Citera
2014-03-26, 21:15
  #11
Medlem
Moroten89s avatar
Modo känns lite som hockeyligans svar på mitt älskade Villa/Lidköping en gång i tiden, man är bättre än botten, men sämre än toppen, ett evigt mittenlag. Vad är det som hindrar t. ex Peter Forsberg ifrån att pumpa in några miljoner i klubben i sann KHL-anda? Jag vet att han finansierade en stor del av arenabygget, men han har väl aldrig liksom skänkt pengar till spelarköp och så?

Trots att jag hejar på HV i högsta serien så måste jag säga att jag gillar Modo skarpt, man kan inte hata Modo (förutsatt att man inte är ifrån Medelpad) och jag hoppas verkligen att de kommer vara en del av högsta serien även på sikt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback