Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-12, 13:55
  #1
Avstängd
Har en gammal labb som släpar, och den handlar om att vi ska ladda ner senaste från kernel.org, kompilera den och sen boota med den. Allt det har jag gjort för flera veckor sedan och det funkade finfint. Jag sket i labben eftersom jag hittade inte en riktig frågeställning i den, men nu ber min lärare om svar. Eftersom jag inte orkar upprepa processen så frågar jag istället här.

Fråga: Vad är skillnaden mellan output från lsmod jämfört med den här nya kärnan och din gamla?
Citera
2014-03-12, 14:25
  #2
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trq
Fråga: Vad är skillnaden mellan output från lsmod jämfört med den här nya kärnan och din gamla?
lsmod printar ut kernelmoduler(ls=list, mod=modules). En laddad kernelmodul är en objektfil som pratar direkt med kerneln.

Anyway, du får kolla vilka moduler som din gamla kernel hade och den nya. Och det är skillnaden.
Citera
2014-03-12, 14:46
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
lsmod printar ut kernelmoduler(ls=list, mod=modules). En laddad kernelmodul är en objektfil som pratar direkt med kerneln.

Anyway, du får kolla vilka moduler som din gamla kernel hade och den nya. Och det är skillnaden.
Jaha okej, tack. När jag kompilerade kärnan fick jag välja vilka moduler. Det är alltså dessa som jag valde samt alla andra som redan var ibockade som kommer synas vid lsmod i den nya kärnan.
Citera
2014-03-12, 14:49
  #4
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trq
Jaha okej, tack. När jag kompilerade kärnan fick jag välja vilka moduler. Det är alltså dessa som jag valde samt alla andra som redan var ibockade som kommer synas vid lsmod i den nya kärnan.
Yup! Sen kan det vara så att du installerat något efter du kompilerade kärnan och då laddas även nya moduler in, moduler för t.ex hårdvara.
Citera
2014-03-12, 14:53
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Yup! Sen kan det vara så att du installerat något efter du kompilerade kärnan och då laddas även nya moduler in, moduler för t.ex hårdvara.
Dessa moduler kan exempelvis vara drivrutiner? Och så vidare?
Citera
2014-03-12, 14:55
  #6
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trq
Dessa moduler kan exempelvis vara drivrutiner? Och så vidare?
Ja, en kernelmodul är en modul så en drivrutin är inte bara en modul utan flera filer. Men det stämmer eftersom drivrutin använder kernelmoduler för att göra syscalls osv.
Citera
2014-03-12, 15:05
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Ja, en kernelmodul är en modul så en drivrutin är inte bara en modul utan flera filer. Men det stämmer eftersom drivrutin använder kernelmoduler för att göra syscalls osv.
Härligt tack för hjälpen. Blir att ta en titt på din forensiktråd ikväll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback