Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-12, 20:57
  #1
Medlem
qwertyyyyyys avatar
Hej. Jag vill gärna berätta här på flashback och dela vad jag tycker angående cannabis.

http://www.metro.se/fraga-ska-vi-leg...?stop_mobi=yes
"90% har svarat ja på frågan: ska vi legalisera cannabis?"

Sveriges narkotikapolitik fungerar inte. Förbudet skadar mer än det är till hjälp, cannabisbrukare får problem och straffas hårt, samtidigt som användningen inte minskar, tvärtom. Cannabisbruket ökar bland unga, och är nu den vanligaste drogen efter nikotin och alkohol. Ungdomarna har fått reda på att det de får lära sig i skolan och av sina föräldrar inte stämmer.

Detta är ett problem, eftersom att det just de ungas kroppar som påverkas negativt om de röker cannabis innan hjärnan är färdigutvecklad. Om man istället skulle reglera cannabis och få bort stor del av det från gatorna, skulle man kunna reglera så att minderåriga inte får tag på cannabis; ingen cannabislangare frågar kunder om legitimation. En annan fördel med detta är att brukare inte behöver ge sig in i kriminalitet. Därmed blir även chansen att cannabisanvändare testar tyngre droger mindre. Kontakten med den kriminella världen är svaret på hur påståendet "Cannabis är en inkörsport till tyngre drogen" kom till.

Många platser i världen har nu avkriminaliserat cannabis, tex Spanien, Belgien, Schweiz, Portugal, Australien och delar av USA. Det har fått dagens ungdom att öppna ögonen, tack vare media och internet bland annat och de undrar varför narkotikapolitiken är så sträng, medans delar av samhället och världen säger emot.

Det många inte verkar förstå är att många personer som brukar plantan klarar av att göra det på ett ansvarsfullt sätt. Det passar inte in på dem att de är "missbrukare", vilket man automatiskt blir när man brukar plantan på något sätt idag. Det används på ansvarsfulla sätt i många delar av världen, varför skulle inte svenskar kunna göra det? Man borde satsa på vården istället för att sätta en missbruksstämpel som hindrar brukare på många sätt, tex: svårt att få jobb, lägenhet, körkort osv. Varför jaga människor som röker cannabis när man istället kan låta de hanterar bruket på ett bra sätt göra det, och låta de som har riktiga problem söka upp vård själva. Även att satsa på BRA information, alltså fakta och inte propaganda som använts de senaste åren är bra. Att göra en bild av hur cannabis verkligen ser ut, med positiva och negativa sidor, istället för knark är bajs punkt slut.

Det hjälper inte att försöka avskräcka eller skrämma ungdomarna längre, det har vi bevis på med den nuvarande narkotikapolitiken. Det är dags att öppna ögonen! Resten av världen har gjort/gör det!

Sedan har vi ju medicinsk cannabis som har väldigt många positiva effekter, men det området orkar jag inte gå in på nu.

Människor ska vara fria att ha valet vad de vill göra sina egna kroppar, vad de vill stoppa in i sin. Vuxna människor kan välja själva vad som är bra och nyttigt för dem och deras egen kropp, som DE SJÄLVA äger och bestämmer över och inte staten.

källhänvisningar: http://www.ask.com/question/list-the...juana-is-legal

http://fof.se/cannabis
Citera
2014-03-12, 21:23
  #2
Medlem
Brurs avatar
Skulle nog inte göra någon skillnad om du skickade det där till någon politiker.
Tycker ändå att det skulle passa som en insändare bättre. Dock lär det ju bli grymt svårt att få det publicerat :P
Citera
2014-03-12, 21:27
  #3
Medlem
patheuzs avatar
Insändare!
Citera
2014-03-12, 23:11
  #4
Medlem
Jättebra att du funderar och har åsikter kring politiken, men jag vet inte om det tillför så mycket nytt. Allt det där har sagts många gånger förut, speciellt på Flashback.
Citera
2014-03-13, 18:57
  #5
Moderator
kvm3s avatar
Cannabis --> Cannabisaktivism
/Moderator
Citera
2014-03-13, 19:27
  #6
Medlem
Jellohs avatar
Jättebra! Några omformuleringar och det blir en ännu bättre insändare. Spontant är fokusen på ungdomar lite för överhängande eftersom i Svenssonvärlden är de ju dessa som skall skyddas och inte kan tänka själv. Jag är själv trött på att mitt ytterst tillfälliga drogbruk behandlas bara som ett ungdomsproblem när jag är närmare 50 än 18. BRA information låter mer partiskt än KORREKT information. För trött för att ta upp medicinsk cannabis? Ja dom blir ju trötta och apatiska av sitt röka.... men att det är en diskussion för sig är ju rätt. Andra kanske kan komma med fler förslag? Min språkliga förmåga och vokabulär är synnerligt hårt åtgångna efter 20 års cannabismissbruk
Citera
2014-03-29, 14:59
  #7
Medlem
tycker att matte420´s (en liten text om en växt) vore en kanongrej att skicka till politiker
den politiker som blundar för den texten är ju galen
Citera
2014-03-29, 15:35
  #8
Medlem
Endemisks avatar
Nu anser jag förvisso att din text är ganska "daterad". Allt du tar upp har redan nämnts ad nauseam. Härunder följer dock ett antal anmärkningar.

Medans är talspråk. [...] det har vi bevis på med den nuvarande narkotikapolitiken ser märkligt ut; jag rekommenderar att du byter ut med mot i form av. [...] men det området orkar jag inte gå in på nu ser nonchalant och oprofessionellt ut. Propaganda och fakta står inte nödvändigtvis i motsatsförhållande.

Cannabisbruket ökar bland unga, och är nu den vanligaste drogen [...] -- är cannabisbruket den vanligaste olagliga drogen?

Du verkar gilla att använda dig av helt överflödiga komman. Din text skulle se betydligt bättre ut om du gjorde dig av med dessa.
__________________
Senast redigerad av Endemisk 2014-03-29 kl. 15:51.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback