Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-12, 16:21
  #1
Medlem
Behöver all hjälp jag kan få för att öka min muskelmassa. Allt ifrån kost till träning. Just nu har kört på i ett år snart, gymmat 5 dagar i veckan.

Jag är 185 Cm, väger 78 kg.

Kör ett fyra dagars schema för hela kroppen
- Bröst, triceps, mage
- Ben, bicep, mage
- Rygg, triceps mage
- Axlar, nacke, biceps, mage.

Sen jag började gymma har jag gått upp runt 15 kg. Nu däremot känner jag att jag fastnat. Behöver hjälp, vill öka mer muskler, speciellt bröst och ben.
Är mitt schema dåligt upplagt, finns det proteinpulver som någon kan rekommendera elelr något annat lagligt preparat. Jag känner också att jag fått enmassa fett på undre delen av mage, går det är förebygga detta eller måste man leva med det när man försöker gå upp i vikt?
Citera
2014-03-12, 16:54
  #2
Avstängd
creepingdeaths avatar
fett sätter sig oftast där för dom flesta så länge man står ut och det inte utvecklas till värsta kulmagen så tycker jag nog man kan leva med det under en uppgångsperiod (vid diet är det också oftast där det släpper sist, dvs övre magrutorna poppar upp först)
Citera
2014-03-12, 17:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
fett sätter sig oftast där för dom flesta så länge man står ut och det inte utvecklas till värsta kulmagen så tycker jag nog man kan leva med det under en uppgångsperiod (vid diet är det också oftast där det släpper sist, dvs övre magrutorna poppar upp först)

Dom fyra övre magrutorna syns tydligt. Men under är det ganska mycket fett Vill gå upp en massa, har liksom tappat hoppet snart. Tränar varje dag, utvecklas inte så mycket. Blir besviken.
Citera
2014-03-12, 17:09
  #4
Avstängd
creepingdeaths avatar
du kanske bara äter precis så det räcker för att bibehålla din nuvarande vikt och behöver lägga dig på ytterligare 300-500 kalorier för att kroppen ska ha något att bygga nytt av? det kanske också kan vara läge att prova ett nytt schema, om du t ex under en längre period kört 3x10 kanske du kan prova att köra 5x5 istället t ex.
Citera
2014-03-12, 17:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
du kanske bara äter precis så det räcker för att bibehålla din nuvarande vikt och behöver lägga dig på ytterligare 300-500 kalorier för att kroppen ska ha något att bygga nytt av? det kanske också kan vara läge att prova ett nytt schema, om du t ex under en längre period kört 3x10 kanske du kan prova att köra 5x5 istället t ex.

Vad tycker du om mitt schema, borde jag ändra något?
Citera
2014-03-12, 17:40
  #6
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enenen
Vad tycker du om mitt schema, borde jag ändra något?
Du skulle förmodligen kunna få snabbare resultat om du inte splittade upp så mycket. Hur mycket tar du i bänk, mark och böj?
Citera
2014-03-12, 17:43
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Du skulle förmodligen kunna få snabbare resultat om du inte splittade upp så mycket. Hur mycket tar du i bänk, mark och böj?

Vad menar du med splitta mycket?

Bänk kör jag 70kg 3x10 har maxat 100kg en gång med en kompis

Mark körde jag 130kg förut, men vågar inte köra längre, får ont i undre delen av ryggen antagligen kör jag fel.

böj kör jag runt 70kg. maxar inte här, utan kör många reps.
Citera
2014-03-12, 17:53
  #8
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enenen
Vad menar du med splitta mycket?

Bänk kör jag 70kg 3x10 har maxat 100kg en gång med en kompis

Mark körde jag 130kg förut, men vågar inte köra längre, får ont i undre delen av ryggen antagligen kör jag fel.

böj kör jag runt 70kg. maxar inte här, utan kör många reps.
Att du kör en rullande fyrsplit gör ju att frekvensen blir lägre, och vilodagarna mindre. Det känns inte helt motiverat efter ett års träning.

Bänk ser okej ut, det räcker nog med en gång i veckan. Men knäböj skulle du kunna köra oftare, du ligger en bit efter där och skulle kunna köra det varje pass för att öka snabbt. Vad gäller marklyft så är det nog tekniken som är fel där ja, annars borde det gå att köra någon gång i veckan.
Citera
2014-03-12, 18:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Att du kör en rullande fyrsplit gör ju att frekvensen blir lägre, och vilodagarna mindre. Det känns inte helt motiverat efter ett års träning.

Bänk ser okej ut, det räcker nog med en gång i veckan. Men knäböj skulle du kunna köra oftare, du ligger en bit efter där och skulle kunna köra det varje pass för att öka snabbt. Vad gäller marklyft så är det nog tekniken som är fel där ja, annars borde det gå att köra någon gång i veckan.

Ben är viktigt för mig. Är det okej att köra böj varje dag då? typ 3x10 eller något sånt?
Citera
2014-03-12, 18:39
  #10
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enenen
Ben är viktigt för mig. Är det okej att köra böj varje dag då? typ 3x10 eller något sånt?
Varje dag är för ofta, men tre gånger i veckan är inte ovanligt. Både Stronglifts och Starting Strength föreslår 3 set knäböj först i på varje pass.
Citera
2014-03-12, 18:52
  #11
Medlem
Mogelkryddans avatar
Alldeles för mycket mag träning, Crunches och sånt ger inte särskilt mycka satsa på att träna mage 1-2ggr/veckan. Du får otroligt mycket mag träning från böj och mark så
Citera
2014-03-12, 18:59
  #12
Medlem
finns det någon sida där man kan kontrollera sitt kalori intag samt hur mycket man behöver dagligen?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback