Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-13, 02:44
  #1
Medlem
Vad är den tekniska termen för mars vinkelräta bana med galax NGC5122?

Och händer något i NGC5122 som gör att mars lyser varmare?

stellarium säger att det är "spica" ligger lite under, och det blir lättare att se vad jag menar med vinkelräta banan om man kör en galaktiskt rutnät, de "kork-skruvar" sig liksom runt "mendianen" och "ekliptikan", och är parareellt avstånd när medianen och ekliptikan är vinkelräta?
__________________
Senast redigerad av freethespeech 2014-03-13 kl. 03:06.
Citera
2014-03-16, 23:10
  #2
Medlem
TitanDukes avatar
vad pratar du om .
Citera
2014-03-17, 00:13
  #3
Medlem
jag undrade om det fanns någon term för att mars låg i en tillsynes vinkelrät symmetri med ett galaxkluster(?)

Mars
lat: S 13grader 30
long: E 169 11'59.99

fov 169

kolla hur ngc5122 (eller spica) rör sig - gentemot phobus och deimos
2014-03-12
13:07 - 16:30

Sen undrade jag om Mars vart utsatt för någon bakgrundstrålning, Händer något i någon galax i närheten? som gjorde att den lyser så varmt nu?...
vartannat år är den iofs närmare jorden - som nu tex..
men jag kan inte minnas att jag sett mars såhär röd under tidigare år?
__________________
Senast redigerad av freethespeech 2014-03-17 kl. 00:16.
Citera
2014-03-17, 11:34
  #4
Medlem
Polarlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freethespeech
jag undrade om det fanns någon term för att mars låg i en tillsynes vinkelrät symmetri med ett galaxkluster(?)

Mars
lat: S 13grader 30
long: E 169 11'59.99

fov 169

kolla hur ngc5122 (eller spica) rör sig - gentemot phobus och deimos
2014-03-12
13:07 - 16:30

Sen undrade jag om Mars vart utsatt för någon bakgrundstrålning, Händer något i någon galax i närheten? som gjorde att den lyser så varmt nu?...
vartannat år är den iofs närmare jorden - som nu tex..
men jag kan inte minnas att jag sett mars såhär röd under tidigare år?

Jag hänger inte heller med? Att planeter och avlägsna galaxer ligger nära varandra på himlen händer ju hela tiden. Och vadå bakgrundsstrålning? Sist jag kollade (en vecka sedan) såg Mars ut som den brukar göra. Att den lyser starkare beror ju på att den ligger närmare oss nu.
Citera
2014-03-17, 14:13
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polarlight
Jag hänger inte heller med? Att planeter och avlägsna galaxer ligger nära varandra på himlen händer ju hela tiden. Och vadå bakgrundsstrålning? Sist jag kollade (en vecka sedan) såg Mars ut som den brukar göra. Att den lyser starkare beror ju på att den ligger närmare oss nu.

Ja, men denna närhet uppstår varje 2 år? Jag kan inte minnas att den har varit lika röd för 2 år sen...

och jag vet inte, jag satt o fippla med rutnätet, och helt plötsligt så gick mars och ngc5122 i tanden över Paris.
När jag kolla från Mars så vet inte, mars månar +ngc... det såg ut precis som en vevborr.
Citera
2014-03-17, 14:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polarlight
Jag hänger inte heller med? Att planeter och avlägsna galaxer ligger nära varandra på himlen händer ju hela tiden. Och vadå bakgrundsstrålning? Sist jag kollade (en vecka sedan) såg Mars ut som den brukar göra. Att den lyser starkare beror ju på att den ligger närmare oss nu.

Ja, men närheten uppstår varje 2 år? Jag kan inte minnas att den har varit lika röd för 2 år sen...

och jag vet inte, jag satt o fippla med rutnätet, och helt plötsligt så gick mars och ngc5122 i tanden över Paris.
När jag kolla från Mars så vet inte, mars månar +ngc... det såg ut precis som en vevborr.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback